SLK to światowa premiera panoramicznego dachu vario z technologią MAGIC SKY CONTROL, pozwalającą go przełączać za jednym dotknięciem przycisku z jasnego na przyciemniony. Nie zapomniano przy tym o osiągach, które gwarantują nowe 4- i 6-cylindrowe silniki wysokiej mocy wyposażone seryjnie w funkcję ECO start/stop. „Nowy SLK odgrywa rolę trendsettera jak żaden inny“, mówi dr Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars. „Jestem pewien, że dzięki
SLK to światowa premiera panoramicznego dachu vario z technologią MAGIC SKY CONTROL, pozwalającą go przełączać za jednym dotknięciem przycisku z jasnego na przyciemniony. Nie zapomniano przy tym o osiągach, które gwarantują nowe 4- i 6-cylindrowe silniki wysokiej mocy wyposażone seryjnie w funkcję ECO start/stop.
„Nowy SLK odgrywa rolę trendsettera jak żaden inny“, mówi dr Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars. „Jestem pewien, że dzięki swemu pełnemu namiętności dizajnowi, swojemu szlachetnemu wnętrzu i swojej skromności na stacji benzynowej będzie również w przyszłości dostarczał niezwykłej radości na drodze i umacniał swój status kultowego roadstera.“.
Nowy Mercedes-Benz SLK to jednak znacznie więcej niż pojedyncze atrakcje. W każdej dyscyplinie zajmuje on czołową pozycję i zapewnia radość z jazdy pod każdym względem.
Promienieje cechami, uznawanymi ogólnie za niemożliwe do pogodzenia. Łączy więc na przykład doskonały komfort i wspaniałe wyposażenie z jednoznacznie sportowym temperamentem. Nowy roadster jest jednocześnie najbardziej ekologiczny w swojej klasie, a i w kwestii bezpieczeństwa ustala nowe standardy. Głęboko w genach ma już radość z jazdy niezależnie od pogody, pod dachem i bez, w święta i na co dzień.
Wyraziste wzornictwo tworzy sportowe oblicze
Projektanci przygotowali dla SLK szatę, pokazującą jego klasyczne proporcje roadstera. Za długą maską leży przesunięta do tyłu, kompaktowa część pasażerska i krótki tył. SLK wabi kluczowymi bodźcami, które charakteryzowały wszystkie roadstery Mercedes-Benz i z wielu z nich uczyniły ikony automobilizmu.
Pierwszym elementem, na który zwracamy uwagę, jest atrapa. Umożliwia ona zastosowanie długiej, proporcjonalnej maski i razem z uciekającymi do tyłu krawędziami świateł. Decyduje od razu o dynamicznym charakterze roadstera. Szerokiej atrapie dodano imponującej wielkości gwiazdę Mercedesa i mocno podkreślone żebra, chromowane w partii czołowej.
Uzupełnieniem przodu są reflektory o wyraźnym kształcie. Oblicze nowego SLK przypomina legendarny model 190 SL z lat 1950., przez wielu uważany za „pra-SLK“. Projektanci myśleli jednak nie tylko o przeszłości, lecz świadomie nadali nowemu obliczu SLK cechy bliskiego pokrewieństwa z nowym „skrzydlakiem“ Mercedes-Benz SLS AMG i z nowym CLS.
Zadziwiający i mierzalny dowód skrupulatnego przywiązania do detalu: Mimo charakterystycznego, stromo uniesionego przodu i dużej partii czołowej współczynnik oporu powietrza cx osiąga niedostępną dla roadsterów wartość 0,30 (poprzednik 0,32).
Zwarty, elegancki kształt linii bocznej o klasycznych dla roadstera proporcjach przyprawia obserwatora o szybsze bicie serca i już na pierwszy rzut oka obiecuje sportowy charakter i radość z jazdy. Precyzyjne detale podkreślają staranność pracy projektantów Mercedesa. I tak na przykład zaokrąglenie ukrywa szczelinę bagażnika, która nie zakłóca linii bocznej jak przy podobnych konstrukcjach dachu. Kratka wentylacyjna w przednim zderzaku z chromowaną końcówką przypomina roadstera Mercedes-Benz z lat 1950. W nowym SLK jest to doskonały w formie punkt wyjścia dla charakterystycznej linii, ciągnącej się do muskularnego zderzaka tylnego i nadającej w ten sposób bokom stylu i elegancji przez wykorzystanie światła i cienia. Analogicznie w charakterystyczną linię przechodzi też optycznie górna krawędź szerokich świateł tylnych, wykonanych po raz pierwszy w technologii LED.
Ciepłe, stylowe wnętrze
Przy najbardziej kompaktowych wymiarach w swojej klasie, SLK ma bezprzykładnie obszerne wnętrze. Projektanci stworzyli wyposażenie wnętrza, zapewniające kierowcy i pasażerowi doskonałe samopoczucie. O wyglądzie wnętrza decyduje sportowy charakter, przemyślana ergonomia i szlachetne, naturalne materiały, zastosowane z miłością do detalu i wielkim talentem rzemieślniczym. Już w wersji bazowej połyskuje konsola środkowa i inne elementy ozdobne ze szczotkowanego aluminium. Opcjonalnie dostępne jest wyposażenie w drewnie orzech ciemnobrązowy błyszczący lub jesion czarny błyszczący.
Cztery wpuszczone w deskę rozdzielczą, galwanizowane, okrągłe dysze wentylacyjne, formalnie zapożyczone z SLS podkreślają przynależność do rodziny sportowych samochodów Mercedes-Benz.
Duże okrągłe zegary SLK osłaniają z obu stron wyświetlacz, pokazujący informacje komputera pokładowego. Pośrodku deski rozdzielczej znajduje się kolorowy wyświetlacz przeznaczony dla komunikacji i rozrywki, dobrze widoczny zarówno z miejsca kierowcy jak i pasażera. U góry deski rozdzielczej króluje opcjonalnie elegancki zegar analogowy, który jako niezwykły detal delikatnie podkreśla stylowy charakter roadstera.
Innymi detalami wnętrza wysokiej jakości są między innymi: spłaszczone u dołu wielofunkcyjne koło kierownicy z grubym skórzanym wieńcem oraz oferowana opcjonalnie odbijająca promienie słoneczne skóra, która znacznie redukuje stopień rozgrzewania się okrytych nią powierzchni, stylowe oświetlenie ambiente z zastosowaną po raz pierwszy barwą czerwoną i – tak samo jak w przypadku poprzednika – ogrzewanie obszaru głowy AIRSCARF.
Niepowtarzalny element wyposażenia: MAGIC SKY CONTROL
W nowym SLK Mercedes-Benz po raz pierwszy oferuje do wyboru trzy warianty lekkiego dachu vario, który w ciągu kilku sekund za jednym naciśnięciem przycisku przemienia roadstera w coupe z „prawdziwym” dachem:
• Wersja podstawowa to dach lakierowany w kolorze nadwozia.
• Alternatywnie dostępny jest panoramiczny dach vario z przyciemnianym szkłem.
• Nowością w skali światowej jest wariant trzeci – panoramiczny dach vario z funkcją MAGIC SKY CONTROL. Jest to szklany dach, który za jednym dotknięciem przycisku można przełączać z jasnego na przyciemniony i odwrotnie; jasny jest prawie zupełnie przezroczysty i nawet przy niskich temperaturach powietrza daje poczucie jazdy z odkrytą głową; przyciemniony daje przyjemny cień i przy silnym promieniowaniu słonecznym zapobiega nagrzewaniu się wnętrza. Czyli po prostu: Wellness za naciśnięciem guzika.
Innowacyjny system wiatrołapu AIRGUIDE
Komfortową alternatywą dla dodatkowej osłony przed wiatrem jest w nowym SLK opracowany przez inżynierów ds. aerodynamiki Mercedesa nowy patent w postaci tarcz obrotowych. Składa się on z przezroczystych tarcz z tworzywa, umieszczonych odchylnie na tylnej ścianie pałąków bezpieczeństwa. Kierowca i pasażer mogą je błyskawicznie przechylić do środka pojazdu, zatrzymując w ten sposób ostry powiew od tyłu. Nieużywane tarcze znikają w sposób prawie niewidoczny za pałąkami bezpieczeństwa. Bez mozolnego demontażu – jak w przypadku innych windshotów.
Temperament i wydajność
Przy wprowadzeniu SLK na rynek dostępne będą do wyboru trzy modele, wszystkie z silnikami z bezpośrednim wtryskiem.
Czterocylindrowe silniki SLK 200 BlueEFFICIENCY i SLK 250 BlueEFFICIENCY przy pojemności skokowej 1796 cm3 osiągają moc odpowiednio 135 kW (184 KM) lub 150 kW (204 KM). SLK 200 BlueEFFICIENCY charakteryzuje się najniższą emisją CO2 w swoim segmencie. Z udoskonaloną, siedmiostopniową automatyczna skrzynią biegów 7G-TRONIC PLUS zużywa on 6,1 litra benzyny super (w trybie mieszanym wg NECJ) na 100 kilometrów. Odpowiada to emisji 142 g CO2 na kilometr. Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h nasz sportowiec potrzebuje 7,0 sekund. Jego prędkość maksymalna wynosi 237 km/h (z skrzynią manualną 240 km/h).
SLK 250 BlueEFFICIENCY jest wyposażony na początek w automatyczną skrzynię biegów 7G-TRONIC PLUS (w późniejszym terminie będzie dostępna 6-biegowa skrzynia mechaniczna) i zużywa 6,2 l (w trybie mieszanym wg NECJ) na 100 kilometrów (144 g CO2 na kilometr). Z postoju do 100 km/h rozpędza się w 6,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 243 km/h.
Silnik V6 SLK 350 BlueEFFICIENCY przy 3498 cm3 pojemności skokowej osiąga moc 225 kW (306 KM). Przyspiesza przy tym od 0 do 100 km/h w ciągu 5,6 sekundy (prędkość maksymalna 250 km/h, ograniczona elektronicznie). Jego zużycie paliwa wynosi 7,1 l (w trybie mieszanym wg NECJ) na 100 kilometrów (167 g CO2 na kilometr). Silnik V6 to zupełnie nowa konstrukcja. Jego najważniejsze cechy: wtrysk bezpośredni 3. generacji, wtryskiwacze piezoelektryczne, wieloiskrowa cewka zapłonowa.
Bezprzykładna wydajność w porównaniu z modelami poprzednimi, charakteryzująca się nawet o 24% obniżonym zużyciem paliwa jest zasługą m.in. stosowanego także w innych modelach systemu ECO start/stop.
Zawieszenie na bliskie kontakty z ziemią
Również zawieszenie jest dostępne w trzech wersjach:
• Seryjnie oferowane jest konwencjonalne zawieszenie na sprężynach stalowych.
• Zawieszenie sportowe z twardymi sprężynami i amortyzatorami zapewnia konsekwentnie sportowe odczucia podczas jazdy.
• Alternatywnie dostępny jest pakiet dynamiczny, zawierający m.in. regulowany elektronicznie, w pełni automatyczny układ amortyzacji. Dzięki temu także na złych drogach samochód może jeździć gładko, a jednocześnie charakteryzuje się wysoką dynamiką jazdy.
W skład pakietu Dynamic wchodzi też bardziej bezpośredni układ kierowniczy i stworzony przez Mercedes-Benz Torque Vectoring Brake. W porównaniu ze standardowym układem kierowniczy, układ zwiększa zwrotność i poprawia reakcję, obniżając jednocześnie siłę potrzebną przy parkowaniu. Torque Vectoring Brake przez hamowanie wewnętrznego tylnego koło w obszarze granicznym wytwarza w ułamku sekundy określony ruch obrotowy pojazdu wokół osi pionowej. SLK stabilizuje się wtedy bez utraty dynamiki i precyzyjnie, w sposób opanowany wchodzi w zakręt.
Przemyślany łączenie materiałów i wysokie bezpieczeństwo
Strukturę szkieletu nadwozia nowego SLK jeszcze bardziej udoskonalono. Pokrywa silnika i błotniki są więc teraz wykonane z aluminium. W kwestii bezpieczeństwa nowy roadster ustala nowe standardy. Trzecia generacja pełnego wyrazu trendsettera korzysta z licznych systemów pomocniczych. Jest wśród nich montowany seryjnie, wyprodukowany przez Mercedes-Benz system rozpoznawania zmęczenia ATTENTION ASSIST i opcjonalnie przewidujący system ochrony pasażerów PRE-SAFE® oraz hamulec PRE-SAFE®, który autonomicznie hamuje w obliczu groźby zderzenia czołowego.
Także w SLK Mercedes-Benz góruje więc znacznie nad wymogami obowiązujących norm bezpieczeństwa.
Opcjonalnie dostępne są także inne systemy asystenckie:
• Układ automatycznego utrzymywania odległości DISTRONIC PLUS automatycznie reguluje odległość od poprzedzającego pojazdu. W razie potrzeby wyhamowuje roadstera aż do zatrzymania i ponownie go przyspiesza.
• Inteligentny system oświetlenia ILS oferuje pięć funkcji (statyczne doświetlanie zakrętów, światła drogowe, autostradowe, dynamiczne doświetlanie zakrętów i rozszerzona funkcja świateł przeciwmgielnych), które włączają się odpowiednio do sytuacji jazdy.
• Asystent limitu prędkości, za pomocą kamery umieszczonej na wewnętrznej stronie przedniej szyby, może rozpoznawać obowiązujące limity prędkości (znaki drogowe) i sygnalizuje rozpoznane ograniczenie na wyświetlaczu na desce rozdzielczej lub na wyświetlaczu centralnym.
Źródło: Mercedes-Benz, Daimler