Home Motoryzacja Testy Aut Test Citroen C3 1.2 PureTech Feel

Test Citroen C3 1.2 PureTech Feel

Citroen C3 debiutował na rynku 15 lat temu. Dwie pierwsze generacje modelu znalazły ponad 3,5 miliona nabywców na całym świecie. W ubiegłym roku do salonów trafiła trzecia odsłona francuskiego modelu, która w ciągu pierwszych sześciu miesięcy przekonała do siebie ponad 100 000 klientów. C3 to bardzo ważny model dla marki sygnowanej szewronem, stanowi on prawie 20% całkowitej sprzedaży Citroena w Europie, a w Polsce jest obecnie najpopularniejszym modelem w gamie producenta.

Wygląd zewnętrzny

Design zewnętrzny miejskiego Citroena zdecydowanie wyróżnia się na tle konkurentów w segmencie. Odważny i niebanalny wygląd jest kontynuacją trendu stylistycznego zapoczątkowanego przez modele C4 Picasso i C4 Cactus. Znajdziemy więc tutaj nietypowy układ świateł przednich oraz designerskie, osłony drzwi – Airbump. Najwyżej na styku maski i zderzaka osadzone zostały wąskie LED-owe światła dzienne, poniżej znalazły się światła mijania i drogowe, a na samym dole reflektory przeciwmgielne. Niebanalny pomysł, który wygląda dobrze zarówno w rodzinnym minivanie – C4 Picasso, kompaktowym Cactusie i miejskim C3. Z kolei opcjonalne (1240 zł) Airbumpy nie tylko wyglądają rewelacyjnie, ale również chronią drzwi przed uszkodzeniami o które nie trudno podczas miejskiej eksploatacji. W profilu zwracają uwagę czarne osłony nadkoli, listwy chroniące progi oraz dolne nakładki zderzaków, które mogą kojarzyć się z segmentem crossoverów. Tył zwieńczony został niewielkim spoilerem oraz owalnymi reflektorami. Dodatkowym atutem Citroena jest możliwość personalizacji wyglądu zewnętrznego. Do wyboru mamy dziewięć kolorów lakieru, które możemy połączyć z jednym z trzech kolorów dachu. Barwa dachu definiuje kolor obramowań świateł przeciwmgielnych, obudowy lusterek i elementu graficznego na Airbumpach.

auto

Wnętrze pojazdu

W kabinie dominuje stylowy minimalizm. W dużej mierze to zasługa trzech dostępnych opcjonalnie pakietów wykończenia wnętrza: Metropolitan Grey (1500 zł), Urban Red (1500 zł) i Hype Colorado (2300 zł), które określają wygląd deski rozdzielczej, kierownicy, rodzaj tapicerki czy wykończenie boczków drzwi. Trafnie dobrana kolorystyka wnętrza i ciekawe detale takie jak uchwyty na drzwiach inspirowane torbami podróżnymi, niebanalne kratki nawiewu powietrza czy przetłoczenia na drzwiach sprawiają, że całość prezentuje się bardzo dobrze i tworzy spójne, ciekawe wnętrze.

Główne miejsce na konsoli centralnej zajmuje 7-calowy ekran na którym wyświetlane są informacje m.in. z systemu audio, sparowanego telefonu, nawigacji, komputera pokładowego oraz klimatyzacji. Sterowanie klimatyzacją byłoby prostsze i bardziej intuicyjne gdyby zastosowano tradycyjne pokrętła. Z drugiej jednak strony takie rozwiązanie pozwoliło ograniczyć do minimum ilość przycisków na konsoli centralnej. Pod ekranem znalazło się tylko pokrętło regulacji głośności, przyciski ogrzewania szyby przedniej i tylnej, świateł awaryjnych oraz centralnego zamka. W C3 inaczej niż w C4 Picasso i Cactusie zrezygnowano z cyfrowych zegarów i powrócono do analogowych wskaźników prędkości, obrotów, poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego. Ta zmiana wpłynęła korzystnie, na czytelność tych informacji i wygląd samej deski rozdzielczej.

Ciekawym rozwiązaniem o którym warto wspomnieć jest również sygnowana przez Citroena kamera ConnectedCAM. Wideorejestrator kosztujący 2500 zł posiada kąt widzenia 120 stopni i pamięć wewnętrzną 16 GB. W dobie rosnącej popularności kamer samochodowych może być to opcja, która spotka się z zainteresowaniem klientów. Jej dodatkowym atutem jest również to, że jest estetycznie wbudowana w obudowę lusterka, nie ogranicza widoczności kierowcy i nie wymaga podłączenia dodatkowego kabla zasilania.

W kabinie C3 mogą wygodnie podróżować 4 dorosłe osoby. Fotele są obszerne, ale zdecydowanie brakuje im wyprofilowania. Sprawdzają się podczas spokojnej, miejskiej eksploatacji ale już np. na szybciej pokonywanych zakrętach daje o sobie znać brak jakiegokolwiek podparcia bocznego.

Za asymetrycznie dzielonym oparciem tylnej kanapy wygospodarowano bagażnik o pojemności 300 litrów. Po złożeniu oparć kubatura przestrzeni bagażowej wzrasta ponad trzykrotnie do 922 litrów. Transport mniejszych rzeczy ułatwią nam obszerne schowki w drzwiach, na konsoli centralnej lub przepastny schowek przed fotelem pasażera.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maską miejskiego hatchbacka pracuje trzycylindrowy silnik o mocy 110 KM i momencie obrotowym 205 Nm. Wartości te pozwalają na rozpędzenie ważącego 1125 kg pojazdu do 100km/h w czasie 10,4 sekundy i osiągniecie prędkości maksymalnej 188km/h. Osiągi te są wystarczające do sprawnego poruszania się, jednak dźwięk silnika nie jest zbyt przyjemny, a podczas jazdy na autostradzie brakuje 6 biegu, który ograniczyłby hałas w kabinie i zmniejszył zużycie paliwa. Minusem jest również bardzo duży skok dźwigni zmiany biegów. W codziennej eksploatacji Citroen potrzebuje ok. 7 litrów paliwa na każde 100 km w mieście i ok. 5,5 litra w trasie. Zawieszenie zostało zestrojone z naciskiem na maksymalny komfort i dobrze wybiera wszelkie niedoskonałości nawierzchni.

Podsumowanie

Ceny Citroena zaczynają się już od 39 900 zł. W ofercie znajdziemy trzy silniki benzynowe o mocach 68 KM, 82 KM i 110 KM oraz dwa diesle generujące 75 lub 100 KM. Standardowo jednostki napędowe współpracują z 5-stopniową manualną skrzynią biegów, którą w najmocniejszej wersji silnika benzynowego za dopłatą 5600 zł możemy zamienić na 6-stopniowy automat. Do wyboru są trzy warianty wyposażenia: Live, Feel i Shine. W podstawowej wersji na liście wyposażenia standardowego znajdziemy m.in.: szyby przednie regulowane elektrycznie, 6 poduszek powietrznych, fotel kierowcy z regulacją wysokości, czy tempomat. Optymalnym wyborem wydaje się więc kolejny poziom wyposażenia Feel w którym dodatkowo znajdziemy spodziewane w tym segmencie pojazdów: klimatyzację, radio z bluetooth, sterowane elektrycznie lusterka czy światła dzienne LED.

Dane techniczne:

Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1199 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 81 (110) przy 5500
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 205 przy 1500

Pojemność zbiornika paliwa: 45 litrów

Wymiary
– Długość (mm) – 3996
– Wysokość (mm) – 1474
– Szerokość (mm) –1749
– Szerokość lusterkami (mm) – 2007
– Rozstaw osi (mm) – 2540

Napęd
– na koła przednie

Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 195/65
– Standardowe obręcze kół – 15” (stalowe)

Masa(kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1125
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1600

Pojemność bagażnika: 300 l

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja wyposażenia Feel. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• ABS REF AFU
• AFIL sygnał dźwiękowy + alert na desce rozdzielczej / Rozpoznawanie znaków prędkości + zatwierdzanie w tempomacie
• Airbag czołowy kierowcy
• Airbag czołowy pasażera odłączany
• Airbagi boczne z przodu + Airbagi kurtynowe z przodu i z tyłu
• Alarm niezamierzonego przekroczenia linii
• Asystent ruszania na wzniesieniach
• Automatycznie włączanie świateł awaryjnych przy nagłym hamowaniu
• Coffee brake Alert
• Dźwignia hamulca postojowego pokryta tworzywem z chromowanym przyciskiem
• Dźwignia zmiany biegów z tworzywa, mieszek ze skaju
• ESP bez możliwości odłączania
• Fotel kierowcy regulowany na wysokość
• Gniazdo 12V
• Kanapa tylna dzielona 2/3 – 1/3
• Kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach
• Kierownica z dekorami Chrome satin i sterowaniem radia
• Klamki drzwi lakierowane w kolorze nadwozia
• Klimatyzacja manualna
• Koła stalowe 15” + kołpaki ARROW – 195/65 R15 T
• Komputer pokładowy
• Kontrola ciśnienia w ogumieniu
• Kontrolka zapięcia pasów
• Lampy tylne 3D
• Listwy chromowane z przodu, kontur świateł dziennych
• Lokalizacja samochodu – włączanie świateł mijania (trzeci przycisk na pilocie)
• Lusterka boczne sterowane elektrycznie
• Mocowania ISOFIX z przodu
• Obicia drzwi przednich z tworzywa
• Oświetlenie wnętrza z przodu LED, progresywne
• Schowek pod ekranem 7”
• Szyby barwione
• Szyby przednie sterowane elektrycznie
• Światła dzienne DRL LED
• Tempomat z ogranicznikiem prędkości
• Wskaźnik temperatury zewnętrzne
• Wspomaganie kierownicy
• Zabezpieczenie mechaniczne przed otwarciem drzwi tylnych przez dzieci
• Zderzaki w kolorze nadwozia
• Zestaw naprawczy

Wyposażenie dodatkowe:

• Citroën Connect NAVi 3D na ekranie dotykowym 7’’ z funkcją Mirror Screen, nawigacja typu NAC z 6 głośnikami, Mirror Screen, bluetooth, USb i mini-Jack
• ConnectedCAM Citroën™
• Czujniki parkowania z tyłu
• Lakier Almond Green
• Pakiet Widoczność (Automatyczne włączanie wycieraczek, Automatyczne włączanie świateł mijania (czujnik zmierzchowy), Oświetlenie towarzyszące „follow home”, Reflektory przeciwmgłowe, Lusterka zewnętrzne ogrzewane, Lusterko wewnętrzne elektrochromatyczne
• Reflektory przeciwmgielne
• Siedzenia przednie podgrzewane
• Szyby rz.II i tylna dodatkowo przyciemniane
• Tapicerka Metropolitan Grey (Pokrycia foteli materiałowe „collection” z kieszeniami w oparciach, Panele drzwi z pokryciem tekstylnym z uchwytami typu „walizkowego”, Dekory chromowane: deska rozdzielcza, nawiewy, dźwignia zmiany biegów, Kierownica, pokryta skórą dekory Noir brillant i chrome satin, Dekory nawiewów powietrza, Szyby tylne sterowane elektrycznie

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Exit mobile version