Obwodnica Kędzierzyna-Koźla

    16 sierpnia br. Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk i Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz wzięli udział w uroczystym otwarciu południowej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla. Obwodnica o długości 5 kilometrów przebiega przez teren Gminy Reńska Wieś oraz południowym obrzeżem Kędzierzyna-Koźla od skrzyżowania z DK 45 do skrzyżowania z ulicą Gliwicką (rondo „Milenijne”).

    16 sierpnia br. Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk i Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz wzięli udział w uroczystym otwarciu południowej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla. Obwodnica o długości 5 kilometrów przebiega przez teren Gminy Reńska Wieś oraz południowym obrzeżem Kędzierzyna-Koźla od skrzyżowania z DK 45 do skrzyżowania z ulicą Gliwicką (rondo „Milenijne”).

    W uroczystości wzięli również udział: Marszałek Województwa Opolskiego Józef Sebesta, Wicewojewoda Opolski Antoni Jastrzembski, a także przedstawiciele wykonawców i władz samorządowych.

    Wykonawcą obwodnicy południowej było Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostowych SA – Kędzierzyn-Koźle i Bilfinger Berger Polska SA, koszt wybudowania obwodnicy wyniósł 170 mln zł.

    W ramach inwestycji powstał m.in. most nad rzeką Odrą (rozpiętość 395 m – najdłuższe w Polsce 140 – metrowe przęsło nurtowe wybudowane metodą nawisową), a także inne obiekty mostowe, wiadukty, przejścia dla zwierząt, przejazdy gospodarcze oraz inne mniejsze obiekty inżynierskie (przepusty, ekrany akustyczne, sygnalizacja świetlna, mury oporowe, kosze kamienno-siatkowe).

    Podczas budowy obwodnicy przełożone zostały koryta rzeki Kłodnicy oraz potoków Golka i Lineta. Budowa nasypów pochłonęła ponad 1 milion ton ziemi. Podłoże obwodnicy zostało wzmocnione koszami siatkowymi wypełnionymi kamieniami (tzw. gabionami), których powstało w sumie 38 kilometrów. Do budowy użyto około 50 kilometrów pali wzmacniających podłoże.

    Podstawowe parametry obwodnicy południowej:
    – klasa drogi – GP
    – prędkość projektowa Vp = 80 km/h
    – obciążenie – 115 kN/oś
    – droga jednojezdniowa
    – szerokość jezdni – 7,0 m
    – pobocza utwardzone 2 x 2,0 m
    – pobocza gruntowe 2 x 1,25 – 1,50 m
    – szerokość korony 13,5 – 14,00 m.

    7 lipca 2010 r. opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowę z wykonawcą dokumentacji obwodnicy północnej Kędzierzyna-Koźla. Długość planowanej obwodnicy to ok. 14,1 km, obwodnica będzie drogą klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), o liczbie pasów ruchu 1/2+1 (przekrój drogowy jednojezdniowy, dwupasmowy z dodatkowymi pasami do wyprzedzania). Rozpoczęcie budowy obwodnicy północnej Kędzierzyna-Koźla zaplanowane jest na rok 2012 i ma potrwać 2 lata. Szacowany koszt budowy to 264 mln zł.

    Budowa pełnej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla, czyli oddawanej właśnie do użytku obwodnicy południowej oraz obwodnicy północnej – będącej drugim etapem – który GDDKiA planuje zrealizować do roku 2014 – kompleksowo rozwiąże problem komunikacji na głównej osi transportowej drogi krajowej nr 40 w Kędzierzynie-Koźlu. Usprawni także ruch w kierunku węzła autostradowego „Łany”.

    Ruch tranzytowy, w tym transport materiałów chemicznych z Zakładów Azotowych, zostanie wyprowadzony poza zwartą miejską zabudowę, co pozwoli ograniczyć do minimum ryzyko wystąpienia katastrofy ekologicznej w centrum miasta.

    Tekst i zdjęcia – Ministerstwo Infrastruktury

    Zobacz także:

    Żywność tanieje, ale tylko na papierze

    Ordery i odznaczenia

    Sejm uchwalił specustawy dla powodzian

    NO COMMENTS

    LEAVE A REPLY

    Please enter your comment!
    Please enter your name here

    Exit mobile version