Czy producenci mleka z DHA dla dzieci mogą umieszczać na opakowaniu informacje, że pomaga ono w rozwoju? Nie – uznali deputowani Komisji Ochrony Środowiska i Zdrowia Publicznego PE, którzy zablokowali możliwość umieszczania takiej reklamy na produktach. Według europosłów potrzeba dodatkowych badań naukowych, które potwierdzą dobroczynne działanie DHA. Taką decyzję deputowani podjęli podczas głosowania 15 marca. DHA to wielonienasycony kwas tłuszczowy Omega-3.
Czy producenci mleka z DHA dla dzieci mogą umieszczać na opakowaniu informacje, że pomaga ono w rozwoju? Nie – uznali deputowani Komisji Ochrony Środowiska i Zdrowia Publicznego PE, którzy zablokowali możliwość umieszczania takiej reklamy na produktach. Według europosłów potrzeba dodatkowych badań naukowych, które potwierdzą dobroczynne działanie DHA. Taką decyzję deputowani podjęli podczas głosowania 15 marca.
DHA to wielonienasycony kwas tłuszczowy Omega-3. Jego naturalnym źródłem jest m.in. kobiece mleko. Zdaniem części naukowców to właśnie dzięki DHA dzieciom polepsza się widzenie, ten składnik ma mieć też wpływ na rozwój mózgu. Dlatego producenci mleka syntetycznego zaczęli dodawać ten kwas tłuszczowy do swoich produktów.
Producenci wystąpili o zgodę, by na opakowaniu mleka dla dzieci w wieku 6-12 miesięcy móc umieszczać informacje o dobroczynnym działaniu DHA. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) początkowo się na to zgodził, a jego propozycję poparła Komisja Europejska.
Jednak ostatnie badania podważają pozytywny wpływ DHA. Naukowcy wskazują, że syntetycznie wyprodukowane mleko ma inne właściwości niż to naturalnie wytworzone przez matkę. I na tej podstawie deputowane z frakcji lewicowej: Brytyjka Glenis Willmott, Rumunka Daciana Sarbu, Irlandka Nessa Childers i Austriaczka Karin Kadenbach przygotowały projekt rezolucji blokującej producentom możliwość umieszczania takich informacji o DHA na produktach. Prawo do zablokowania takiej decyzji ma – obok PE – też Rada UE.
Według deputowanych potrzeba dalszych badań naukowych, które potwierdzą dobroczynne działanie tego kwasu tłuszczowego. Inaczej informacje będą zwodnicze dla konsumentów i będą mogły być nadużywane przez producentów przy promocji produktów.
Decyzja PE ma być głosowana na kwietniowej sesji plenarnej.
Tekst i zdjęcie – Parlament Europejski