Mitsubishi ASX MR’20 swoją światową premierę miał podczas salonu samochodowego w Genewie na początku 2019 roku. Na pierwszy rzut oka myślimy, że to nowy model a w rzeczywistości jest to to samo auto, które poddane zostało głębokiej modernizacji. Główne zmiany dotyczyły wyglądu zewnętrznego oraz układów napędowych. Podstawą konstrukcji jest płyta podłogowa „Project Global”. Model produkowany jest od blisko 10 lat, w tym czasie sprzedano blisko 1,3 miliona egzemplarzy na całym świecie. Świadczy to o bardzo dużej popularności modelu na rynku. Do napędu pojazdu służy jedynie jeden silnik, jest to jednostka benzynowa o elektronicznie sterowanym systemie zmiennych faz rozrządu 2.0 MIVEC o mocy 150 KM, która zastąpiła już wysłużoną jednostkę 1.6 117KM. W ofercie są dwa układy napędowe 2WD i 4WD oraz dwie przekładnie: 5 biegowa manualna i skrzynia automatyczna bezstopniowa CVT ze sportowym trybem pracy i 6 przełożeniami. Cennik kompaktowego crossovera Mitsubishi obejmuje pięć zakresów kompletacji standardowej wyposażenia: Inform, Invite, Intense, Intense Plus oraz Instyle. Facelifting spowodował, że ASX stał się poważnym konkurentem dla wielu pojazdów klasy SUV segmentu C, do których możemy zaliczyć: Nissana Qashqai, Volkswagena Tiguan, Skodę Karoq czy też Hyundaia Tucsona.
Wygląd zewnętrzny
Facelifting obejmujący nadwozie spowodował, to że ASX otrzymał nowe oblicze. Sylwetka stała się bardziej masywna i muskularna. Modernizacja została przeprowadzona w oparciu o założenia filozofii „Robust & Ingenious” (mocny i pomysłowy). Prezentowane auto zaprojektowane zostało do eksploatacji w mieście, ale również do długich podróży. Już na pierwszy rzut oka widać, że opracowany został z myślą, aby wyróżniać się na drodze. Masywny zderzak, szerokie chromowane listwy, muskularna krata wlotu powietrza, nowe wąskie reflektory LED zachodzące na błotniki oraz przeniesione na krawędzie zderzaka kierunkowskazy i światła przeciwmgielne LED nadają zupełnie nowe oblicze przedniej części nadwozia. Swoim designem model nawiązuje do rozwiązań, które znane są nam z najnowszych modeli japońskiej marki. Nowe diodowe lampy tylne, szeroka pokrywa bagażnika zwieńczona u góry dużym spoilerem ze zintegrowanym światłem stop oraz masywny zderzak to cechy tylnej części pojazdu. Offroadowy styl bryły modelu podkreślają takie elementy jak: muskularny grill, czarne plastikowe osłony progów i nadkoli oraz osłona pod zderzakiem tylnym z dyfuzorem. Wizerunek auta uzupełniają nowe aluminiowe tarcze kół, aerodynamiczne relingi dachowe oraz chromowane klamki zewnętrzne. Szeroka i stabilna konstrukcja, kompaktowe wymiary oraz wysoki prześwit, wynoszący 19 cm, pozwalają nie tylko na poruszanie się autem po mieście, ale też na zjechanie z utwardzonej drogi.
Wnętrze samochodu
We wnętrzu zmiany są prawie niewidoczne. Kabina jest stosunkowo obszerna, miejsca nie powinno zabraknąć zarówno po zajęciu miejsca na fotelach przednich jak i na kanapie tylnej. Auto cechuje łatwość zajmowania miejsc w środku, co jest domeną pojazdów typu SUV Poprawiono wyprofilowanie oparć foteli przednich, co w rezultacie skutkuje lepszym trzymaniem sylwetki na boki podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Szeroki zakres regulacji foteli pozwala na ich optymalne ustawienie. Stylistycznie wnętrze nie uległo większym zmianom, charakteryzuje się stonowanym designem, przestronnością oraz estetyką. Zaletą nowego ASX jest ergonomia, wszelkie przyciski jak i pokrętła rozlokowane zostały tak, aby kierowca mógł sterować urządzeniami pojazdu w zasadzie bez odrywania wzroku od drogi. Po zajęciu miejsca w kabinie kierowca ma przed sobą do dyspozycji wielofunkcyjną, obszytą skórą kierownicę, za którą umiejscowiony jest zestaw tradycyjnych zegarów prędkościomierza i obrotomierza. Zostały one osadzone w tubach wykończonych chromowaną obwódką, pomiędzy którymi umiejscowiony został kolorowy ekran komputera pokładowego. To, co jest nowego to przede wszystkim nowy system multimedialny SDA z 8-calowym, kolorowym wyświetlaczem dotykowym ” i interfejsem Android Auto/Apple Car Play. Oprócz sytemu audio może on obsługiwać nawigację satelitarną, bluetooth oraz kamerę cofania. Detale i różnego rodzaju wstawki wykończeniowe w kolorze aluminium lub czarnego błyszczącego plastiku ożywiają wnętrze i jednocześnie nadają mu elegancji. Jakość spasowania poszczególnych elementów nie budzi zastrzeżeń a miękkie plastiki oraz materiały wykorzystane do wykończenia wnętrza robią pozytywne wrażenie. Mimo kompaktowych rozmiarów nadwozia nowy ASX jest autem bardzo funkcjonalnym. Świadczą o tym różnego rodzaju schowki oraz pojemny i praktyczny bagażnik. Standardowa pojemność przestrzeni ładunkowej wynosi 406 litrów (uwzględnia schowek pod podłogą bagażnika), a po złożeniu asymetrycznie składanej kanapy tylnej maksymalnie może ona wynieść 1219 litrów. Dostęp do bagażnika ułatwia jego szeroka pokrywa i niski próg załadunkowy.
Silnik i właściwości jezdne
Pod maską prezentowanego pojazdu znajduje się wolnossąca jednostka benzynowa o pojemności skokowej 1998 ccm, która zastąpiła wysłużony już silnik 1.6. Jednostka MIVEC z elektronicznie sterowanym systemem zmiennych faz rozrządu charakteryzuje się maksymalna mocą 150 KM uzyskiwaną przy 6000 obr/min., oraz maksymalnym momentem 195 Nm osiąganym przy 4200 obr/min.. Niewysilona konstrukcja, mniej skomplikowany układ zasilania sugeruje, że mamy do czynienia z jednostką, która w przyszłości może okazać się bardziej trwała od tego, co oferuje konkurencja. Właściwości silnika umożliwiają połączenie dynamiki jazdy, niskiego spalania oraz dobrych parametrów ekologicznych. Auto do prędkości 100 km/h rozpędza się w czasie 11,7 sekundy, co jest wynikiem poprawnym. W testowanym aucie napęd realizowany jest na oś przednią, a pośredniczy w tym automatyczna skrzynia biegów CVT INVECS-III, która posiada funkcję zmiany predefiniowanych 6 przełożeń za pomocą łopatek przy kierownicy. Podczas jazdy niekiedy wyczuwalne jest opóźnienie reakcji skrzyni biegów na szybkie zmiany położenia pedału przyśpieszenia. Kolumny MacPhersona z przodu i zawieszenie wielowahaczowe z tyłu zostały zestrojone nieco sztywniej w porównaniu z poprzednikiem, co wraz z precyzyjnym układem kierowniczym wpłynęło na poprawę poruszania się pojazdu po drodze. Mimo to zawieszenie dobrze tłumi wszelkie nierówności nawierzchni. Auto zachowuje się stabilnie dając poczucie bezpieczeństwa oraz pewność prowadzenia. Pomagają mu w tym system aktywnej stabilizacji toru jazdy (ASC) i kontroli trakcji (TC).
Podsumowanie
Nowy Mitsubishi ASX to nie tylko samochód kompaktowy przeznaczony do jazdy w mieście, śmiało możemy nim zboczyć z utwardzonej drogi sprawdzi się również, jako niewielkie auto rodzinne. Model na pewno zadowoli osoby poszukujące prostych, bezawaryjnych konstrukcji przy zachowaniu niezłych właściwości jezdnych. ASX oferuje nowoczesną wyrazistą stylistykę, komfort, bogate wyposażenie, które obejmuje między innymi nowy system multimedialny, światła wykonane w technice LED oraz 7 poduszek powietrznych. Czynnikiem, który może przyciągnąć klientów może być jego cena oraz 5 letnia gwarancja fabryczna z nielimitowanym przebiegiem kilometrów. Podstawowa wersja Inform z napędem na przednią oś, wyposażona w manualną przekładnię biegów dostępna jest obecnie już od kwoty 74490 złotych.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – benzynowy
• Pojemność skokowa (ccm) – 1998
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 110 (150) przy 6000
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 195 przy 4200
• Rodzaj zasilania – wtrysk wielopunktowy
Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 190
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 11,7
Zużycie paliwa (WLTP)
• Średnie (l/100 km) – 7,8
• Przy niskich prędkościach (l/100 km) – 9,8
• Przy umiarkowanych prędkościach (l/100 km) – 7,2
• Przy wysokich prędkościach (l/100 km) – 6,7
• Przy bardzo wysokich prędkościach (l/100 km) – 8,3
Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 63
Wymiary
• Długość (mm) – 4365
• Szerokość (mm) –1810
• Wysokość (mm) – 1640
• Rozstaw osi (mm) – 2670
• Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1545
• Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1545
• Prześwit (mm) – 190
Napęd
• Przedni – 2WD
Układ kierowniczy
• Ze wspomaganiem
• Średnica zawracania pomiędzy ścianami (m) – 10,6
Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 225/55 R18
• Standardowe obręcze kół („) – 18
Masy
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1405
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1970
Pojemność bagażnika
• Standardowa (litry) – 406
• Maksymalna (litry) – 1219
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Intense Plus. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• ABS + EBD – system dystrybucji siły hamowania
• Antena radiowa „płetwa rekina”
• Czujnik zmierzchu
• Dźwignia zmiany biegów pokryta skóra
• Filtr p/pyłkowy
• Fotel kierowcy z regulacja wysokości
• Fotele przednie podgrzewane
• Głośniki 6 szt.
• Gniazdo 12V 2 szt.
• Immobilizer
• Kamera cofania
• Kierownica pokryta skóra
• Kieszenie w drzwiach przednich
• Kieszeń w oparciu fotela pasażera
• Klamki wewnętrzne chromowane
• Klamki zewnętrzne chromowane
• Klimatyzacja automatyczna
• Kolumna kierownicy regulowana w 2 płaszczyznach
• Krata wlotu powietrza czarna błyszcząca z chromowanym wykończeniem
• Kurtyny powietrzne boczne
• Listwy dolnej krawędzi okien bocznych chromowane
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
• Lusterka zewnętrzne z kierunkowskazami
• Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
• Łopatki przy kierownicy do zmiany biegów
• Mocowanie fotelika dziecięcego ISOFIX na tylnych skrajnych siedzeniach
• Nawiew powietrza na siedzenia tylne
• Obramowanie nadkoli czarne
• Oparcie siedzeń tylnych dzielone asymetrycznie i składane
• Opony 225/55 R18
• Osłony przeciwsłoneczne z lusterkami podświetlanymi
• Oświetlenie przestrzeni bagażowej
• Oświetlenie wnętrza w podsufitce z przodu
• Oświetlenie wnętrza w podsufitce z tyłu
• Podłokietnik centralny przedni
• Podłokietnik siedzeń tylnych
• Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
• Półka bagażnika
• Reflektory Bi-LED
• Schowek pod podłoga bagażnika
• Schowek pod siedzeniem pasażera chłodzony
• Stacja multimedialna SDA z ekranem dotykowym 8″ i interfejsem Android Auto/Apple Car Play
• Sterowanie systemem audio w kierownicy
• System dostępu i uruchamiania pojazdu bez kluczyka KOS
• System ograniczający skutki kolizji czołowej FCM
• System stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji ASC + TCL
• System sygnalizacji hamowania awaryjnego – ESS
• System wspomagania ruszania pod górę HSA
• Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
• Szyby tylne przyciemniane
• Światła do jazdy dziennej LED
• Światła drogowe automatyczne AHB
• Światła p/mgielne przednie LED
• Światła tylne LED
• Tapicerka tekstylna czarna
• Tarcze kół aluminiowe 18″ dwutonowe
• Tempomat
• Tuner radiowy cyfrowy DAB
• Wspomaganie układu kierowniczego
• Wycieraczki z czujnikiem deszczu
• Wykończenie konsoli środkowej miękkie
• Wykończenie nawiewów powietrza chromowane
• Wyświetlacz komputera pokładowego kolorowy
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Zestaw głośnomówiący „Bluetooth”
• Zestaw naprawczy opon
• Złącze „USB” 2 szt.
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Intense posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci lakieru metalizowanego.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)