Od kilku lat Agencja Motoryzacyjna Sierpowski organizuje cykliczne spotkania, podczas których zaproszeni goście mogą porównać wybraną grupę samochodów. Spotkania te dotyczą różnych aspektów i rozwiązań technicznych wprowadzanych w nowoczesnych pojazdach. Tegoroczny, czerwcowy Auto&Eco Test 2014 zgromadził sporą ilość pojazdów, do dyspozycji było 30 aut różnych producentów oraz trzy rowery, które miały między innymi sugerować ciągle wzrastające proekologiczne nastawienie społeczeństwa i producentów pojazdów.
Od kilku lat Agencja Motoryzacyjna Sierpowski organizuje cykliczne spotkania, podczas których zaproszeni goście mogą porównać wybraną grupę samochodów. Spotkania te dotyczą różnych aspektów i rozwiązań technicznych wprowadzanych w nowoczesnych pojazdach. Tegoroczny, czerwcowy Auto&Eco Test 2014 zgromadził sporą ilość pojazdów, do dyspozycji było 30 aut różnych producentów oraz trzy rowery, które miały między innymi sugerować ciągle wzrastające proekologiczne nastawienie społeczeństwa i producentów pojazdów.
Od kilku lat można zaobserwować wzmożone wysiłki konstruktorów, które maja na celu zmniejszenie kosztów użytkowania samochodów oraz spełnienie coraz bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących zmniejszenia emisji szkodliwych substancji do środowiska. Uczestnicy jazd testowo-porównawczych mogli zapoznać się z najnowocześniejszymi rozwiązaniami technicznymi tego typu, które są stosowane w obecnie produkowanych pojazdach. Praktycznie każda marka ma w swojej ofercie model lub jego wersję o proekologicznej charakterystyce technicznej.
Każdy z producentów stara się to osiągnąć różnymi sposobami. Jedną z najczęściej spotykanych metod jest tak zwany downsizing, który odnosi się to do zastępowania większej jednostki napędowej silnikiem o mniejszej pojemności skokowej z jednoczesnym zachowaniem tych samych osiągów i parametrów. Przykładami tego trendu były Honda CRV 1.6 TD, Peugeot 308 SW 1.2 PureTech 130KM, Volkswagen Polo Highline 1.2 TSI 110KM oraz Fiat 500 z silnikiem 0.9 TwinAir 105KM.
Kolejnym rozwiązaniem jest stosowanie nowych technologii głównie w silnikach diesla, które pozwalają na maksymalne zminimalizowanie generowanych do otoczenia zanieczyszczeń. Liderem w tych konstrukcjach jest grupa PSA, która oferuje silniki BlueHDi. Wyposażone są one w system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), który redukuje emitowane tlenki azotu o blisko 90%, zmniejsza emisję CO2, obniża spalanie i jednocześnie eliminuje w 99% cząstki stałe. Przedstawicielami tego rozwiązania były Citroen C4 Grand Picasso 2.0 BlueHDi 150KM oraz Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi 150KM.
Na drogach coraz częściej można spotkać pojazdy o napędzie hybrydowym, zaletą którego jest zmniejszenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji oraz hałasu. Układ ten najczęściej jest połączeniem silnika spalinowego i elektrycznego, które w zależności od potrzeb mogą pracować na przemian. Często w tym rozwiązaniu silnik elektryczny jest jednocześnie prądnicą, która ładuje akumulatory w chwili wystąpienia nadwyżki mocy silnika spalinowego. Uczestnicy spotkania w Czosnowie mogli zapoznać się z pojazdami wyposażonymi w ten rodzaj napędu, którymi były: Toyota Prius Plug In Hybrid, siedmioosobowa Toyota Prius Plus oraz Volvo V60 Plug-In Hybrid. Agencja Motoryzacyjna Sierpowski organizując Auto&Eco Test 2014 nie zapomniała o samochodach typowo elektrycznych. Praktycznie każdy z dużych koncernów motoryzacyjnych może pochwalić się, że posiada taki pojazd w swojej ofercie. Na spotkaniu obecny był Nissan Leaf oraz Renault Zoe, który wzbudził bardzo duże zainteresowanie swoim niecodzienną, nowatorską, ale bardzo przyjemną dla oka stylistyką. Konstrukcje tego typu rozwijają się w bardzo szybkim tempie, jeszcze do niedawna dużym ograniczeniem był ich zasięg przy jednym pełnym naładowaniu akumulatorów. Z każdą nową konstrukcją ten parametr się zwiększa, obecne na spotkaniu auta dysponowały maksymalnym zasięgiem blisko 200 km. Uzupełnieniem grona przedstawianych pojazdów były samochody luksusowe, które nie często widujemy na polskich drogach: Porsche Macan Turbo, Audi A8L oraz Volvo P1800 – pojazd zabytkowy produkowany w latach 1961 – 1973.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Info-Ekspert 24-06-2014
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)