Ogłoszono wyniki tegorocznego badania satysfakcji dealerów samochodowych ze współpracy z importerami. Po raz trzeci z rzędu dealerzy najwyżej ocenili warunki współpracy oferowane im przez koncern Volvo.
Ogłoszono wyniki tegorocznego badania satysfakcji dealerów samochodowych ze współpracy z importerami. Po raz trzeci z rzędu dealerzy najwyżej ocenili warunki współpracy oferowane im przez koncern Volvo.
Co roku, na całym świecie, realizowane są niezależne badania satysfakcji dealerów samochodów z jakości współpracy ze swoimi importerami. W Polsce badanie takie, według standardów przyjętych w krajach Unii Europejskiej i USA, jest realizowane od 7 lat.
Metodologia badania
Tegoroczne badanie zostało przeprowadzone w okresie od 1 marca do 30 kwietnia 2013 roku. O wypełnienie ankiet poproszono właścicieli i osoby zarządzające stacjami dealerskimi.
Poszczególne aspekty satysfakcji dealerskiej były oceniane w pięciostopniowej skali, gdzie „1” oznaczało ocenę najniższą, a „5” – najwyższą. Ankieta składała się z 60 pytań, a 20 ocen cząstkowych decydowało o nocie końcowej. Założona dla badania próba wynosiła minimum 30% populacji wszystkich dealerów danej marki (wyjątek stanowiły marki, których ilość dealerów w Polsce nie przekraczała 20 – dla tych marek próba minimalna została ustalona na 40%). W badaniu nie uwzględniono marek, których liczba dealerów w Polsce jest mniejsza niż 10 oraz marek niszowych, o marginalnej sprzedaży w skali kraju. Łącznie w badaniu uzyskano 389 ankiet od dealerów 26 różnych marek, co stanowi próbę prawie 35% badanej grupy dealerów. W badaniu uwzględniono marki dealerów samochodów o całkowitej masie do 3,5 tony.
Opis badania
Ocena satysfakcji dealerskiej, zgodnie z międzynarodowymi standardami, została oparta na 3 płaszczyznach współpracy z importerem. Pierwszą stanowiła ocena sprzedawanego produktu. Ta płaszczyzna oceny obejmowała między innymi jakość, niezawodność czy dostępność samochodów oferowanych przez centralę. Druga była ściśle związana z polityką importera jako przedstawiciela międzynarodowego koncernu – wzięto w niej więc pod uwagę takie elementy jak atrakcyjność umowy dealerskiej, konkurencyjność strategii rynkowej czy podejście do prowadzenia biznesu. Ostatnia oceniana płaszczyzna skupiła się na centrali jako firmie, która funkcjonuje w polskich realiach, zatrudnia konkretnych ludzi i posiada własną, specyficzną kulturę organizacyjną.
Ogólne wyniki badania
Wśród 26 sieci dealerskich uwzględnionych w badaniu, trzeci rok z rzędu najwyższą ocenę zbiorczą otrzymała marka Volvo, która jako jedyna w ostatnim badaniu uzyskała średnią powyżej 4. Sukces Volvo jest tym większy, że to już czwarte zwycięstwo tego koncernu w historii badania. Drugą pozycję w tym roku uzyskała marka Alfa Romeo która począwszy od roku 2007 co roku odnotowuje awans, w tym roku o jedną pozycję. Trzecie miejsce zajęła marka Mercedes, która w pięcioletniej historii badania nie opuściła pierwszej trójki.
Wśród marek wolumenowych po raz kolejny wysoko została oceniona Mazda, a także Toyota, która awansowała na czwarte miejsce w rankingu. Należy także zwrócić uwagę na bardzo duże awanse marek z grupy VW – Skody (awans o 7 pozycji) i Volkswagena (awans aż o 11 pozycji). Poza piętnastką marek najlepiej ocenianych pod względem jakości współpracy z dealerami, znalazły się między innymi koncerny francuskie.
Tegoroczny ogólny wynik Badania Satysfakcji Dealerskiej osiągnął po raz pierwszy w 7-letniej historii wysoki wynik ogólny (3,41), odnotowując tym samym wzrost o 0,12 p.p. w stosunku do ostatniego wyniku z badania realizowanego zimą 2011 roku. Wynik badania w latach 2007-2011 utrzymywał się na średnim poziomie 3,32 z odchyleniem na poziomie 0,03 i z tendencją spadkową. Może za wcześnie mówić o generalnej zmianie polityki wszystkich importerów w zakresie współpracy ze swoimi dealerami, ale na pewno jest to wynik postępujących zmian w wielu sieciach dealerskich.
Pełen raport z badania, obejmujący kilkanaście kategorii ocen, jest dostępny na stronie www.miesiecznikdealer.pl
Ogólnopolskie Badanie Satysfakcji Dealerów Samochodów 2013 zostało przeprowadzone przez firmę doradczą DCG Dealer Consulting. Partnerem merytorycznym badania była firma doradcza Ernst & Young, a patronami Związek Dealerów Samochodów i Polska Izba Motoryzacji.
Źródło: Miesięcznik Dealer