terminal płatniczy

Właściciele własnych biznesów często stają przed koniecznością wyboru terminala płatniczego. Obecnie klienci cenią sobie możliwość płacenia kartą, co znacząco wpływa na ich zadowolenie. Jak zatem wybrać odpowiednie urządzenie dla swojej działalności, by nie tylko nie przepłacać za sprzęt, ale również zapewnić sobie i klientom niezbędne funkcje?

 

Czym jest terminal płatniczy?

Terminal płatniczy określany mianem POS to urządzenie niewielkich rozmiarów, które służy do dokonywania transakcji bez pieniędzy. Całość odbywa się szybko i bezpiecznie po wprowadzeniu kodu PIN. Od pewnego czasu dostępne są również płatności zbliżeniowe, zazwyczaj do pewnej kwoty.

Zalety terminali płatniczych

Płatności bezgotówkowe zyskują z roku na rok na popularności. Poza granicami Polski to już niemal standard. Obecnie już nawet niewielkie punkty usługowe oferują płatności kartą. Co więcej, lokale gastronomiczne umożliwiają płatności bezpośrednio w miejscu dostawy, co znacznie wpływa na jakość usług. Płatności bezgotówkowe z pomocą terminali to korzyści nie tylko dla przedsiębiorcy, ale również klientów. Są to mi.in:

– sprawna i łatwa obsługa;

– bezpieczeństwo transakcji;

– brak pomyłek kasowych;

– zadowolenie klienta;

– wpływ na wysokość obrotów;

– większy wybór przy zakupie;

Rodzaje terminali płatniczych

Zasadniczo wyróżnia się dwa rodzaje terminali. Jednak technologia niemal codziennie przynosi jakieś zmiany, stąd systematycznie pojawiają się urządzenia, które oferują nowe rozwiązania.

  1. Terminal stacjonarny

To wydajne, wytrzymałe i niezawodne urządzenie, z którego niestety można korzystać tylko w jednym miejscu. Dlatego określane są jako POS, czyli point of sale. Urządzenie musi być stale podłączone do prądu i komunikować się z systemem rozliczeniowym, które możliwe jest dzięki połączeniu internetowym. Taki terminal ma zazwyczaj możliwość łączności poprzez Wi-Fi z wykorzystaniem routera lub poprzez transmisję danych. Sprzęt może być dodatkowo wyposażony w klawiaturę PIN-pad. To zdecydowanie wygodniejsza opcja, gdyż wszystko jest dostępne w jednym urządzeniu o niewielkich rozmiarach, bez konieczności korzystania z drugiego. Warto zaznaczyć, że obecnie można już spotkać terminale samoobsługowe, które mogą być użytkowane bez konieczności obecności obsługi. Można je już zobaczyć w parkometrach, kasach samoobsługowych, automatach biletowych, czyli wszędzie tam, gdzie można ograniczyć obsługę przez człowieka.

  1. Terminal przenośny

Jak sama nazwa wskazuje to urządzenia mobilne, które posiadają akumulator i nie muszą być podłączone do prądu. Takie urządzenie składa się z dwóch części: bazy dokującej i czytnika kart. Baza dokująca to ułatwienie przy ładowaniu terminala – jak przy telefonach komórkowych. Kładziemy terminal na taką bazę i gotowe, terminal ładuje się. Warto pamiętać, że terminal w żadnym wypadku nie łączy się z tą bazą. 

Terminale przenośne posiadają wbudowaną klawiaturę, na której wprowadza się kwotę transakcji oraz PIN. Zaletą tego typu sprzętu jest również możliwość łączenia się Centrum Rozliczeniowym poprzez GPRS, co umożliwia przyjmowanie płatności “w terenie”. Są to poręczne, małe i komfortowe terminale, które stanowią funkcjonalne rozwiązanie dla większości biznesów oferujących usługi na odległość.

Rozwiązanie dla wygody i komfortu

PIN-pad to funkcjonalne urządzenie z klawiaturą, które współpracuje z wieloma urządzeniami, w tym z kasą fiskalną. Terminal pinpad pozwala szybko i sprawnie przeprowadzić transakcję zarówno poprzez włożenie karty, jak również zbliżeniowo. Z kasą zazwyczaj łączą się poprzez kabel USB, dlatego ilość kabli i dodatkowego osprzętu jest zminimalizowana prawie do zera. Dodatkowo przy takim układzie mamy od razu właściwą kwotę już wprowadzoną do zaakceptowania na terminalu. Odchodzi konieczność przenoszenia kwoty z kasy a co za tym idzie możliwość pomyłki jest zminimalizowana. Taki zaawansowany terminal pinpad znacznie ułatwia pracę, a w połączeniu z nowoczesną kasą fiskalną wpływa na komfort pracowników i klientów.

Jaki terminal wybrać?

Przed wyborem odpowiedniego urządzenia warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań, by dobrać sprzęt na potrzeby działalności. 

Płatności dokonują się w miejscu działalności czy poza nią?

To dość istotna i właściwie kluczowa wskazówka. Kiedy płatność dokonywana jest w miejscu prowadzenia biznesu to sprawa jest oczywista – wystarczy terminal stacjonarny. Jednak usługodawcy świadczący usługi poza lokalem, dla własnej wygody i dla komfortu klienta powinni posiadać terminal mobilny. Czasem jednak warto zrobić ukłon w stronę klienta i zainwestować w sprzęt, który działa również poza miejscem działalności, mimo iż płatności dokonują się na miejscu. Mowa tu o restauracjach i hotelach, gdzie klienci często płacą przy stolikach lub bezpośrednio w pokojach hotelowych.

Zatem, terminal przenośny czy stacjonarny? Wszystko oczywiście jest uzależnione od potrzeb działalności oraz wygody i komfortu użytkowników. Z pewnością terminal płatniczy to dziś absolutna konieczność, by przyciągnąć klientów i systematycznie powiększać ich grono. Wnikliwa analiza działalności powinna dać odpowiedź na powyższe pytanie, które urządzenie sprawdzi się najlepiej w moim biznesie.

Partnerem artykułu jest firma Mico, oferująca różnego rodzaju urządzenia fiskalne. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj