Scudetto na masce od lat jest symbolem włoskiego stylu i sportowych emocji. Tarcza Alfa Romeo z czerwonym krzyżem sztandaru miejskiego Mediolanu i wąż Viscontich od 2008 roku zdobi maskę najmniejszego modelu – MiTo. Mała Alfa zawdzięcza swoją nazwę pierwszym literom miasta w którym została zaprojektowana – Milano oraz miasta w którym jest produkowana – Torino. Za 47 400 zł możemy stać się właścicielami włoskiego hatchbacka inspirowanego piękną Alfą 8C Competizine.

Scudetto na masce od lat jest symbolem włoskiego stylu i sportowych emocji. Tarcza Alfa Romeo z czerwonym krzyżem sztandaru miejskiego Mediolanu i wąż Viscontich od 2008 roku zdobi maskę najmniejszego modelu – MiTo. Mała Alfa zawdzięcza swoją nazwę pierwszym literom miasta w którym została zaprojektowana – Milano oraz miasta w którym jest produkowana – Torino. Za 47 400 zł możemy stać się właścicielami włoskiego hatchbacka inspirowanego piękną Alfą 8C Competizine.

Wygląd zewnętrzny

Sportowa stylistyka Alfa Romeo była od zawsze jej największym atutem. Piękne linie nadwozia kolejnych modeli z Turynu przyciągały klientów pomimo niechlubnej opinii o ich awaryjności. MiTo kultywuje najlepsze tradycje marki i pod względem stylistycznym nie ustępuje poprzednim modelom. Wyraźne przetłoczenia na masce zbiegające się ku scudetto, owalne reflektory w chromowanych obwódkach oraz agresywne linie zderzaka podkreślają włoski temperament marki. Wąska linia okien, bezramkowe drzwi i muskularne nadkola z 17-calowymi obręczami to detale pożądane w małym samochodzie klasy premium. Szeroki tył z krótkim zwisem, charakterystyczne okrągłe lampy tylne oraz monogram MiTo idealnie wieńczą sylwetkę 3-drzwiowego hatchbacka. Zbudowany na płycie podłogowej Grande Punto model ma zaledwie 4063 mm długości, 1720 mm szerokości oraz 1446 wysokości.

Jeżeli zapragniemy nadać naszej Alfie bardziej indywidualny charakter możemy wybrać spośród 13 rodzajów obramowań świateł, 14 wariantów obudowy lusterek, kilku modeli aluminiowych tarcz kół lub naklejek zdobiących nadwozie.

 

Wygląd wewnętrzny

Wnętrze pomimo niewielkich rozmiarów zapewnia komfortową podróż na przednich fotelach oraz możliwość przewiezienia dwóch niewysokich osób na tylnej kanapie. Piękna linia nadwozia nie idzie niestety w parze z praktycznością, dlatego widoczność do tyłu lub możliwość obserwacji otoczenia przez pasażerów tylnych siedzeń jest mocno ograniczona poprzez małą szybę tylną i małe designerskie okienka boczne.

Wykończenie przestrzeni pasażerskiej budzi mieszane uczucia. Jaskrawo czerwona tapicerka skórzana wymagająca dopłaty 4000 zł podkreśla przynależność do segmentu małych pojazdów klasy premium, jednak materiały imitujące karbon i aluminium na desce rozdzielczej jednoznacznie dają nam do zrozumienia, że siedzimy tylko w droższym Fiacie. Mimo to, elementy wnętrza są dobrze spasowane, a na poprzecznych nierównościach plastiki nie wydają nieprzyjemnych dźwięków.

Trójramienna skórzana kierownica świetnie leży w dłoniach i w połączeniu z dobrze wyprofilowanymi fotelami przednimi pozwala komfortowo prowadzić małą Alfę. Przed oczami kierowcy znajdują się cztery czytelne zegary i wyświetlacz komputera pokładowego znany z Fiata lub Lancii. Na konsoli centralnej dominuje wyświetlacz systemu audio (system audio Hi-Fi Bose za dopłatą 2500 zł), a pod nim konsola do obsługi klimatyzacji. Konsola centralna nie jest niestety zorientowana na kierowcę jak miało to miejsce w modelach 156 lub 159. Na tunelu centralnym umieszczono gniazdo USB, a pod wygodnym podłokietnikiem znajdziemy przyciski ogrzewania foteli przednich (1150 zł). Na samym szczycie deski rozdzielczej znajduje się uchwyt / gniazdo do montażu opcjonalnej nawigacji TomTom. Kabina MiTo jest dobrze wyciszona, a do wewnątrz przy większych prędkościach obrotowych dobiega przyjemny basowy pomruk układu wydechowego.

Bagażnik o pojemności 270 litrów wystarczy na weekendowe zakupy, jednak wysoki próg załadunku skutecznie utrudnia jego zagospodarowanie.

Najmniejsza Alfa oferowana jest w czterech wersjach wyposażenia: Junior, Progression, Distinctive oraz Quadrifoglio Verde. Już w podstawowej wersji o bezpieczeństwo bierne podróżujących dba 7 poduszek powietrznych, a komfort podróżowania zapewni seryjny radioodtwarzacz, wspomaganie kierownicy, elektryczne sterowanie szybami i lusterkami oraz komputer pokładowy.

Silnik i właściwości jezdne

Sercem Alfy może być jeden z siedmiu silników o mocy od 70 do 170 KM. Zwolennicy ekonomicznej i spokojnej jazdy mogą wybrać benzynową jednostkę o pojemności 1.4 litra i mocy 70, 78 i 105 KM lub diesla 1.3 litra o mocy 95 KM. Dla amatorów bardziej dynamicznego podróżowania przygotowano silniki benzynowe o pojemności 1.4 litra generujące moc 135 KM i 170 KM oraz diesla 1.6 litra o mocy 120 KM i momencie 320 Nm.

Jednostki benzynowe o mocach 105, 135 i 170 KM wykonane są w technologii MultiAir. Dzięki temu rozwiązaniu charakteryzują się większą o 10-35% mocą maksymalną, większym nawet o 15% momentem obrotowym w niskim zakresie obrotów oraz zużyciem paliwa i emisją CO2 niższą nawet o 10%. Testowany egzemplarz wyposażony był w silnik o pojemności 1.4 litra o mocy 135 KM i momencie 206 Nm. Wartości te pozwalają na rozpędzenie ważącej 1170 kg MiTo do 100km/h w 8,2 sekundy. Podczas spokojnej jazdy w mieście jednostka zadowoli się zużyciem przekraczającym tylko nieznacznie 8 l / 100km.

Z jednostką benzynową współpracowała dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów TCT z możliwością sekwencyjnej zmiany biegów. Pomimo ogólnie dobrego wrażenia i przyjemnej pracy podczas redukcji skrzynia potrafi się pogubić, co skutkuje szarpaniem lub zbyt długim oczekiwaniem na jej reakcję. Każda Alfa Romeo MiTo wyposażona jest standardowo w system D.N.A., który zmienia charakterystykę układu kierowniczego, sterowanie silnikiem i szybkość reakcji systemów kontroli trakcji. Tryb Normal w którym działanie wspomagania układu kierownicy, reakcja na naciśniecie pedału gazu oraz interwencja systemów VDC, ASR, DST są standarowe pozwala na spokojną jazdę przy niskim spalaniu. Po przestawieniu pokrętła systemu na pozycję A – aktywujemy tryb All Weather, który ma zapewnić maksymalną trakcję w warunkach słabej przyczepności. Dwie z trzech opcji systemu D.N.A. być może pozwolą ograniczyć spalanie lub bezpieczniej pokonywać zakręty podczas deszczu, ale prawdziwą przyjemność z jazdy zapewnia sportowy tryb – Dynamic. Aktywacja trybu D w 135-konnej Alfie pozwala poczuć sportowego ducha marki. Każde muśnięcie pedału gazu wywołuje natychmiastową reakcję silnika. Elektroniczne systemy kontrolujące trakcję działają zdecydowanie później, a koło kierownicy jest mniej wspomagane przez co każdy ruch wymaga użycia większej siły. W trybie tym aktywowany jest również system Q2 symulujący działanie samoblokującego się mechanizmu różnicowego, który zapewnia lepsze zachowanie pojazdu na zakrętach. Wykorzystanie pełnych możliwości samochodu w trybie Dynamic obarczone może być spalaniem oscylującym w granicach 12 l / 100 km, jednak dźwięk silnika przy 6 000 obrotów i zachowanie się samochodu w szybko pokonywanych zakrętach w 100% rekompensują wyższe zużycie paliwa.

Stabilność i bezpieczeństwo podczas jazdy zapewnia twardo zestrojone zawieszenie przednie na kolumnach McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu. Wewnątrz przednich i tylnych amortyzatorów zastosowano dodatkową sprężynę, która zapobiega nadmiernym przechyłom nadwozia. Idealny obraz układu jezdnego Alfy niweczy średnica zawracania, która wynosi aż 11,25 metra. Dla porównania Renault Espace potrzebuje na ten manewr 11,3 metra, a Citroen DS3 tylko 10,4 metra.

Podsumowanie

Ponad 100-letnia historia marki Alfa Romeo obfitowała w modele budzące wiele emocji. Projektant Alfy – Orazio Santa Puglia powiedział kiedyś, że “Alfa Romeo nie jest zwykłą fabryką samochodów: to auta, które oferują coś więcej niż pojazdy zbudowane w konwencjonalny sposób. To rodzaj chorobliwego entuzjazmu do środka transportu.” Mała MiTo kontynuuje „styl Alfy” i dołącza do grona włoskich samochodów łączących niepowtarzalną linię nadwozia z przyjemnością z jazdy. Podczas zakupów małych samochodów premium bardzo często zamiast rozsądkiem kierujemy się emocjami i właśnie do takich klientów skierowana jest najmniejsza alfa.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1368 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 99 (135) przy 5000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 206 przy 1750

Osiągi
– Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) – 8.2
– Prędkość maksymalna – 207 km/h

Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 7.1
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4.5
– Cykl mieszany (l/100 km) – 5.5
– Emisja CO2 (g/km) – 126

Pojemność zbiornika paliwa: – 45 l.

Wymiary
– Długość (mm) – 4063
– Wysokość (mm) – 1446
– Szerokość (mm) – 1720
– Rozstaw osi (mm) – 2511
– Rozstaw kół przednich (mm) – 1483
– Rozstaw kół tylnych (mm) – 1475

Napęd
– na oś przednią

Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem,
– średnica zawracania (m) – 11.25

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 195/55 R16
– Standardowe obręcze kół – 16

Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1170 kg.
– Masa maksymalna przyczepy niehamowanej – 500 kg.

Pojemność bagażnika : – 270 l.

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Distinctive. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• Kierownice i dźwignię zmiany biegów pokrytą skórą
• Tarcze kół aluminiowe 16”, opony 195/55
• Lusterka zewnętrze w kolorze nadwozia
• Lusterka zewnętrze podgrzewane
• Zewnętrzne listwy chromowane w dolnej części szyby
• Wspomaganie kierownicy elektryczne
• Klimatyzacja manualna
• Komputer pokładowy
• Sterowanie radioodtwarzaczem w kierownicy
• Szyby przednie regulowane elektrycznie
• ABS z EBD
• Czujnik zapobiegający zamknięciu szyby
• Poduszka powietrza przednia kierowcy
• Poduszka powietrzna przednia pasażera
• Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Kurtyny powietrzne
• System D.N.A. – system kontroli dynamiki pojazdu
• System VDC + Q2
• System wspomagania siły hamowania
• Zagłówki przednie „Anti whiplash”
• Radioodtwarzacz CD / MP3 z anteną i głośnikami

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Distinctive posiadał między innymi wyposażenie dodatkowe w postaci:

• Safe Lock – blokada drzwi przed otwarciem z zewnątrz
• Światła przeciwmgielne
• Spryskiwacze reflektorów
• Dysze spryskiwaczy ogrzewane
• Spoiler tylny
• Tapicerka skórzana Pelle Frau
• Autoalarm
• Reflektory bi-ksenonowe
• Szyba przednia ogrzewana
• Tarcze kół aluminiowe 17”, opony 205/45
• Lusterka zewnętrzne składane i regulowane elektrycznie
• Fotele przednie podgrzewane
• Pakiet Komfort (podłokietnik przedni, klimatyzacja automatyczna, tempomat, fotel pasażera z regulacją lędźwiową czujnik parkowania z tyłu)
• Blue & Me – system głośnomówiący z technologią Bluetooth
• Zaciski hamulców przednich i tylnych lakierowane
• Pakiet Widoczność (czujnik zmierzchu, czujnik deszczu, lusterko wewnętrze elektrochromatyczne)
• Lakier pastelowy biały
• Sterowanie radioodtwarzaczem i telefonem w kierownicy
• Radioodtwarzacz CD / MP3 z podwójnym tunerem
• System audio Hi-fi Bose

Test przeprowadzony w dniach 22-29 sierpnia 2011r.

Tekst i zdjęcia – Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Artykuł pochodzi ze strony  www.info-ekspert.pl

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj