Podnoszenie kwalifikacji pracownika powinno być zaplanowane i wdrażane od pierwszego dnia pracy. Jeśli firma odpowiednio przygotuje pakiet doszkalający nową kadrę, na efekty nie trzeba będzie długo czekać.
Podstawowym obowiązkiem, nałożonym na pracodawców przez Art. 2373§ 2 Kodeksu Pracy jest zapewnienie pracownikowi przeszkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do wykonywania obowiązków. Może być ono pominięte, jeśli osoba zajmowała takie samo stanowisko, u tego samego pracodawcy, przed nawiązaniem obecnej umowy o pracę. Szklenie powinno zostać przeprowadzone w godzinach pracy, na koszt pracodawcy.
Do pakietu podstawowych szkoleń przeprowadzanych w pierwszych dniach pracy należy także przeszkolenie z ochrony przeciwpożarowej i ochrony danych osobowych.
Następny etapem szkoleń wewnętrznych powinno być zapoznanie pracownika z programami komputerowymi, na których pracuje firma i szczegółowe przedstawienie mu zakresu obowiązków. Mile widziane jest, gdy pracodawca zapozna zatrudnionego z resztą zespołu, oraz wskaże mu jego zwierzchników. Jeśli zatrudniana jest większa liczba osób, warto pomyśleć o szkoleniu integracyjnym. Celem takiego treningu jest zapoznanie się uczestników, także od strony pozazawodowej, nawiązanie pozytywnych relacji, które będą procentowały podczas realizowania złożonych projektów. Zajęcia powinny być tak skonstruowane, aby łączyły w sobie treści merytoryczne, związane z działalnością firmy, będąc jednocześnie okazją do odpoczynku przed nowymi obowiązkami zawodowymi.
Aby utrzymać dobrą atmosferę pomiędzy pracownikami, która będzie sprzyjała wydajnej współpracy, można zaplanować szkolenie z zakresu komunikacji w zespole. Takie warsztaty uczą efektywnej komunikacji w otoczeniu zawodowym, budowania przekazów z wykorzystaniem komunikacji werbalnej i niewerbalnej, asertywności , aktywnego słuchania, precyzyjnego wyrażania poglądów i zadawania pytań. Efektem szkolenia może być nie tylko poprawa relacji w grupie, która wpłynie na jej produktywność, ale także usprawnienia kontaktów z kontrahentami i partnerami firmy.
Nikogo nie trzeba przekonywać o tym, jak istotne jest budowanie spójnego wizerunku przedsiębiorstwa. Warto zatem przeszkolić swoją kadrę z zasad prezentacji i autoprezentacji oraz technik kształtowania wizerunku i budowania pozytywnych relacji z otoczeniem firmy. Istotne może okazać się przeszkolenie kadry pod kątem umiejętności radzenia sobie ze stresem, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych. Dodatkowym szkoleniem dla działu odpowiedzialnego za media relations, powinny być zajęcia z psychologii wystąpień medialnych i kontaktów z dziennikarzami.
Powodzenie wielu projektów zależy przede wszystkim od umiejętnego zarządzania zespołem, odpowiedniej motywacji pracowników i ich kreatywności. Istotne jest zatem, aby kadra menadżerska nieustannie podnosiła swoje kwalifikacje z zakresu kierowania podwładnymi, rozwiązywania konfliktów oraz umiejętnego motywowania pracowników. Szkolenia dla menadżerów powinny uczyć zarządzania czasem i projektami, przeprowadzania motywujących rozmów oceniających oraz inteligencji emocjonalnej w zarządzaniu zasobami ludzkimi. W tym samym czasie podwładni mogą odbyć trening rozwijający kreatywne myślenie, który będzie motywacją do twórczej pracy.
Nieustanne podnoszenie kwalifikacji miękkich ma niewątpliwie duże znaczenia w zwiększaniu efektywności działań, budowaniu pozytywnych relacji i realizowaniu strategii firmy. Nie należy jednak zapominać o regularnym przeprowadzaniu szkoleń z zakresu kompetencji twardych. Wysoce wyspecjalizowany pracownik jest najcenniejszym dobrem firmy, dlatego warto dbać, o to od pierwszego dnia pracy.
Przeprowadzanie szkoleń nie musi być dużym obciążeniem dla firm, jeśli skorzystają z oferty Europejskich Funduszy Społecznych. Dzięki EFS pracodawcy mogą podnosić kwalifikacje swojej kadry w sposób bezpłatny, bądź przy niewielkim nakładzie kosztów własnych.
Warto wspomnieć, że od 16 lipca br. weszły w życie zmiany w Kodeksie Pracy regulujące m.in. kwestie związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych, które w nowym rozumieniu oznaczają: „zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą” . Dodatkowo wprowadzono nowe zasady przyznawania urlopu szkoleniowego , zwalania z pracy na czas odbycia kursów, przyznawania świadczeń oraz zawieranie umów szkoleniowych. Więcej na ten temat w artykule: „Zmiany w kodeksie pracy i ustawie o PIT”.
Kamila Paliwoda