Zajeżdżając na stację paliwową przeżyłem mały szok, gdy spojrzałem na ceny paliw. Benzyna po 5,28 zł, zaś ropa po 5,22 zł. Jak dobrze, że następna moja wizyta dopiero po przejechaniu kolejnego tysiąca kilometrów. Tak, tak, jest to możliwe dzięki niesamowicie oszczędnemu autu, jakim jest Opel Corsa z małolitrażowym silnikiem wysokoprężnym 1,3 MJ o mocy 95 KM.

Zajeżdżając na stację paliwową przeżyłem mały szok, gdy spojrzałem na ceny paliw. Benzyna po 5,28 zł, zaś ropa po 5,22 zł. Jak dobrze, że następna moja wizyta dopiero po przejechaniu kolejnego tysiąca kilometrów. Tak, tak, jest to możliwe dzięki niesamowicie oszczędnemu autu, jakim jest Opel Corsa z małolitrażowym silnikiem wysokoprężnym 1,3 MJ o mocy 95 KM.

Od 29 lat

Opel Corsa to najmniejszy model niemieckiego koncernu General Motors. Pierwsza generacja Corsy zjechała z taśm z produkcyjnych w 1982 roku. Od tamtej pory minęło już prawie 30 lat, a najmniejszy Opel niezmiennie podbija serca na wszystkich rynkach światowych. Od 2006 roku marka Opel oferuje już czwartą generacje tego modelu, która w ubiegłym roku przeszła modernizację. Auto dostępne jest w wersji 3 i 5-drzwiowej, z szeroką gamą jednostek napędowych do wyboru.

Żółty kanarek

Ostatni facelifting nadwozia spowodował, że auto stało się jeszcze bardziej sympatyczne, niż model sprzed zmian. To wszystko spowodowały zmienione elementy takie jak nowa atrapa, zderzak i całkowicie odmienione przednie oraz tylne lampy. Największym zaś atutem testowanej wersji jest przepiękny, żółty kolor nadwozia, przyciągający wzrok przechodniów niczym magnes.

2+2

We wnętrzu Corsy miejsca na pewno nikomu nie zabraknie. Każdy powinien znaleźć idealną pozycję za kierownicą, niezależnie od swojego wzrostu. Z przodu do dyspozycji kierowcy i pasażera oddano fotele, które niczym sportowe kubełki otulają nasze ciało, trzymając je pewnie, ale nie zapominając o wygodzie podróży. Z tyłu również nie jest źle. Nie powinno być problemu z komfortową podróżą dwójki dorosłych osób. Trochę gorzej ma się sytuacja z miejscem nad głowami, ponieważ opadająca linia dachu powoduje, że wyższe osoby mogą uderzać o podsufitkę.

Zaglądam do bagażnika i moim oczom ukazuje się 285 litrowy kufer o całkowicie równej przestrzeni do zagospodarowania.

Deska rozdzielcza jest wesoła, dzięki srebrnym wstawkom. Centralnie i najwyżej znajduje się sporych rozmiarów wyświetlacz obsługujący komputer pokładowy. Miłym akcentem jest fakt, że komunikuje się z nami w języku polskim. Niżej umieszczono malutki, ale kolorowy ekran, otoczony maciupeńkimi przyciskami, obsługujący radio i nawigację. Na całe szczęście wszystko jest prosto zaprojektowane i łatwe w obsłudze.

Zastrzeżenia można mieć do zegarów, które nie są zbyt czytelne. Brakuje też porządnego wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej silnika, który został zastąpiony dwiema lampkami.

Nie sposób nie wspomnieć o rewelacyjnie leżącej w dłoniach kierownicy. Jest miła w dotyku i ma perfekcyjne rozmiary.

Kończąc wędrówkę po wnętrzu, pora wspomnieć o jakości wykonania. Jest typowo niemiecka i do niczego nie można się przyczepić. Plastiki są miłe w dotyku i idealnie spasowane. Podobnie jest z dobrej jakości materiałami, które obszyte są fotele.

Dynamika się nie liczy

Testowany Opel Corsa pod swoją maską posiada wysokoprężną jednostkę napędową Common Rail o pojemności 1,3 l i mocy 95 KM. Silnik jest zapożyczony od włoskiego Fiata z którym niemiecki Opel współpracuje od kilku lat. Mimo niewielkiej masy (1100 kg) samochód oferuje średnie osiągi. Przyśpieszenie do pierwszych 100 km/h zajmuje około 12,3 sekund i maksymalnie rozpędzić możemy małą Corsę, według producenta, do 177 km/h. Nie to jest jednak najważniejsze w tym modelu, lecz niewielkie zużycie paliwa, o czym napiszę później.

Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą tylko 5-biegowej, manualnej skrzyni biegów. Jej przełożenia są dobrze dobrane, dzięki czemu nawet brak szóstego przełożenia nie jest wadą. Kolejnym atutem jest pracujący bez sprzeciwów lewarek, który idealnie leży w dłoni i zawsze znajdzie swoje odpowiednie miejsce.

Elastyczność również nie powala na kolana, ale jest wystarczająca, aby sprawnie poruszać się zarówno w mieście jak i poza nim. Zapewnia nam to 190 Nm momentu obrotowego, który dostępny jest w zakresie od 1750 do 3250 obr./min. Pozwala to na wykorzystanie go niemalże w każdej sytuacji na drodze.

Zawieszenie jest dobrze zestrojone, a nierówności są rewelacyjne tłumione dając komfort i wygodę podróżowania. Oprócz komfortu, zawieszenie oferuje bezpieczne i pewne prowadzenie auta. Dodatkowym atutem jest dobrze pracujący układ kierowniczy, który zawsze będzie nas wspierać. przy parkingowych manewrach a podczas normalnej jazdy pozwalał całkowicie panować na Corsą.

Spalanie najważniejsze

Małolitrażowy silnik dieslowski to mistrz ekonomii i niewielkich kosztów utrzymania. W mieście w oszczędzaniu pomaga nam system Start&Stop gaszący silnik podczas postoju a odpala po przekroczeniu 3 minut. Dzięki temu systemowi zużycie paliwa w mieście wynosi zaledwie 4,7 l oleju napędowego. W trasie jest jeszcze lepiej i spalanie spada nawet do 4 l. Podczas całego testu prezentowana Corsa średnio zadowalała się 4,3 l na każde 100 kilometrów. Niesamowicie oszczędny silnik! Nie tylko kierowca będzie zadowolony z posiadania tej jednostki, ale również miejscowi ekolodzy. A powodem zadowolenia będzie fakt emisji do atmosfery jedynie 94 g/km CO2.

Warta polecenia

Opel Corsa z silnikiem 1,3 MJ jest bardzo ciekawą propozycją dla osób ceniących sobie niewielkie koszty podróżowania w zamian za umiarkowane osiągi. A to wszystko opakowane w ciekawym nadwoziu. Naprawdę polecam wszystkim bliższe zapoznanie się z prezentowanym dziś modelem Opla w najbliższym salonie.

Plusy
Niewielki apetyt na paliwo
Jakość wykonania
Stylistyka
Niska emisja spalin

Minusy
Słaba elastyczność
Małe przyciski radia
Mało czytelne zegary

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1248 ccm turbodiesel Common Rail
Moc: 95 KM przy 4000 obr./min
Moment obr.: 190 Nm przy 1750-3250 obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 12,3 sek.
Vmaks: 177 km/h
Zużycie paliwa: 4,2/3,1/3,5 (4,7/4,0/4,3 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 45 litrów
Teoretyczny zasięg: 1046 kilometrów
Wymiary: 3999/1713/1488 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1100 kg
Ładowność: 311 kg
Pojemność bagażnika: 285/(1050) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 94 g/km
Gwarancja mechaniczna: 2 lata
Okresy międzyprzeglądowe co: 15 tys km
Opony: 185/65 R15

Wyposażenie: wersja Enjoy Start&Stop


Tekst i zdjęcia – Artur Ławnik

Artykuł pochodzi ze strony www.autotesty.com.pl
 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj