Własna działalność gospodarcza to nie tylko perspektywa stałego zatrudnienia, ale również możliwość samorealizacji i oderwania się od nieraz monotonnej pracy na etat. Sama procedura rejestracji firmy została w dużej mierze uproszczona, jednak każdy młody przedsiębiorca miewa wątpliwości, co do tego gdzie się udać i jakie dokumenty ze sobą zabrać.
Na początku jest pomysł. Idea to kluczowy element każdego biznesu, jednak bez głębokiej analizy rynku biznes może okazać się nietrafioną inwestycją. Biznesplan z uwzględnieniem szczegółowego opisu podstawowych założeń działalności gospodarczej, kosztów, prognozy pierwszych przychodów, jak również słabych strony inwestycji jest więc koniecznością.
Kolejna kwestia to finanse. Jeśli dysponujemy wystarczającym wkładem własnym, problem z zorganizowaniem funduszy przestaje istnieć. W przeciwnym razie, konieczna będzie pomoc ze strony państwa, unii bądź banku. Niezależnie od preferowanej opcji warto skorzystać z pomocy doświadczonego doradcy biznesowego (ang. business consulting).
Rejestracja działalności gospodarczej
Rejestracje firmy rozpoczynamy od wizyty w Urzędzie Miasta lub Urzędzie Gminy, gdzie należy złożyć wniosek CEDIG-1 oraz potwierdzić tożsamość dowodem osobistym. Istnieje również możliwość rejestracji firmy online, dzięki platformie CEIDG (Centralna Ewidencja o Działalności Gospodarczej), jednak w takiej sytuacji wymagany będzie również e-podpis lub zaufany profil ePUAP.
Następny krok to ZUS, gdzie przedsiębiorca powinien zmienić swój status na ubezpieczonego. CEDIG odpowiedzialny jest za przesłanie informacji do ZUS-u o zaistnieniu nowej firmy, jednak do 7 dni od jej powstania również założyciel musi się pojawić w adekwatnym do miejsca zamieszkania oddziale.
Potrzebny będzie także REGON. Osoby, które po raz pierwszy zakładają własną działalność gospodarczą powinny dostać REGON w ciągu 7 dni od przesłania przez CEIDG wniosku do Urzędu Statystycznego. Ta procedura przeprowadzana jest automatycznie i przedsiębiorca nie musi składać dodatkowych dokumentów.
Urząd Skarbowy odwiedzają tylko przedsiębiorcy, którzy mają zamiar zostać podatnikami VAT. W innej sytuacji po raz kolejny to CEIDG przesyła do Urzędu wszelkie informacje dotyczące przedsiębiorstwa.
Co jeszcze? Osoba prowadząca działalność gospodarczą zobowiązana jest do posiadania rachunku bankowego, który może zostać połączony z dotychczasowym, prywatnym kontem. Przyda się także firmowa pieczątka. Ustawodawca nie narzuca na przedsiębiorcę obowiązku jej posiadania, jednak znacznie ułatwi to codzienną pracę. Niektóre branże wymagają również posiadania zezwoleń lub koncesji, dlatego przed rozpoczęciem działalności należy upewnić się, czy mamy firma posiada wszelkie potrzebne dokumenty.