Stylistykę samochodu kreują nie tylko względy estetyczne, ale i cała długa lista czynników wpływających na nasz portfel i bezpieczeństwo. Popularność samochodu w bardzo dużej mierze zależy od jego wyglądu. Stylistyka stała się na tyle ważnym elementem w wymiarze nie tylko rynkowym, ale i kulturowym, że na jej podstawie odbiorcy w dużej mierze interpretują wszystkie właściwości samochodu. Dlatego też w ostatnich latach design bardzo przybrał na znaczeniu w przemyśle motoryzacyjnym.
SKODA regularnie zdobywa najbardziej prestiżowe na świecie nagrody w kategorii wzornictwa – znajduje się wśród nich między innymi aż siedem wyróżnień uznanego plebiscytu Red Dot Awards.
Projekt nadwozia ma bezpośrednie przełożenie na wiele właściwości całego samochodu.
Strukturę: ŠKODA używa do budowy swoich samochodów kilku gatunków wysokiej jakości stali. W krytycznych miejscach (górna część słupka A, wewnętrzny słupek B, elementy podłogi, belka przedniego zderzaka) wykorzystywana jest stal o najwyższej wytrzymałości formowana na gorąco.
SKODA prowadzi bardzo intensywne badania nad zwiększaniem sztywności konstrukcji, czego wynikiem jest imponujący postęp w tym zakresie: nadwozie Octavii III jest o 25% sztywniejsze niż nadwozie Octavii II i dwukrotnie sztywniejsze niż Octavii I. Sztywność nadwozia ma kluczowy wpływ dla długotrwałej eksploatacji samochodu, jego właściwości jezdnych i bezpieczeństwa.
Bezpieczeństwo: sztywność nadwozia jest bezpośrednio powiązana z zachowaniem samochodu w zderzeniach – im jest ono sztywniejsze, tym większe są szanse na przeżycie i zminimalizowanie obrażeń kierowcy oraz pasażerów. By zapewnić jak najwyższy poziom bezpieczeństwa sztywność całego samochodu nie może być jednakowa – potrzebne są strefy zbudowane z części, które będą przyjmować i rozpraszać energię uderzenia, tak by kabina pozostała możliwie nienaruszona. W tym celu elementy nośne z przodu i z tyłu samochodu, podłużnice i belki poprzeczne są skonstruowane tak, by stopniowo deformować się w momencie zderzenia. Stopniowy przebieg deformacji pozwala wydłużyć w czasie przebieg zderzenia i ograniczyć wielkość sił działających na jadących samochodem dzięki redukcji przeciążeń. Na podobnej zasadzie działają rozwiązania mające na celu minimalizację obrażeń, jakie może odnieść pieszy w razie potrącenia go przez samochód.
Szefem działu designu ŠKODY jest Jozef Kabaň, urodzony w 1973 roku stylista ze Słowacji. To on stworzył nowy, wyrazisty język stylistyczny marki, kreujący emocjonujący charakter nowych modeli czeskiej marki.
Funkcjonalność: zewnętrzny kształt samochodu ma bezpośredni związek z formą jego środka. Stylista samochodowy w swojej pracy spotyka się z wieloma czynnikami ograniczającymi swobodę projektowania – ma ograniczony budżet projektu, który limituje zbyt ambitne rozwiązania, musi uwzględnić potrzeby bezpieczeństwa i możliwości realizacji technicznej oraz rozwiązań wnętrza.
Zużycie paliwa: by samochód był oszczędny, musi stawiać mały opór aerodynamiczny, czyli mieć opływowy kształt oraz redukować zawirowania powietrza, wynikające z nieregularnych bądź generujących opór elementów nadwozia. Projekty ŠKODY są tworzone z myślą także o tych czynnikach już od pierwszego etapu realizacji i mają bardzo dobre współczynniki oporu powietrza, nie tracąc nic ze swojej funkcjonalności. O krok dalej w tej efektywności idą wersje GreenLine modeli ŠKODY, w których zastosowano dodatkowe rozwiązania – osłony i spoilery zmniejszające opór aerodynamiczny, a nawet specjalne wzory felg.
Zaawansowana technika i najwyższej jakości materiały doprowadziły ŠKODĘ do wyjątkowego osiągnięcia: wszystkie siedem modeli tej marki zdobyło najwyższą możliwą ocenę bezpieczeństwa – pięć gwiazdek w testach organizacji Euro NCAP.
Źródło: SKODA