Lobbing wkracza do polityki stosowanej przez małe i średnie przedsiębiorstwa. O czym powinniśmy wiedzieć zanim podejmiemy decyzję o utworzeniu komórki zajmującej się firmowym lobbingiem? Ważny aspekt to wielkość przedsiębiorstwa. Koszty generuje przede wszystkim współpraca z firmą zewnętrzną, bardzo często spotykana właśnie przy lobbingu. Trzeba zwrócić także uwagę na powiązanie działalności firmy z administracją. Niektóre dziedziny gospodarki wymagają bowiem

Lobbing wkracza do polityki stosowanej przez małe i średnie przedsiębiorstwa. O czym powinniśmy wiedzieć zanim podejmiemy decyzję o utworzeniu komórki zajmującej się firmowym lobbingiem?

Ważny aspekt to wielkość przedsiębiorstwa. Koszty generuje przede wszystkim współpraca z firmą zewnętrzną, bardzo często spotykana właśnie przy lobbingu. Trzeba zwrócić także uwagę na powiązanie działalności firmy z administracją. Niektóre dziedziny gospodarki wymagają bowiem intensywnego kontaktu z urzędami.

Inna sprawa to podział kompetencji. Trzeba ustalić, które osoby będą odpowiedzialne za kontakty lobbingowe, a także przemyśleć kwestię rekrutacji na te stanowiska. Jednak najistotniejszy aspekt to dotychczasowe doświadczenie
przedsiębiorstwa w lobbingu, jak również stworzenie struktury umożliwiającej powstanie konkretnej komórki.

Trzeba jednak wiedzieć, że nie ma struktury uniwersalnej. Każda firma powinna dobrać ją według własnych potrzeb. Można postawić na otwarcie wewnętrznej struktury, która byłaby zintegrowana z firmą. W jej skład wchodziłyby trzy osoby pracujące w pełnym wymiarze godzin, odpowiedzialne za kontakty z administracją zarówno krajową, jak i europejską oraz ekspertami. Zalety takiego rozwiązania to stałość oraz całkowita dyspozycyjność. Minus to przede wszystkim wysokie koszty.

Jeśli przedsiębiorstwu nie odpowiada takie rozwiązanie, może ono postawić na jakąś wyspecjalizowaną firmę. Inna opcja to formuła mieszana. Wtedy trzeba zatrudnić pracownika, który będzie odpowiadał za kontakty z konkretnym gabinetem zewnętrznym.

Zobacz także:

Ostatnia szansa na 20 tys. zł na rozkręcenie biznesu

Ekologiczne miejsca pracy

Promocja jako ważny element marketingu

,21,5374,1285057310

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj