Silnik w samochodzie jest bardzo ważny, gdyż bez niego pojazd nie zajedzie zbyt daleko, a już na pewno nie będzie można uznać, że była to łatwa i komfortowa podróż. Napęd ma na celu ułatwić nam przecież przemieszczanie się, a bez niego auto to jedynie karoseria na kołach – może i ładnie wygląda, ale nie jest w stanie spełnić swojej głównej funkcji.
To, że samochód jedzie to również zasługa jego zawieszenia i odpowiednich opon, które umieszczone na felgach znacznie zmniejszają opór toczenia i pozwalają rozwijać współczesnym kierowcom naprawdę satysfakcjonujące prędkości. Mamy więc moc i punkt (a raczej cztery) w którym auto styka się z nawierzchnią, ale jak to się dzieje, że moment obrotowy silnika przekazywany jest na oś napędową? Oczywiście dzięki skrzyni biegów. I tu powstaje pytanie – czy kupując swoje wymarzone cztery kółka lepiej zainwestować w egzemplarz wyposażony w przekładnie manualną, czy może automatyczną? Odpowiedź nie będzie prosta, gdyż także wśród ekspertów zdania są podzielone.
Najważniejsze kryteria podczas wyboru skrzyni biegów
Wybierając opony kierujemy się ich rozmiarem, rodzajem, specyfikacją dotyczącą poziomu hałasu i oporu toczenia, a często także i ceną. Szukając jednostki napędowej zdolnej sprostać naszym potrzebom skłaniamy się między innymi ku odpowiedniej mocy, pojemności, wysokości spalania, ogólnych danych dotyczących stopnia awaryjności oraz rodzajowi paliwa, który taki motor napędza. Jakie jednak kryteria powinny towarzyszyć nam podczas rozstrzygnięcia sprawy skrzyni biegów? Dylemat ten jest już i tak skomplikowany przez podział na przekładnie manualne oraz automatyczne. Dodatkowo warto jednak zastanowić się i poszukać informacji na temat:
– awaryjności skrzyni biegów w danym modelu,
– kosztach jej serwisowania,
– precyzji działania oraz ilości przełożeń (czy ma to być tradycyjna 5-biegowa skrzynia, czy może siedmiostopniowy automat),
– czy auto ma nam służyć do jazdy miejskiej, czy może wiemy, że w większości będzie obsługiwał długie trasy (międzynarodowe lub kilkadziesiąt kilometrów dziennie podczas dojazdu do pracy).
Skrzynia automatyczna – wady i zalety
By w pełni opisać specyfikację automatycznych przekładni trzeba by odwołać się do informacji o każdym z rodzajów tychże skrzyń biegów, gdyż wykorzystują one różne mechanizmy – skrzynia DSG to nie to samo co modele ZF. Dla osoby, która waha się jednak czy wybrać automat, czy manual taka ilość informacji jest zbędna, dlatego warto odwołać się do tego co wszystkie przekładnie automatyczne mają ze sobą wspólnego. Zacznijmy od wad: niska świadomość kierowców dotycząca zasad użytkowania takich skrzyń, co wiąże się z podwyższoną awaryjnością jej modeli (zwłaszcza jeśli kupuje się pojazd używany), konieczność regularnej zmiany oleju w skrzyni, olej musi być dokładnie dopasowany do przekładni, gdyż w przeciwnym razie zostanie ona zniszczona, pomimo ciągłych prac nad tą technologią skrzynie automatyczne w dużej mierze cały czas oferują wyższe spalanie, w kilkuletnich modelach możemy spotkać się ze słabszymi osiągami niż mają podobne wersje ze skrzynią manualną, cała masa elektronicznych sterowników, co w połączeniu z awarią mechaniczną generuje wysokie koszty naprawy (a czasem nawet wymiany całej skrzyni biegów). Automaty mają jednak swoje zalety – zwłaszcza najnowsze wersje. Zalicza się do nich komfort jazdy po mieście i w korkach, wygoda na dłuższych trasach, prosta obsługa idealna dla kierowców płci damskiej, szybsze przełożenia niż jest w stanie wykonać człowiek w przypadku skrzyni manualnej, brak konieczności używania sprzęgła, tryby jazdy (od klasycznego, aż po sportowy).
Skrzynia manualna – plusy i minusy
Polacy, w przeciwieństwie do Amerykanów, bardzo lubią i chwalą sobie skrzynie manualne. Zapewne nie bez powodu tak wielu kierowców poruszających się po naszych drogach wybiera tego typu przekładnie. Po pierwsze na nich uczy się nas jeździć, więc czujemy się bezpieczniej, gdy lewa noga obsługuje sprzęgło. Po drugie dzięki nim można samodzielnie kształtować tryb jazdy, a jednocześnie spalanie silnika. Po trzecie naprawa skrzyni manualnej oraz jej serwis są o wiele mniej kłopotliwe (i kosztowne). Po czwarte, piąte i szóste: skrzynia manualna w połączeniu z tempomatem może zapewnić duży komfort podczas długiej podróży, prawidłowo obsługiwana nie szarpie oraz zapewnia całkiem sporą dynamikę jazdy. Obraz ten ma jednak swoje rysy, gdyż stanie w korku, jazda miejska oraz szybkość przełożeń (a przy tym ruszania z miejsca) pozostawiają tu wiele do życzenia. Zmieniając biegi manualnie łatwo również uszkodzić przekładnie, jeśli nie potrafi się dobrze operować sprzęgłem.
Za cenne wskazówki dziękujemy portalowi AutoTesto.pl