Chevrolet Orlando jest 5 drzwiowym, 7 miejscowym minivanem zaliczanym do segmentu K (vany, minivany). Produkowany jest w zakładach General Motors w Korei Południowej. Zaprezentowany został po raz pierwszy podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu w 2010 roku, a już rok później debiutował w sprzedaży na rynkach europejskich. 

Chevrolet Orlando jest 5 drzwiowym, 7 miejscowym minivanem zaliczanym do segmentu K (vany, minivany). Produkowany jest w zakładach General Motors w Korei Południowej. Zaprezentowany został po raz pierwszy podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu w 2010 roku, a już rok później debiutował w sprzedaży na rynkach europejskich. Konstrukcja modelu została oparta na płycie podłogowej „Delta II” – tej samej, która posłużyła do budowy modelu Cruz. Auto oferowane jest obecnie w czterech wersjach kompletacji wyposażenia: LS, LT, LT+ i LTZ. Do napędu wykorzystywane są dwie jednostki wysokoprężne o pojemności 1998 cm3 o mocy 130 i 163 KM oraz jedna benzynowa 1796 cm 3 o mocy 141 KM. Do testów otrzymaliśmy auto w wersji LTZ, wyposażone w silnik diesla o mocy 163 KM oraz automatyczną przekładnię biegów.

Wygląd zewnętrzny

Nadwozie Orlando nawiązuje swą stylistyką do amerykańskich vanów. Nie byłoby w tym nic dziwnego gdyby nie fakt, że sprzedawany jest on na całym świecie z wyjątkiem Ameryki Północnej. Sylwetka różni się od typowych jednobryłowych vanów spotykanych w Europie. Producent oferuje nam dwubryłową konstrukcję, w której wyraźnie oddzielony jest przedział pasażerski i część silnikowa. Wygląd zewnętrzny to prosta, niezbyt wyszukana forma z mocnymi przetłoczeniami i wyraźnie zaznaczonymi liniami nadwozia. Wykorzystane w nim elementy charakterystyczne dla pojazdów offroadowych, takie jak – wykonane w czarnego plastiku – wykończenie zderzaków, nadkoli oraz progów, dają wrażenie solidności i masywności. Duży i wysoki przód pojazdu wraz z chromowaną obwódką grilla i centralnie umieszczonym logiem producenta podkreśla rodowód tego auta. Oryginalność kształtów, szerokie słupki nadwozia, duże lusterka wsteczne oraz masywne zderzaki sprawiają wrażenie masywności i są jego mocną stroną. Z dalszej odległości samochód wydaje się być niewielki. Dopiero oglądając go z bliska dostrzegamy jego gabaryty i uniwersalny charakter. Stylistyka zewnętrzna modelu jest na tyle charakterystyczna, że nie pomylimy go z żadnym innym konkurencyjnym autem.

Wnętrze samochodu

Wnętrze Orlando jest wyjątkowo obszerne i podobnie oryginalne jak nadwozie. Wiele elementów zostało zaczerpniętych z innych samochodów produkowanych przez koncern General Motors. Po zajęciu miejsca w środku pojazdu dostrzegamy jak wiele przestrzeni mamy do dyspozycji. Nawet osoby o pokaźnych rozmiarach nie mogą narzekać na brak miejsca wewnątrz. Chevrolet przeznaczony jest dla 7 osób, jednak w komfortowych warunkach podróżować nim może 5 osób w dwóch pierwszych rzędach. Trzeci rząd siedzeń przeznaczony jest raczej dla dzieci, osoby dorosłe ze względu na niewielką ilość miejsca mogą odczuwać pewien dyskomfort. Zajmowanie w nim miejsca nie przysparza trudności, a to dzięki temu, że fotele II rzędu podczas składania przesuwają i pochylają się ku przodowi. Zarówno przednie, jak i fotele II rzędu są obszerne i bardzo wygodne. Kierowca, zajmując miejsce za kierownicą, może optymalnie dostosować swoją pozycję do jazdy dzięki regulacji fotela i położenia koła kierownicy. Auto zostało wyposażone w wielofunkcyjną kierownicę pokrytą skórą, za którą znajduje się prosta, czytelna deska rozdzielcza z zestawem zegarów o oryginalnym kształcie. Pomiędzy obrotomierzem, a prędkościomierzem umieszczony jest niewielki wyświetlacz komputera pokładowego, który poza typowymi informacjami informuje kierowcę o aktualnie wybranym przełożeniu automatycznej skrzyni biegów. Sporą uwagę wewnątrz pojazdu przyciąga środkowa część deski rozdzielczej z konsolą centralną. U góry umieszczono dużych rozmiarów kolorowy wyświetlacz obsługujący system audio i system nawigacji satelitarnej. Poniżej znajduje się panel sterowania tymi systemami. Ciekawostką jest, że za nim znalazł miejsce niewielki schowek z gniazdami USB i AUX. Tuż nad dźwignią zmiany biegów znajduje się zespół przełączników służących do regulacji układu ogrzewania i klimatyzacji oraz podgrzewania foteli przednich. Obsługa urządzeń, w jakie auto zostało wyposażone jest intuicyjna. Plastiki wykorzystane do wykończenia wnętrza są dość twarde, lecz przyjemne w dotyku, a poszczególne części starannie dopasowane. Zastosowane elementy wykończeniowe w kolorze aluminium oraz wykonane z czarnego połyskującego plastiku nadają wnętrzu oryginalnego charakteru. Całość uzupełnia stylowe niebieskie podświetlenie wnoszące do środka pewną dawkę finezji. To, co podnosi jakość zastosowanych materiałów w środku, to bez wątpienia skórzana tapicerka foteli. W minivanie dużą rolę odgrywa jego uniwersalność, możliwość aranżacji wnętrza i przestrzeni bagażowej w zależności od potrzeb. W sytuacji wykorzystania maksymalnej liczby siedzeń przestrzeń bagażowa, jaką mamy do dyspozycji to jedyne 89 litrów. Znacznie lepiej jest przy złożonych fotelach III rzędu, w takiej konfiguracji bagażnik uzyskuje pojemność 727 litrów. Maksymalną jego pojemność 1487 litrów uzyskamy składając dodatkowo II rząd siedzeń. Jak przystało na samochód rodzinny Chevrolet Orlando oferuje obszerne i funkcjonalne wnętrze przy zachowaniu ciekawej stylistyki.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maską testowanego auta znajduje się umiejscowiony poprzecznie czterocylindrowy silnik wysokoprężny (diesel) zasilany układem Common Rail. Jednostka charakteryzuje się maksymalnym momentem obrotowym 360Nm uzyskiwanym przy prędkości 2000 obr/min oraz maksymalną mocą 163 KM przy 3800 obr/min. Do setki przyśpiesza w czasie około 11 sekund, a możliwa do uzyskania prędkość maksymalna to 195 km/h. Uzyskiwane parametry pozwalają na stosunkowo płynną i dynamiczną jazdę dość ciężkim autem. Silnik pracuje cicho, niekiedy tylko z komory silnika może dobiegać typowy dla diesla klekot, zwłaszcza po rozruchu, zanim nabierze on odpowiedniej temperatury pracy. Napęd przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem 6 biegowej przekładni automatycznej. Przekładnia zmienia biegi w sposób łagodny prawie nie odczuwalny dla kierowcy. Niekiedy podczas ruszania po gwałtownym wciśnięciu pedału przyśpieszenia można wyczuć niewielką zwłokę układu napędowego.

Zawieszenie pojazdu zostało zestrojone poprawnie, co pozwala w połączeniu z wygodnymi fotelami podróżować dosyć komfortowo. Zastosowanie jednak 18 calowych aluminiowych kół i nisko profilowych opon powoduje usztywnienie zawieszenia, co w efekcie podczas pokonywania nierówności drogi może powodować głośną jego pracę. Model wykazuje stabilność jazdy i poczucie solidności. Zawdzięcza to integralnej strukturze ramy nadwozia (BFI), która jest jedną z najsztywniejszych w segmencie kompaktowych vanów. Górna część nadwozia i rama stanowią jeden komponent, co skutkuje wyższą odpornością na skręcanie. Układ kierowniczy jest precyzyjny. Pojazd zwinnie porusza się po zakrętach, jak na swoją wielkość jest bardzo zwrotny. Układ hamulcowy nie wykazuje tendencji do nurkowania i jest bardzo skuteczny.

Podsumowanie

Testowany model Chevroleta to zdecydowanie auto rodzinne, świadczyć o tym może już jego nazwa. Pochodzi ona od miasta w Stanach Zjednoczonych i kojarzy się jego mieszkańcom głównie z wyjazdami rodzinnymi do tamtejszego Disneylandu. Może nim podróżować duża 7 osobowa rodzina. Orlando jest pojazdem uniwersalnym, którego wnętrze możemy dowolnie konfigurować w zależności od potrzeb. Bogata oferta akcesoriów sprawia, że wszechstronność sięga jeszcze dalej a nabywcy w pełni mogą wykorzystać jego możliwości. To sporej wielkości dobrze wyposażony i praktyczny pojazd. W porównaniu z konkurencją wśród minivanów posiada odmienną nietypową stylistykę, która w połączeniu z jego ceną jest magnesem dla potencjalnych klientów. Najtańsza wersja dostępna jest już za kwotę 59 990,- zł brutto. Zakup testowanej wersji LTZ wyposażonej w 163 konny silnik diesla i automatyczną skrzynię biegów uzupełnioną o wyposażenia dodatkowe (fotele przednie podgrzewane, aluminiowe 18” tarcze kół, tapicerka skórzana, lakier metalizowany) to wydatek rzędu 98 000,- zł.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (diesel)
– Pojemność skokowa – 1998 ccm
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 120 (163) przy 3800
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 360 przy 2000
– Rodzaj zasilania – Common rail
– Norma emisji spalin – EURO 5
– Emisja CO2 (g/km) – 186

Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 195
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 11

Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 9,3
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,7
– Cykl mieszany (l/100 km) – 7,0

Pojemność zbiornika paliwa:
– 64 litry

Wymiary:
– Długość (mm) – 4652
– Szerokość (mm) – 1836
– Wysokość (mm) – 1633
– Rozstaw osi (mm) 2760
– Rozstaw kół oso przedniej (mm) – 1584
– Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1588
– Prześwit (mm) – 123

Napęd:
– Przedni

Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem,
– średnica zawracania (m) – 11,3

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 225/50 R17
– Standardowe obręcze kół („) – 17

Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1659 kg
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2291 kg

Pojemność bagażnika (litry):
– 89
– 727 – ze złożonymi fotelami III rzędu,
– 1487 – maksymalna pojemność bagażnika.

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia LTZ. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

– ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
– Autoalarm
– Czujnik jakości powietrza
– Czujnik parkowania -tył
– Fotel kierowcy z regulacją wysokości
– Fotele w II rzędzie składane
– Głośniki 6 szt.
– Gniazdo 12V
– Gniazdo 12V w bagażniku
– Immobilizer
– Kierownica pokryta skórą
– Klimatyzacja automatyczna
– Kolumna kierownicy regulowana
– Komputer pokładowy
– Kurtyny powietrzne boczne
– Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
– Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
– Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
– Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
– Podłokietnik fotela kierowcy
– Podłokietnik siedzeń tylnych
– Poduszka powietrzna kierowcy
– Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
– Poduszki powietrzne boczne
– Radioodtwarzacz CD + MP3
– Siatka mocująca bagaż
– Siedzenia tylne dzielone asymetrycznie
– Sterowanie radiem w kierownicy
– System kontroli trakcji TCS
– System nawigacji satelitarnej
– System stabilizacji toru jazdy ESC
– Szyby przednie regulowane elektrycznie
– Szyby tylne regulowane elektrycznie
– Światła mijania włączane automatycznie
– Światła p/mgielne przednie
– Tarcze kół aluminiowe 17”
– Tempomat
– Wspomaganie układu kierowniczego
– Wycieraczki z czujnikiem deszczu.
– Wykończenie zewnętrzne elementami chromowanymi
– Zabezpieczenie drzwi przed otwarciem od wewnątrz
– Zamek centralny zdalnie sterowany
– Zderzaki w kolorze nadwozia
– Złącze „AUX”
– Złącze „USB”

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji LTZ posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

– Fotele przednie podgrzewane
– Lakier metalizowany
– Tapicerka ze skóry
– Tarcze kół aluminiowe 18”

Test przeprowadzony w dniach 27 września – 4 października 2011r.
 

 

 Tekst i zdjęcia – Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Artykuł pochodzi ze strony www.info-ekspert.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj