Idea pożyczek społecznościowych, których udziela się za pośrednictwem serwisów internetowych, sięga w naszym kraju 2005 roku. Wówczas to system znany na świecie jako social lending zagościł w świadomości polskich internautów i zaczął zdobywać coraz większą popularność i rzesze zwolenników. Na czym polega istota tego systemu i jak pożyczki społecznościowe wyglądają w praktyce?
Czym jest Social Lending?
Social lending polega na kojarzeniu ze sobą prywatnych inwestorów szukających korzystnych form lokowania swojego kapitału z osobami, które tego kapitału poszukują. Cały proces odbywa się za pośrednictwem oferującego takie usługi portalu internetowego. Pożyczka społecznościowa to dla pożyczkodawcy możliwość uzyskania znacznie większej stopy zwrotu, niż ta oferowana przez banki na ich lokatach. Pożyczkobiorca z kolei ma możliwość pozyskania środków, których nie mógłby otrzymać w profesjonalnej instytucji finansowej z uwagi na brak zdolności kredytowej.
Mało formalności, mało kłopotów
Pożyczki społecznościowe wiążą się również z dużo mniejszą ilością koniecznych do spełnienia formalności, niż ma to miejsce w przypadku banków i im podobnych instytucji. Weryfikacja na portalu pośredniczącym pomiędzy pożyczkodawcami i pożyczkobiorcami obejmuje podstawowe informacje, takie jak dane osobowe, miejsce zamieszkania i użytkowane przez nas konto bankowe, nie wymaga jednak przedstawienia od nas żadnych zaświadczeń o zarobkach wydawanych przez pracodawcę ani nawet naszego oświadczenia odnośnie uzyskiwanych dochodów. Potencjalny pożyczkodawca ma oczywiście prawo oczekiwać od nas dodatkowego uwiarygodnienia się, w większości wypadków wystarczy jednak przedstawić zrzut ekranu z naszego konta bankowego jako potwierdzenie wpływów przez nas otrzymywanych.
Pieniądze na dowolne cele
Cele, na które przeznaczona ma być pożyczka społecznościowa mogą być przeróżne. Możemy wnioskować o dofinansowanie rozwoju naszej działalności gospodarczej, możemy również pożyczyć środki na pokrycie naszych bieżących wydatków. Cel ten musimy wskazać w wystawianej przez nas na portalu pożyczkowym aukcji, która w większości przypadków, jeśli inwestorzy uznają, że warto wspomóc nas swoją cegiełką, finalizuje się w przeciągu kilku dni.
Dla pożyczkodawców to świetna forma ulokowania swoich nadwyżek finansowych, ponieważ z góry określa się czas, na jaki ma zostać udzielona pożyczka, a przede wszystkim od początku znany jest zwrot z inwestycji, wynikający z oprocentowania, które można z pożyczkobiorcą negocjować, zanim zainwestujemy w jego aukcję.
Coraz większa popularność
Na chwilę obecną pożyczki społecznościowe nie nadszarpnęły w żaden poważny sposób tradycyjnego rynku pożyczek i kredytów, jednak wygoda tej formy pozyskiwania kapitału i szybkość dokonywania transakcji sprawia, że popularność social lending systematycznie wzrasta. Przyczyniają się do tego również w dużej mierze potencjalni pożyczkodawcy, jako że, choć nie jest to forma inwestycji wolna od ryzyka, przynosi o wiele większe zyski niż tradycyjne produkty finansowe, nie wymagając przy tym specjalistycznej wiedzy, która niezbędna jest chociażby w przypadku gry na giełdzie. Obecna sytuacja pozwala zatem przypuszczać, że pożyczki społecznościowe na dłużej zadomowią się w naszej rzeczywistości, przynosząc obopólne korzyści kojarzonym przez portale pożyczkowe użytkownikom.
Artykuł przygotował portal pracy www.kopalniapracy.pl oferującego między innymi pracę w finansach.