Civic to jeden z najpopularniejszych i najdłużej produkowanych modeli Hondy. Od 1972 roku powstało osiem generacji pojazdu, który sprzedał się na całym świecie w ponad 20 milionach egzemplarzy. Po czterdziestu latach produkcji zaprezentowano najnowszą, dziewiątą odsłonę tego japońskiego przedstawiciela segmentu C. Pierwszego marca, dzień po uroczystej premierze, zaproszeni goście mieli okazję przetestować na stołecznych ulicach obie dostępne wersje nadwozia – hatchbacka oraz sedana.

Civic to jeden z najpopularniejszych i najdłużej produkowanych modeli Hondy. Od 1972 roku powstało osiem generacji pojazdu, który sprzedał się na całym świecie w ponad 20 milionach egzemplarzy. Po czterdziestu latach produkcji zaprezentowano najnowszą, dziewiątą odsłonę tego japońskiego przedstawiciela segmentu C. Pierwszego marca, dzień po uroczystej premierze, zaproszeni goście mieli okazję przetestować na stołecznych ulicach obie dostępne wersje nadwozia – hatchbacka oraz sedana.

Ewolucja bez rewolucji

Nadwozie pięciodrzwiowego Civica jest rozwinięciem futurystycznej stylistyki ósmej generacji. Profil hatchbacka ze wznoszącą się linią okien i ukrytymi klamkami drzwi tylnych nadal przypomina trzydrzwiowe coupe. Projektanci zmienili kształt reflektorów przednich oraz dodali łączącą je plastikową osłonę. Miejsce trójkątnych kloszy świateł przeciwmgielnych zajęły mniejsze okrągłe obudowy nad którymi umieszczono listwy LEDowe ze światłami dziennymi. Z tyłu widoczne są zapożyczenia z modeli Insight oraz CRZ. Trójkątne lampy zostały połączone poziomymi światłami stopu, które pełnią również rolę spoilera. Niestety zniknęły charakterystyczne trójkątne końcówki wydechu będące atrakcyjnym sportowym akcentem. Najnowsze wcielenie kompaktowej Hondy jest o 45 mm krótsze, 5 mm szersze oraz 20 mm niższe od modelu poprzedniej generacji. Współczynnik oporu powietrza zmniejszył się o 10,8%. Poszerzono lusterka wsteczne, zmieniono położenie tylnego spoilera oraz zastosowano węższe słupki przednie, co wpłynęło na poprawę widoczności we wszystkich kierunkach.

Sedan jest bardziej stonowaną stylistycznie odmianą, która w porównaniu do poprzedniej generacji zachowała tą samą długość 4545 mm i wysokość 1435 mm przy zwiększonej o 5 mm szerokości. Najbardziej widoczne zmiany dotyczą smuklejszych reflektorów przednich oraz zupełnie odmienionego kształtu lamp tylnych. Natomiast delikatniejsze modyfikacje odnoszą się m.in. do kształtu wlotu powietrza, obudowy lusterek wstecznych i zderzaka przedniego.

Oryginalność przede wszystkim

Deska rozdzielcza obu wersji nadwozia zaprezentowana w 2006 roku budziła znacznie większe kontrowersje niż design zewnętrzny. Pionierski projekt bazujący na elektronicznych wyświetlaczach kojarzył się z pulpitem samolotu lub samochodu wyścigowego. Wygląd nowego kokpitu uległ zmianom, ale nadal w porównaniu do konkurencji wygląda bardzo innowacyjnie. Miejsce pracy kierowcy zostało podzielone na dwie strefy: „Information Interface” oraz „Driver Interface”. Strefa informacyjna znajdująca się na konsoli centralnej zawiera sterowanie ogrzewaniem, klimatyzacją, systemem audio i systemem nawigacji. W obszarze „Driver Interface” znajdującym się bezpośrednio przed oczami kierowcy prezentowane są informacje dotyczące m.in. prędkości pojazdu, aktualnego czasu, temperatury zewnętrznej, przebiegu dziennego, zużycia paliwa lub źródła odtwarzanego dźwięku. W hatchbacku na wysokości kierownicy, na trzech okrągłych zegarach kierowca odczyta wskazania dotyczące poziomu paliwa, temperatury oraz obrotów silnika. Natomiast w sedanie pozostał jeden duży wyświetlacz z centralnie prezentowanym obrotomierzem. Pozytywny obraz wnętrza uzupełnia trójramienna kierownica z wieńcem o optymalnej grubości oraz krótka dźwignia zmiany biegów pozwalająca na szybką i precyzyjną zmianę przełożeń. Kabina japońskiego modelu niezależnie od wersji nadwozia zapewnia wysoki komfort podróżowania zarówno na przednich obszernych i dobrze wyprofilowanych fotelach jak i na tylnej kanapie.

Przestrzeń bagażowa pięciodrzwiowej Hondy ma 401 litrów pojemności oraz dodatkowe 76 litrów w schowku pod podłogą bagażnika. Z pomocą systemu składania tylnej kanapy Magic Seats możemy w prosty sposób powiększyć ją do 1200 litrów. Sedan dysponuje bagażnikiem o pojemności 440 litrów.

Na razie bez diesla

Oferta silnikowa ogranicza się do dwóch jednostek benzynowych o pojemności 1.4 litra i 1.8 litra, które wkrótce mają zostać uzupełnione silnikiem wysokoprężnym. Jednostka o pojemności 1339 cm3 dostępna tylko w nadwoziu pięciodrzwiowym dysponuje mocą 100 KM oraz momentem obrotowym 127 Nm. W zależności od wersji wyposażenia (a więc i ciężaru) pozwala osiągnąć pierwsze 100 km/ h w czasie od 13 do 14 sekund. Silnik zużywa ok. 6,6 l paliwa na 100 km w mieście oraz ok. 4,7 l/ 100 km w jeździe pozamiejskiej. W mocniejszej o 42 KM jednostce o pojemności 1798 cm3 występującej w obu wersjach nadwozia sprint do pierwszych 100 km/ h trwa od 8,7 do 9,7 sekundy. W sedanie średnie spalanie wynosi 6,7 l/ 100 km, natomiast w hatchbacku ok. 6 l/ 100 km. Oba silniki współpracują z manualną sześciostopniową skrzynią biegów, którą w przypadku mocniejszej jednostki możemy zamienić (za dopłatą) na skrzynię automatyczną.

W ograniczeniu zużycia paliwa pomagają systemy „Asystent Eco” oraz „Idle Stop”. Pierwszy z nich poprzez zmianę koloru tła prędkościomierza informuje o aktualnym stylu jazdy. Niebieskie podświetlenie pojawia się podczas pracy na biegu jałowym, dynamicznym przyśpieszaniu lub hamowaniu, natomiast przy spokojnej jeździe pojawia się kolor zielony sugerujący bardziej ekonomiczny, a co za tym idzie tańszy sposób jazdy. Dodatkowo za pomocą przycisku Econ na desce rozdzielczej możemy zmienić pracę przepustnicy oraz klimatyzacji, tak aby jeszcze bardziej ograniczyć spalanie. System „Idle Stop” natomiast ogranicza zużycie benzyny oraz emisję dwutlenku węgla poprzez automatyczne wyłączanie silnika na postoju.

Zmodyfikowane zawieszenie w połączeniu z lepiej dostrojonym układem elektrycznego wspomagania kierownicy sprawia, że kompaktowy japończyk prowadzi się pewnie i bardzo precyzyjnie. Na krętych odcinkach dróg lub podczas podróży z prędkościami autostradowymi pojazd zachowuje się stabilnie i przewidywalnie.

Ceny nowego Civica w wersji hatchback zaczynają się od 64 900 zł. Za taką kwotę otrzymamy auto z silnikiem 1.4 litra, z podstawowym wyposażeniem zawierającym m.in. 15-calowe aluminiowe tarcze kół, 6 poduszek powietrznych, komplet systemów bezpieczeństwa, immobilizer, zamek centralny, fotel kierowcy z regulacją wysokości, przedni i tylny podłokietnik, system składania tylnej kanapy Magic Seats, kolorowy wyświetlacz i-MID, wskaźnik optymalnej zmiany biegu, system Auto Stop, szyby regulowane elektrycznie, wspomaganie kierownicy, regulowaną kolumnę kierownicy oraz światła do jazdy dziennej LED (występują tylko w wersji hatchback). Droższy o 5000 zł sedan w tej samej wersji wyposażenia „S” posiada dodatkowo manualną klimatyzację, radioodtwarzacz CD z możliwością odczytu plików MP3 oraz sterowaniem w kierownicy oraz elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka.

Tekst: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Zdjęcia: Dariusz Wołoszka oraz Robert Kulczyk

Artykuł pochodzi ze strony www.info-ekspert.pl 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj