Oznaczenie M wkracza obecnie do segmentu BMW serii 1, niosąc ze sobą wyjątkową moc oraz dynamiczne właściwości jezdne samochodu o wybitnie sportowych osiągach. W BMW serii 1 M Coupe zaawansowaną technologię auta sportowego połączono ze zwrotnością i lekkością modelu kompaktowego, aby stworzyć zupełnie nowy wymiar przyjemności z jazdy w wyczynowym stylu. Prezentując ten 2-drzwiowy samochód, firma BMW M GmbH realizuje po raz pierwszy w tej klasie aut

Oznaczenie M wkracza obecnie do segmentu BMW serii 1, niosąc ze sobą wyjątkową moc oraz dynamiczne właściwości jezdne samochodu o wybitnie sportowych osiągach. W BMW serii 1 M Coupe zaawansowaną technologię auta sportowego połączono ze zwrotnością i lekkością modelu kompaktowego, aby stworzyć zupełnie nowy wymiar przyjemności z jazdy w wyczynowym stylu.

Prezentując ten 2-drzwiowy samochód, firma BMW M GmbH realizuje po raz pierwszy w tej klasie aut koncepcję osiągów jezdnych zorientowanych na jazdę po torze wyścigowym, zawartych w samochodzie opracowanym z myślą o codziennej eksploatacji. Nowa wersja uzupełniająca gamę pojazdów BMW pozwala doświadczyć młodszej grupie klientów docelowych radości z jazdy utożsamianej z modelami serii M.

BMW serii 1 M Coupe ucieleśnia ducha samochodów M w niezwykle zwartej formie. 6-cylindrowy, rzędowy silnik modelu z technologią M TwinPower Turbo oraz bezpośrednim wtryskiem paliwa rozwija 250 kW/340 KM mocy przy charakterystyce obrotowej typowej dla aut BMW M. Dzięki technologii podwozia zaczerpniętej bezpośrednio ze sportów motorowych, obciążeniu jednostkowemu mocy na poziomie 4,4 kilograma na 1 KM oraz aerodynamicznie zoptymalizowanym podzespołom – łącznie z innowacyjnymi kurtynami powietrznymi z przodu – moc przekłada się na dynamiczne doznania z prowadzenia. BMW serii 1 M Coupe przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,9 sekundy, a granicę 200 km/h przekracza po 17,3 sekundy. Model ten osiąga także doskonałe rezultaty pod względem wydajności. Średnie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym UE wynosi 9,6 litra na 100 km, podczas gdy emisja CO2 oscyluje wokół 224 gramów na kilometr.

Sportowy charakter BMW serii 1 M Coupe przejawia się szczególnie w rasowej stylistyce nadwozia. Natomiast w ekskluzywnie zaprojektowanym wnętrzu 4-osobowego modelu zastosowano materiały najwyższej jakości, a także kokpit typowy dla modeli serii M, co tworzy atmosferę sportowego samochodu segmentu premium. Standardowa konfiguracja wnętrza BMW serii 1 M Coupe, uwzględniająca cechy typowego przedstawiciela linii M, pozwala czerpać radość z prowadzenia zarówno podczas jazdy na torze wyścigowy, jak i w codziennej eksploatacji. Co więcej, indywidualne preferencje klientów w zakresie komfortu, bezpieczeństwa i systemów informacyjno-rozrywkowych zostaną zaspokojone dzięki opcjonalnemu wyposażeniu dedykowanemu temu modelowi i dostępnemu również dla BMW serii 1 Coupe. Oznacza to dostępność m.in. programu BMW ConnectedDrive.

Design: klasyczne proporcje coupe; sylwetka typowego przedstawiciela linii M. Proporcje BMW serii 1 Coupe – świadczące o unikalnych, dynamicznych właściwościach jezdnych – stanowią doskonałą podstawę do stworzenia pierwszego w segmencie kompaktów sportowego modelu o wysokich osiągach. Mierzące 4 380 mm długości i 1 420 mm wysokości, BMW serii 1 M Coupe jest najkrótszym i najniższym modelem w gamie BMW M GmbH. Samochód jest o 55 mm szerszy od BMW 135i Coupe: całkowita szerokość 1 803 mm jest wynikiem powiększonego rozstawu kół z przodu i z tyłu, który został zoptymalizowany pod kątem dynamiki jazdy, typowej dla tego modelu.

Stylistyka przedniej części nadwozia odzwierciedla ponadprzeciętne możliwości układu napędowego BMW serii 1 M Coupe. Wyprofilowany przedni spoiler tworzy harmonijną powierzchnię, zdominowaną w dolnej części przez trzy duże wloty powietrza. W celu zoptymalizowania właściwości aerodynamicznych nadwozia, po raz pierwszy w modelu seryjnym zastosowano tak zwane kurtyny powietrzne. Napływające powietrze jest kierowane do dwóch kanałów poprzez otwory w zewnętrznej sekcji przedniego spoilera. Otwory te zaprojektowano tak, aby powietrze przepływało wzdłuż wewnętrznej części spoilera w zamkniętym kanale aż do nadkoli i uchodziło z dużą prędkością przez bardzo wąski otwór w okolicach przednich kół. Uchodzący strumień powietrza pokrywa boczną część przednich kół niczym kurtyna, redukując tym samym niekorzystne turbulencje wokół nadkoli.

BMW serii 1 M Coupe wyposażone jest standardowo w lampy biksenonowe. Charakterystyczne dla BMW podwójne okrągłe reflektory ścięto w górnej sekcji pasem świateł pozycyjnych z diodami LED, co tworzy typowy, skupiony wygląd.

Powierzchnia szklana nadwozia daje poczucie lekkości, podczas gdy elegancka linia boczna oraz majestatycznie wyprofilowane powierzchnie tworzą atletyczny obraz bocznej części pojazdu. Nadkola 2-drzwiowego modelu prezentują się niezwykle okazale zarówno z przodu, jak i z tyłu. Jednym z typowych elementów dla serii M są chromowane „skrzela” wkomponowane w wydłużone przednie nadkola. Znalazł się tu zarówno kierunkowskaz, jak i znaczek z logo M, a całość daje początek wyprofilowanej linii biegnącej poprzez klamki drzwi aż do tylnej części nadwozia. Co więcej, pionowa krawędź mająca swój początek w „skrzelach” biegnie w dół do bocznego progu. Testy przeprowadzone w tunelu aerodynamicznym pozwoliły też odpowiednio wyprofilować lusterka zewnętrzne, których kształt jest teraz taki sam, jak w modelu BMW M3.

Wydatnie wyprofilowane nadkola, wyróżniające tylną część nadwozia BMW serii 1 M Coupe, sprawiają wrażenie szczególnie szerokich. Wrażenie to potęgują poziome linie, podczas gdy dyskretny spoiler umieszczony na pokrywie bagażnika generuje dodatkową siłę dociskającą tylną oś do nawierzchni podczas szybkiej jazdy. W boczne części tylnej nakładki wkomponowano otwory nawiązujące wyglądem do wlotów powietrza w przednim spoilerze. Charakterystyczną wizualną symetrię w stylu M tworzą dwie podwójne chromowane końcówki układu wydechowego rozlokowane po zewnętrznych stronach zderzaka. Tylne lampy zespolone w charakterystycznym kształcie litery „L” z czerwonymi kloszami są typowym dla marki elementem stylistycznym, przyciągającym wzrok szczególnie po zmroku. Wewnątrz zespołów znajdują się dwa zestawy świetlne zasilane diodami LED.

Dla BMW serii 1 M Coupe oferowane są trzy kolory nadwozia: niemetaliczny Alpine White, metaliczny Sapphire Black oraz ekskluzywny metaliczny odcień Valencia Orange. Standardowe, 19-calowe lekkie obręcze aluminiowe M z ramionami w kształcie litery „Y” dbają o doskonały kontakt kół z nawierzchnią i dodają autu niepowtarzalnego wyglądu.

Rzędowy, 6-cylindrowy silnik z technologią M TwinPower Turbo oraz charakterystyką pracy uzależnioną od obrotów.
Rzędowy, 6-cylindrowy silnik o ponadprzeciętnych osiągach, niebywałej łatwości nabierania obrotów oraz wysokim momencie obrotowym świadczy o wyjątkowo dynamicznym charakterze BMW serii 1 M Coupe. 3-litrowa jednostka napędowa łączy charakterystykę pracy typową dla serii M z wydajnością odpowiadającą obecnym standardom. Silnik został zmodyfikowany w stylu typowym dla podzespołów sygnowanych znaczkiem M, dzięki czemu sprawdzi się zarówno podczas codziennej eksploatacji, jak i jazdy po torze wyścigowym. Rezultat? Z mocą 250 kW/340 KM, BMW serii 1 M Coupe osiąga ten sam poziom zaawansowania, co model BMW M3 trzeciej generacji – którego następca pojawił się na rynku zaledwie kilka lat temu – a pod względem dynamiki jazdy nawet go przewyższa.

Technologia M TwinPower Turbo zastosowana w BMW serii 1 M Coupe wykorzystuje dwie niewielkie sprężarki, które – ze względu na swoją małą bezwładność – aktywowane są nawet przy niskich obrotach silnika. Każdy z tych podzespołów dostarcza sprężone powietrze do trzech cylindrów, co skutkuje spontanicznymi reakcjami na dodanie gazu. Silnik rozwija maksymalny moment obrotowy 450 Nm przy zaledwie 1 500 obr./min. Wartość ta utrzymywana jest aż do 4 500 obr./min. i może zostać dodatkowo zwiększona o 50 Nm przy pełnym otwarciu przepustnicy dzięki funkcji „overboost”. Maksymalny moment obrotowy rzędu 500 Nm pozwala na dynamiczne przyspieszanie, podczas gdy duża elastyczność jednostki napędowej po każdej zmianie biegu zapewnia liniowy przyrost prędkości w stylu typowym dla modeli serii M. Silnik osiąga maksymalną moc przy 5 980 obr./min. Dzięki osiągom uzależnionym od prędkości obrotowej silnika, 6-cylindrowa jednostka napędowa ucieleśnia właściwości sportowego silnika M: BMW serii 1 M Coupe przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,9 sekundy i osiąga ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną 250 km/h.

Układ chłodzenia silnika został zaprojektowany tak, aby uwolnić sportowy potencjał jednostki i spełnić wysokie wymagania związane z częstym wykorzystywaniem maksymalnej mocy. Dodatkowa chłodnica wraz ze specjalnie zaprojektowanym kanałem powietrza dba o odprowadzanie zwiększonego ciepła generowanego podczas sportowej jazdy po torze.

Jednostka napędowa zawdzięcza swoją ponadprzeciętną wydajność bezpośredniemu wtryskowi, który dostarcza precyzyjne dawki paliwa za pomocą piezowtryskiwaczy umieszczonych centralnie pomiędzy zaworami. dodatkowo, elementy z zakresu programu Efficient Dynamics, takie jak odzysk energii hamowania czy sterowanie agregatami pomocniczymi w zależności od faktycznego zapotrzebowania przyczyniają się do uzyskania średniego zużycia paliwa w cyklu pomiarowym UE na poziomie 9,6 litra na 100 kilometrów oraz emisji CO2  równej 224 gramom na kilometr.

Moc silnika pracującego pod maską BMW serii 1 M Coupe przekazywana jest na koła poprzez 6-biegową przekładnię manualną. Ta nowoopracowana skrzynia sterowana jest za pomocą krótkiej dźwigni zmiany biegów M.

Technologia podwozia: niska waga, wysoka sztywność. W podwoziu BMW serii 1 M Coupe zastosowano elementy, które zespół specjalistów z M GmbH poddał procesowi optymalizacji z uwzględnieniem wyścigowej natury samochodu. Wiele podzespołów opracowano dla BMW M3, a następnie przeniesiono do kompaktowego coupe w zmodyfikowanej formie, dostosowanej do wymagań nowego modelu. W dostrajaniu ustawień pojazdu pomagały także testy na północnej pętli toru Nürburgring, podczas których największą uwagę przywiązywano do uzyskania idealnej interakcji pomiędzy silnikiem, podwoziem i nadwoziem samochodu. W ten sposób uzyskano charakterystyczne właściwości jezdne z uwzględnieniem niskiej wagi pojazdu wynoszącej 1 495 kilogramów.

Zarówno oś przednia z dwuprzegubowymi amortyzatorami, jak i pięciowahaczowa konstrukcja osi tylnej BMW serii 1 M Coupe zostały wykonane niemal w całości z aluminium. Rurowe stabilizatory, połączenia osi z aluminium oraz aluminiowe amortyzatory stanowią dopełnienie lekkiej konstrukcji zawieszenia kół.

W standardzie: adaptacyjna blokada mechanizmu różnicowego typu M, wzmocniony układ hamulcowy, układ dynamicznej kontroli stabilności DSC z trybem M Dynamic, wspomaganie kierownicy z funkcją Servotronic.

BMW serii 1 M Coupe wyposażone jest standardowo w adaptacyjną blokadę mechanizmu różnicowego typu M. W razie potrzeby wytwarza ona do 100 procent momentu blokującego, zapewniając tym samym optymalną trakcję na wszystkich nawierzchniach. Adaptacyjna blokada mechanizmu różnicowego typu M reaguje na różnice prędkości obrotowej pomiędzy prawym, a lewym tylnym kołem, odpowiednio przenosząc moment obrotowy w ułamku sekundy. Jeśli istnieje zatem wyraźna różnica we współczynniku tarcia lewego i prawego koła tylnej osi, układ zapewni optymalną trakcję i maksymalną siłę napędową. Zasada blokady mechanizmu różnicowego typu M w oparciu o prędkość obrotową silnika potęguje dynamiczne zalety tylnego napędu zarówno na luźnych nawierzchniach, jak i podczas przyspieszania po wyjściu z zakrętu.

Wzmocniony i niezwykle lekki układ hamulcowy typu M zastosowany w BMW serii 1 M Coupe zapewnia doskonałą stabilność nawet przy wytężonej pracy. Układ został zaprojektowany na bazie systemów stosowanych w wyścigach samochodowych, dzięki czemu odznacza się dużą siłą hamowania i maksymalną odpornością na przegrzanie. Perforowane i wentylowane od wewnątrz tarcze hamulcowe wykonane z żeliwa mają średnicę 360 milimetrów z przodu i 350 milimetrów z tyłu. Połączono je z aluminiową obudową typu pływającego za pomocą stalowych sworzni.

Przekazywanie napędu BMW serii 1 M Coupe na tylne koła tworzy doskonałą podstawę do osiągnięcia dużej dynamiki jazdy, dzięki oddzieleniu funkcji przenoszenia napędu i sterowania. Zębatkowy układ kierowniczy został wyposażony w hydrauliczne wspomaganie z układem Servotronic, który dostosowuje siłę wspomagania do prędkości jazdy.

Układ dynamicznej kontroli stabilności DSC zastosowany w BMW serii 1 M Coupe łączy w sobie układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS), układ dynamicznej kontroli hamowania (DBC), asystenta ruszania, kontrolę hamowania na zakrętach (CBC), funkcję suszenia tarcz hamulcowych oraz kompensację spadku skuteczności hamulców spowodowanego ich silnym rozgrzaniem. Podczas jazdy na mokrej lub śliskiej nawierzchni, układ kontroli stabilności interweniuje wcześnie, aczkolwiek dyskretnie, aby zapobiec nadsterowności. Alternatywnie, kierowca może aktywować tryb M Dynamic (MDM) poprzez naciśnięcie przycisku na desce rozdzielczej, co spowoduje podniesienie progu działania układu kontroli stabilności. Tym samym, ruszenie na miękkim śniegu lub luźnym piasku będzie łatwiejsze dzięki kontrolowanemu uślizgowi kół. MDM pozwala także na uzyskanie kontrolowanej nadsterowności.

Ekskluzywna i typowa dla linii M: sportowa atmosfera wnętrza. Niepowtarzalne wrażenia towarzyszące obcowaniu z modelem serii M wyczuwalne są jeszcze przed uruchomieniem silnika, co jest zasługą m.in. ekskluzywnie wystylizowanego wnętrza pojazdu. Charakterystyczny kokpit w stylu M oraz dedykowane wyłącznie temu modelowi kolory i materiały wykończeniowe tworzą styl odzwierciedlający atmosferę panującą w prawdziwym samochodzie sportowym. Standardowe fotele pokryte skórą Boston zapewniają zarówno kierowcy, jak i pasażerowi doskonałe trzymanie boczne nawet podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Temat stylistyczny, stworzony specjalnie dla BMW serii 1 M Coupe, obejmuje kontrastujące, pomarańczowe przeszycia na czarnej powierzchni siedzisk i oparć, a także logo „M” wkomponowane w przednie zagłówki.

Wnętrze pojazdu zdominowały ciemne kolory, charakterystyczne dla samochodów sportowych, dzięki czemu kierowca może skoncentrować się na prowadzeniu auta. Efekt ten tworzą w BMW serii 1 M Coupe elementy, takie jak podsufitka BMW Individual w kolorze antracytu oraz ekskluzywne wykończenie listwy w desce rozdzielczej, paneli drzwiowych i zadaszenia tablicy wskaźników ciemną Alkantarą. Sportowe wrażenia potęguje kontrastujące obszycie tych elementów oraz dźwigni zmiany biegów i hamulca ręcznego pomarańczowymi nićmi. Dopełnieniem całości są progi drzwiowe M oraz podnóżek kierowcy w stylu M.

Charakterystyczny dla linii M projekt kokpitu BMW serii 1 M Coupe przyczynia się także do uzyskania optymalnej kontroli nad pojazdem. W zestawie wskaźników umieszczono dwa zegary – obrotomierz i prędkościomierz wyskalowany do 300 km/h – z szarymi tarczami, czerwonymi wskazówkami i białym podświetleniem.

Skórzana kierownica w stylu M, również oferowana standardowo, zawiera wielofunkcyjne przyciski do obsługi systemu audio i telefonu. Dodatkowo, charakterystyczny przycisk „M” umieszczony na prawym ramieniu kierownicy umożliwia kierowcy spontaniczne aktywowanie sportowej charakterystyki ustawień pojazdu. Taka konfiguracja uruchamia sportowy tryb sterowania pracą silnika, dzięki któremu wszelkie komendy wydawane za pomocą pedału gazu są interpretowane z większą szybkością.

Szeroka gama wyposażenia standardowego, wysokiej jakości wyposażenie opcjonalne oraz innowacyjne elementy z zakresu BMW ConnectedDrive. Oprócz elementów charakterystycznych dla linii M oraz innych podzespołów stworzonych wyłącznie dla tego modelu, które tworzą ekskluzywną atmosferę sportowego auta o wysokich osiągach, BMW serii 1 M Coupe zawiera także szeroką gamę wyposażenia standardowego, podkreślającego charakter pojazdu z segmentu premium. Ten 2-drzwiowy model ujawnia swoje praktyczne oblicze za sprawą czterech pełnowymiarowych siedzeń, komfortowych właściwości sprzyjających długim podróżom oraz bagażnikowi o pojemności 370 litrów. Dodatkowe wymagania klientów z zakresu komfortu mogą zostać spełnione dzięki innowacyjnym elementom wyposażenia opcjonalnego, z których większość to podzespoły niespotykane w tym konkurencyjnym segmencie aut.

Oprócz klimatyzacji i tempomatu, standardem jest system audio BMW Radio Business z CD i możliwością odtwarzania plików MP3 oraz komplet sześciu głośników. W opcji dostępne są takie elementy, jak dwustrefowa klimatyzacja, funkcja komfortowego dostępu, czujnik deszczu, lusterka zewnętrze i wewnętrzne z automatycznym system zapobiegającym oślepieniu, system dźwięku Harman Kardon Surround Sound System oraz nawigacja satelitarna Professional z dyskiem twardym. W połączeniu z systemem nawigacji, BMW serii 1 M Coupe wyposażone jest w system obsługi iDrive, który umożliwia sterowanie systemami informacyjno-rozrywkowymi, nawigacją i funkcjami komunikacyjnymi za pomocą kontrolera iDrive oraz 8,8-calowego wyświetlacza pokładowego.

Gama elementów z zakresu BMW ConnectedDrive obejmuje systemy wspomagające kierowcę, takie jak reflektory adaptacyjne z asystentem świateł drogowych oraz funkcję Park Distance Control z czujnikami parkowania z tyłu. Oprócz możliwości nieograniczonego korzystania z Internetu, BMW ConnectedDrive zapewnia również dostęp do usług internetowych, pozwalających zoptymalizować działanie nawigacji i systemów rozrywkowych. Innowacyjne technologie umożliwiające integrację telefonów komórkowych i odtwarzaczy muzycznych dostępne są w BMW serii 1 M Coupe w połączeniu z systemem nawigacji Professional z przygotowaniem pod telefon GSM. Dzięki nowej technologii interfejsu, urządzenia Apple iPhone oraz Apple iPod touch mogą być sterowane za pośrednictwem menu iDrive. W ramach najnowszych funkcji biurowych z zakresu BMW ConnectedDrive dostępnych dla BMW serii 1 M Coupe, posiadacze smartfona BlackBerry firmy RIM (Research In Motion) mogą wyświetlić wiadomości e-mail na pokładowym wyświetlaczu poprzez Bluetooth.


Marcin Skrzyński

Moto Target

Zobacz także:

Porsche GT3 RSR 2011

Camaro lepsze od Mustanga

Nowe sportowe BMW z napędem Hybrydowym

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj