Opel Corsa D to najmniej awaryjny samochód – wynika z najnowszego raportu DEKRA 2010. Wyprzedził takie modele, jak Audi A4 i Mercedes klasy C. Aż 97,3% przebadanych egzemplarzy Opla Corsy przez rzeczoznawców niemieckiej DEKRY nie miało żadnej usterki. Drugie miejsce w rankingu zajęła najnowsza generacja Audi A4 (97%), a trzecie – Mercedes klasy C trzeciej generacji (95,6%). Pierwszą piątkę najmniej awaryjnych modeli uzupełniają Smart Fortwo drugiej generacji (95,3%) oraz Mazda MX-5 (94,7%).
Opel Corsa D to najmniej awaryjny samochód – wynika z najnowszego raportu DEKRA 2010. Wyprzedził takie modele, jak Audi A4 i Mercedes klasy C.
Aż 97,3% przebadanych egzemplarzy
Opla Corsy przez rzeczoznawców niemieckiej DEKRY nie miało żadnej usterki. Drugie miejsce w rankingu zajęła najnowsza generacja Audi A4 (97%), a trzecie – Mercedes klasy C trzeciej generacji (95,6%). Pierwszą piątkę najmniej awaryjnych modeli uzupełniają Smart Fortwo drugiej generacji (95,3%) oraz Mazda MX-5 (94,7%).
Na drugim końcu listy w tym roku znalazł się Fiat Seicento – tylko w 44,6% przebadanych egzemplarzy nie wykryto żadnej usterki. Niewiele lepiej wypadł Ford Ka (46,4%) oraz Fiat Barchetta (48%). Najgorszą piątkę najnowszego raportu zamykają Fiat Multipla (50,1%) i Renault Twingo (50,2%).
15 mln aut pod lupą
Żeby sprawdzić, które samochody są najbardziej i najmniej niezawodne, eksperci DEKRA przebadali ponad 15 mln samochodów. Testy odbywały się od października 2007 r. do września 2009 r. A zatem, tak jak przed rokiem, podstawą do wyliczeń był dwuletni okres badań. Jednak w aktualnym rankingu usterki stwierdzone podczas badań nie są już klasyfikowane według wieku samochodów, ale według ich rzeczywistego przebiegu (ustalono trzy grupy przebiegu: od 0 do 50 tys. km, od 50 do 100 tys. km i powyżej 100 tys. km). Dzięki takiemu zróżnicowaniu raport usterkowości unika wcześniejszych, nie odpowiadających rzeczywistości, porównań samochodów o bardzo różnym przebiegu. Ponadto uwzględniono tylko te rodzaje usterek, które odzwierciedlają rzeczywistą jakość techniczną pojazdów, a nie te, które są następstwem niewłaściwej dbałości o stan pojazdu (np. usterki opon, uszkodzenie lusterek zewnętrznych). Raport awaryjności DEKRA 2010 został opublikowany na stronach Internetowej Platformy Motoryzacyjnej mojeauto.pl.
Małe jest awaryjne
W tym roku największy odsetek usterek dotyczył samochodów z kategorii mini (udział 30,6%). Wyraźny odstęp dzieli je od vanów (26,3%), samochodów terenowych (25,9%), aut kompaktowych (24,9%) i klasy średniej (24,3%). Znacznie lepiej wypadły samochody sportowe i kabriolety, spośród których tylko co około piąty (21,4%) wykazywał typowe usterki dla danego typu pojazdu używanego.
Najlepsze i najgorsze
Przedstawiamy po trzy najmniej i najbardziej awaryjne modele w poszczególnych segmentach (dane procentowe oznaczają udział aut bez usterek):
Klasa mini/małe:
Opel Corsa D 97,3%
Smart Fortwo 95,3%
Toyota Yaris 93,2%
…
Renault Twingo 50,2%
Ford Ka 46,4%
Fiat Seicento 44,6%
Dokładnie identyczna trójka znajduje się na czele w kategorii modeli o przebiegu do 50 tys. km. W drugiej kategorii (przebieg 50-100 tys. km) najmniej usterek wykryto w Toyocie Yaris, zaś tuż za nią uplasowały się Renault Clio III oraz Mazda 2. Z kolei wśród modeli o największym przebiegu (100-150 tys. km) najmniej awaryjne okazały się Honda Jazz, Audi A2 oraz Ford Fiesta.
Klasa kompaktowa:
Toyota Prius 93,9%
Honda Civic 91,1%
Seat Leon 90,9%
…
Fiat Stilo 63,4%
Opel Astra II 58,7%
Chrysler PT Cruiser 56,6%
Najlepsza w całej klasie kompaktów, Toyota Prius, okazała się również najmniej awaryjna w klasie przebiegu do 50 tys. km. Drugie miejsce zajął Seat Leon zaś trzecie Mazda 3. W klasie modeli o średnim przebiegu najbardziej niezawodny okazał się Mercedes klasy B, wyprzedzając Volkswagena Golfa V (w końcowej ocenie uwzględniono także modele Jetta i Golf Plus) i Skodę Octavię, która z kolei okazała się najlepsza wśród modeli o przebiegu powyżej 100 tys. km przed Volkswagenem Golfem piątej generacji i Fordem Focusem.
Klasa średnia:
Audi A4 97,0%
Mercedes klasa C (3. gen.) 95,6%
BMW seria 3 (5. gen.) 90,4%
…
Renault Laguna 64,0%
Volkswagen Passat (5. gen.) 61,1%
Alfa Romeo 156 53,8%
Wśród modeli z klasy średniej o najmniejszym przebiegu najmniej awaryjne okazały się: Audi A4, Mercedes klasa C i BMW seria 3. Ta ostatnia była najlepsza w drugiej klasie przebiegu, przed Volvo S40/V50 i Volkswagenem Passatem. Trójka ta, jednak w zmienionej nieco kolejności – Volvo S40/V50, BMW seria 3 i Volkswagen Passat – była również najlepsza w klasie o przebiegu powyżej 100 tys. km.
Klasa wyższa średnia/wyższa:
Mercedes klasa S (5. gen.) 88,9%
Audi A6 88,4%
Audi A8 87,9%
…
Volvo V70/XC70 73,3%
Volvo S80 67,0%
Saab 9-5 66,9%
Klasa wyższa średnia i wyższa to od dłuższego już czasu domena trzech niemieckich marek. Potwierdzają to ogólne wyniki dla tego segmentu, jak i wyniki dla poszczególnych klas przebiegu. W pierwszej – najmniej awaryjne okazały się Audi A6, Mercedes klasa S i BMW seria 5, w drugiej – ponownie Audi A6, przed swoim większym bratem A8 i klasą S, zaś w trzeciej klasie – Audi A8 wyprzedziło A6 i serię 5.
Samochody sportowe/kabriolety:
Mazda MX-5 (3. gen.) 94,7%
Volkswagen Eos 93,3%
Porsche 911 (997) 91,8%
…
BMW Z3 60,2%
Alfa Romeo GTV/Spider 51,9%
Fiat Barchetta 48,0%
Mazda MX-5 trzeciej generacji była najlepsza także wśród sportowych modeli o najmniejszym przebiegu. Za jej plecami uplasowały się Volkswagen Eos i BMW serii 6. W drugiej klasie Mercedes SLK wyprzedził Opla Tigrę Twin Top i BMW Z4, zaś w trzeciej najmniej awaryjne były piąta generacja Porsche 911, Mercedes CLK i Mazda MX-5.
Samochody terenowe:
Toyota RAV4 91,1%
BMW X3 89,4%
Porsche Cayenne 89,4%
…
Mercedes klasa M (1. gen.) 63,8%
Land Rover Freelander 2 62,3%
Jeep Grand Cherokee 59,3%
Podobnie jak przed rokiem w klasie samochodów terenowych w grupie przebiegów I zwycięzcą okazuje się BMW X3 przed Toyotą RAV4 i Porsche Cayenne, w grupie przebiegów II w starciu z BMW X3 pierwsze miejsce przypada Porsche Cayenne, a kolejna jest RAV4, natomiast w grupie III na samym szczycie uplasowały się znowu X3 przed Volkswagenem Touaregiem i BMW X5.
Vany:
Skoda Roomster/Praktik 93,6%
Nissan Note 93,3%
Ford Galaxy (2 gen.) 91,3%
…
Renault Kangoo 54,3%
Ford Galaxy (1 gen.) 53,2%
Fiat Multipla 50,1%
Pierwsza trójka modeli w segmencie vanów, choć w zmienionej kolejności (Nissan Note, Skoda Roomster/Praktik i Ford Galaxy/S-Max), okazała się również najmniej awaryjna w pierwszej grupie przebiegu. Wśród przebadanych modeli o przebiegu od 50 do 100 tys. kilometrów najmniej usterek wykryto w Maździe 5, Seacie Altea/Toledo oraz Fordzie Galaxy/S-Max. Wśród aut o największym przebiegu najmniejszy odsetek awarii wykryto w Oplu Zafira, Volkswagenie Touranie i Fordzie C-Max.
Źródło: www.pro-test.pl