Podczas salonu samochodowego we Frankfurcie Audi przedstawiło wiele ciekawych pojazdów, które kuszą nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi. Audi S6 i S6 Avant. Audi S6 i S6 Avant wykorzystują nowy silnik TFSI w o mocy 420 KM. Ta ośmiocylindrowa jednostka z podwójnym doładowaniem rozwija stały moment obrotowy 550 Nm od 1.400 do 5.300 obr./min. W przypadku modelu S6, przyspieszenie od zera do stu kilometrów na godzinę odbywa się w ciągu 4,8 sekundy, natomiast S6 Avant zajmuje to 4,9 sekundy.
Podczas salonu samochodowego we Frankfurcie Audi przedstawiło wiele ciekawych pojazdów, które kuszą nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi.
Audi S6 i S6 Avant
Audi S6 i S6 Avant wykorzystują nowy silnik TFSI w o mocy 420 KM. Ta ośmiocylindrowa jednostka z podwójnym doładowaniem rozwija stały moment obrotowy 550 Nm od 1.400 do 5.300 obr./min. W przypadku modelu S6, przyspieszenie od zera do stu kilometrów na godzinę odbywa się w ciągu 4,8 sekundy, natomiast S6 Avant zajmuje to 4,9 sekundy. Elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna wynosi 250 km/h, a jej osiągnięcie nie sprawia obu modelom najmniejszej trudności.
Jednostka 4.0 TFSI przenosi stosowaną przez Audi strategię downsizingu do klasy samochodów o wyczynowych możliwościach. W porównaniu z silnikiem z poprzedniego modelu, czyli bezsprężarkowym V10 o pojemności 5,2 litra, nowa jednostka pozwala na jeszcze bardziej sportowe osiągi przy spalaniu niższym nawet o 25 procent. W S6 średnie zużycie paliwa wynosi 9,7 litra na 100 km, natomiast S6 Avant zużywa 9,8 litra. To znacznie mniej, niż jakikolwiek konkurencyjny model.
Osiągnięcie tak dobrych wyników, Audi zawdzięcza wielu technologiom, w tym systemowi rekuperacji, Start-Stop oraz nowemu systemowi zarządzania pracą cylindrów „cylinder on demand”. Gdy V8 przy częściowym obciążeniu odłącza cztery cylindry, włącza się system Active Noise Cancellation (ANC).
Duży wpływ na dynamikę Audi S6 i S6 Avant mają nadwozia. Są one niespotykanie lekkie, ponieważ w około 20 procentach wykonano je z aluminium. Audi S6 waży tylko 1895 kilogramów, a S6 Avant 1950 kilogramów, o wiele mniej niż ich bezpośredni rywale.
S6 posiada spojler na pokrywie bagażnika, natomiast Avant na krawędzi dachu. W obu modelach dyfuzor przy tylnym zderzaku utrzymany jest w kolorze platynowo-szarym, a jego krawędź pokryto aluminium. Cztery chromowane rury układu wydechowego mają eliptyczny kształt. Modele „S” są dostępne w ośmiu kolorach lakieru, w tym dwa z nich są oferowane tylko dla tego modelu: krystaliczny niebieski Estoril i krystaliczny srebrny Prisma. Nadwozia zdobią emblematy S6 i V8T.
Audi S7 Sportback
Audi S7 Sportback napędzane jest takim samym silnikiem jak S6 i S6 Avant, mianowicie nowym 4.0 TFSI o mocy 420 KM z momentem obrotowym 550 Nm. Jednostka V8 z biturbo rozpędza pięciodrzwiowe coupé od zera do 100 km/h w 4,9 sekundy. Prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 250 km/h. Na 100 km ten ośmiocylindrowy silnik wykorzystujący przy częściowym obciążeniu technologię Audi „cylinder on demand” zużywa średnio tylko 9,7 litra paliwa. Duży udział w mogącej służyć za wzór efektywności ma lekkie nadwozie. Wykonane jako hybrydowa konstrukcja aluminiowa waży o około 15 procent mniej, niż porównywalna karoseria stalowa.
Nadwozie Audi S7 Sportback ma dynamiczny charakter. Długa maska silnika, długi rozstaw osi i krótkie zwisy tworzą perfekcyjne proporcje. Płaska, rozciągnięta linia dachu nadaje nadwoziu charakter coupé. Ciekawym rozwiązaniem jest wysuwany spoiler z pokrywy bagażnika, który poprawia stabilność jazdy. Dzieje się tak w momencie uzyskania wysokiej prędkości.
Audi S8
Audi S8, które pojawi się na rynku wiosną 2012 roku, jest nową głową rodziny modeli S – dużą, luksusową limuzyną o nadzwyczajnej mocy. Nowy silnik 4.0 TFSI generuje aż 520 KM od 1.700 do 5.500 obr./min i rozwija moment obrotowy 650 Nm. Osiągi są równie imponujące, co parametry samochodu. Aby przyspieszyć od zera do 100 km/h, ta duża limuzyna potrzebuje zaledwie 4,2 sekundy. Prędkość jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h, podobnie jak w wyżej opisanych modelach.
Przy takich osiągach zużycie paliwa przez ten spokojnie pracujący silnik V8 biturbo jest zadziwiająco niskie. Samochód na 100 km spala średnio zaledwie 10,2 litra. Bezsprężarkowy silnik 5,2 litra V10 w poprzednim modelu zadowalał się średnio 13,2 litrami na 100 km. Spalanie zmniejszyło się prawie o 23 procent, przy czym moc znacznie wzrosła, dokładnie o 70 KM.
Za tak doskonałymi wynikami Audi S8 stoją technologie z Modułowego Zespołu Efektywności Audi, w tym system rekuperacji i system Start-Stop. Wyjątkową rolę odgrywa nowa technologia „cylinder on demand”. Przy częściowym obciążeniu wyłącza ona cztery z ośmiu cylindrów. Znacznie poprawia to efektywność i jest odczuwalne głównie podczas jazdy z równą prędkością na autostradzie. Pakiet rozwiązań akustycznych, w tym Active Noise Cancellation System, minimalizuje ewentualne niepożądane dźwięki i wibracje.
Także ośmiostopniowa przekładnia tiptronic wnosi znaczny wkład w sportowe możliwości i efektywność S8. Wykorzystuje, w miarę możliwości, wysokie biegi z niskimi prędkościami obrotowymi, jednak szybko i komfortowo zmienia przełożenie na niższe, jeżeli kierowca sobie tego życzy. Siły są przekazywane przez napęd quattro łączący samoblokujący centralny mechanizm różnicowy ze sportowym mechanizmem różnicowym na tylnej osi. Przy dynamicznej jeździe siły przekazywane są głównie na koło na zewnętrznej stronie łuku i dosłownie wciskają limuzynę w zakręt.
Audi A2 Concept
Audi A2 concept to elektryczny pojazd przyszłości. Studyjne auto ma klasyczną koncepcję rozplanowania przestrzeni na poziomie premium, zapewniającą wygodę czterem podróżującym osobom.
Ten samochód został wyposażony w wiele inteligentnych rozwiązań. Nowoczesna technologia nadwozia, udoskonalona ultralekka konstrukcja Audi, pozwoliła na obniżenie masy auta do zaledwie 1150 kilogramów. System Audi connect umożliwia połączenie z Internetem, układ kierowniczy i hamulce są sterowane czysto elektrycznie (by wire).
Audi A2 concept jest czysto elektrycznym pojazdem. Jego litowo-jonowy akumulator schowany w podwójnej podłodze magazynuje 31 kWh energii, z czego 24 kWh jest przeznaczonych do wykorzystania. Silnik elektryczny zamontowano poprzecznie w przedniej części nadwozia. Jego 85 kW (116 KM) mocy maksymalnej (60 kW mocy długotrwałej) i moment obrotowy 270 Nm (160 Nm przy długotrwałym obciążeniu) są przesyłane na przednie koła przez jednostopniową przekładnię.
Studyjne auto Audi przejeżdża w europejskim cyklu jazdy 200 km. Ładowanie akumulatora do pełna prądem 400 V trwa około 1,5 godziny, w przypadku prądu ogólnie dostępnego w gospodarstwach domowych 230 V ładowanie trwa około czerech godzin. Audi A2 concept jest już przystosowane do nowej techniki bezkontaktowego ładowania (Audi Wireless Charging).
Audi A2 concept jest dynamicznym samochodem. Przyspiesza od zera do 100 km/h w 9,3 sekundy, ale jego maksymalna prędkość została ograniczona do 150 km/h, bowiem większa prędkość wpłynęłaby niekorzystnie na zasięg. Zawieszenie z kolumnami McPhersona z przodu i tylna oś z wahaczami zespolonymi gwarantują bardzo dobre zachowanie się na drodze. Układ kierowniczy i hamulce pracują czysto elektrycznie (steer-by-wire i brake-by-wire), obywają się bez mechanicznego lub hydraulicznego połączenia z kierownicą czy pedałem.
Z przodu prototypu dominuje osłona chłodnicy Singleframe w specjalnej wersji zaprojektowanej dla napędu elektrycznego. Górne dwie trzecie powierzchni osłony stanowią otwierane pokrywy, za którymi schowane jest przyłącze ładowania akumulatora i króciec płynu chłodniczego. Cztery pierścienie Audi są bardzo plastyczne, a maska silnika jest na stałe skręcona z nadwoziem.
W dolnej części osłony chłodnicy, spełniającej rolę wlotu powietrza, osadzone są elementy chłodzące z pianki grafitowej. Materiał ten jest lekki i doskonale odprowadza ciepło z płynu chłodniczego do otoczenia. W centralnym wlocie powietrza umieszczonych jest osiem bloków, każdy zawiera sześć elementów grafitowych.
Kolejnym ciekawym rozwiązaniem zastosowanym w A2 concept są reflektory z technologią diodową, tak zwane Matrix Beam. Wiązka małych, ułożonych jedna nad drugą diod generuje światła mijania i drogowe, a mikroreflektory pozwalają na precyzyjne sterowanie strumieniem światła. Diody można oddzielnie włączać i wyłączać, aby w każdej sytuacji idealnie oświetlić drogę. Liczne filigranowe diody w dolnej części reflektorów, wyglądające jak kolia z pereł, są odpowiedzialne za światła do jazdy dziennej.
Audi urban concept
Audi urban concept jest dwuosobowym, ultralekkim pojazdem do poruszania się po mieście i przedmieściach. Prototyp wykracza poza wszystkie znane kategorie, łącząc w sobie elementy samochodu wyścigowego, roadstera, fun-car i samochodu miejskiego.
Audi urban concept nie podąża śladem poprzedników. Jego projekt opiera się wyłącznie na surowych zasadach lekkiej konstrukcji, efektywności i redukcji. Rezultat to koncepcyjny pojazd bez zbędnego obciążenia, koncentrujący się na czystej esencji sportowego sposobu poruszania się.
Audi urban concept ma smukłą bryłę nadwozia. Jego koła są odsunięte od reszty karoserii, a na otaczających je osłonach znajdują się pasy diodowych kierunkowskazów. Wygląd studyjnego pojazdu z jego napierającymi w przód liniami jest dynamiczny i emocjonalny, a także stanowi zupełnie nowy impuls dla języka stylistyki Audi.
W kabinie znajdą miejsce dwie osoby, lekko przesunięte jedna za drugą. Siedzenia są umieszczone nisko, jak w samochodach sportowych. Wszystkie elementy obsługowe i materiały zostały zaprojektowane zgodnie z zasadami ultralekkiej konstrukcji i budzą niepowtarzalną, zmysłową fascynację. Kierowca może dostosować ustawienie kierownicy i pedałów do swojego wzrostu. Do auta wsiada się przez boczną ścianę. Kopuła dachu jest ruchoma i otwiera się przez przesunięcie do tyłu.
Za napęd odpowiedzialne są dwa silniki elektryczne e-tron, przyspieszające ultralekkie Audi urban concept z zadziwiającą mocą. Silniki zasilane są akumulatorem litowo-jonowym, idealnym na przejazd nawet przez duże miasto.
Hybrydowe Audi A8
Ponad rok po prezentacji koncepcyjnej wersji A8 hybrid podczas Salonu Samochodowego w Genewie, Audi wprowadza wersję produkcyjną tego modelu, który wejdzie do sprzedaży w 2012 roku.
Audi A8 hybrid zostało wyposażone w dwa silniki: 2.0 TFSI i jednostkę elektryczną. Napęd hybrydowy zbudowany jest w układzie równoległym. Między czterocylindrowym silnikiem benzynowym dysponującym mocą 211 KM i ośmiostopniową skrzynią tiptronic umieszczono mocny silnik elektryczny. Jego moc wynosi 54 KM, a moment obrotowy 210 Nm. Łączna moc systemu to 245 KM, natomiast moment obrotowy wynosi 480 Nm.
Nie dziwi zatem fakt, że ta niemała limuzyna przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,7 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 235 km/h. Także pod względem zużycia paliwa konsekwentny „downsizing” w połączeniu z zaletami napędu elektrycznego pokazuje swoje mocne strony. Średnie spalanie utrzymuje się na poziomie poniżej 6,4 litra na 100 km, co oznacza emisję CO2 około 148 g/km.
Samochód może być napędzany tylko silnikiem benzynowym lub tylko silnikiem elektrycznym lub też można łączyć siłę obu tych napędów. W fazach toczenia i hamowania silnik elektryczny pracuje jako generator, zamienia energię kinetyczną na elektryczną i ładuje przy tym akumulator. Napęd hybrydowy pozwala na elektryczną jazdę z prędkością do 100 km/h i pokonanie trzech kilometrów przy stałej prędkości 60 km/h – wystarczająco, aby poruszać się w zatłoczonym, dużym mieście.
Wizualnie, Audi A8 hybrid wyróżnia się 18-calowymi obręczami aluminiowymi w kształcie wirnika turbiny, specjalnymi oznaczeniami zewnętrznymi, ekskluzywnym lakierem nadwozia Arctic Silver oraz dedykowaną wersji hybrid tablicą przyrządów. Ceny modelu zostaną ujawnione podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie.
Moto Target