Sprzedaż online w wielu aspektach przypomina działalność tradycyjnego sklepu. Funkcjonalność, bogaty wybór towarów, odpowiednia ich ekspozycja, dogodne formy płatności i życzliwa obsługa – wszystko to wpływa na budowanie pozytywnych relacji z klientem. Zanim zdecyduje się on jednak na zakup, przebiera w ofertach wielu firm. W jaki sposób właściciel e-sklepu może wyróżnić się na tle konkurencji?
Sprzedaż online w wielu aspektach przypomina działalność tradycyjnego sklepu. Funkcjonalność, bogaty wybór towarów, odpowiednia ich ekspozycja, dogodne formy płatności i życzliwa obsługa – wszystko to wpływa na budowanie pozytywnych relacji z klientem. Zanim zdecyduje się on jednak na zakup, przebiera w ofertach wielu firm. W jaki sposób właściciel e-sklepu może wyróżnić się na tle konkurencji?
– Przede wszystkim należy zadbać o odpowiednią budowę strony internetowej, na której znajduje się e-sklep. Może on być częścią firmowego portalu bądź stanowić osobny element. Niezależność zapewniają gotowe rozwiązania. Skorzystanie z nich zwiększa funkcjonalność sklepu internetowego, co ułatwia zakup potencjalnym klientom – mówi Sebastian Kopeć, specjalista ds. pozycjonowania firmy Procreate.
Stworzyć przyjazny klimat
Ta ostatnia cecha jest szczególnie ważna, ponieważ jej brak może zniechęcić klientów do skorzystania z usług e-sklepu. Wyniki badań przeprowadzonych przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych w sierpniu br. wskazują bowiem, że ponad połowa Internautów, która napotyka trudności podczas e-zakupów, rezygnuje z transakcji i udaje się do konkurencji.
Jedną z niedogodności, jaką napotykają wspomniani klienci jest również brak informacji na temat danego produktu oraz jego fotografii. – Umieszczenie dobrego opisu odpowiada nie tylko oczekiwaniom kupujących, ale także wyszukiwarek internetowych. Warto zawrzeć w nim odpowiednie słowa kluczowe. Przydadzą się one w przypadku późniejszego pozycjonowania sklepu internetowego. Należy również odpowiednio otagować zdjęcia danego produktu – dodaje Kopeć.
Przykładowo, opisując fotografię książki w wirtualnej księgarni powinno się umieścić w nim jej tytuł oraz autora. To łatwe rozwiązanie, jednak dzięki niemu można wiele osiągnąć. Przy indeksowaniu witryny wyszukiwarka zauważy bowiem, że produkt ma dobrze opisane zdjęcie. Świadczy to o wartości danej strony internetowej i dbałości o klientów przez e-sklep. Co więcej, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom kupujących należy umożliwić im również różne formy płatności.
Wyeksponować to, co najlepsze
Skorzystanie z kilku powyższych wskazówek pozwala stworzyć przyjazny klimat dla kupujących. Funkcjonalny i posiadający bogatą ofertę sklep internetowy może być jednak rzadko odwiedzany przez Internautów, jeśli nie jest on widoczny w sieci. Warto zadbać zatem o obecność w internetowych katalogach firm, na portalach społecznościowych, serwisach oferujących porównywanie cen oraz o pozycjonowaniu strony www danego e-sklepu.
– Promując sklep internetowy należy wziąć pod uwagę to, że jego działalność nie ogranicza się do miasta czy województwa, ale do całego kraju lub nawet świata. Sprawia to, że słowa wykorzystywane w promocji e-sklepów stają się bardziej konkurencyjne. Aby jak najlepiej wspomóc pozycjonowanie, warto skupić się na optymalizacji strony. Wiąże się to z poprawnym opisaniem każdego produktu, odpowiednim opisem samej strony jak również trafnie dobranym tytułem – podsumowuje ekspert firmy Procreate.