Aktywne słuchanie

W pierwszym kontakcie należy „przejrzeć” osobę, z którą rozmawiamy. Do tego celu ważne jest umiejętne słuchanie. Dzięki temu możemy spełnić oczekiwania naszego rozmówcy w odpowiedzi. Właściwa i pełna odpowiedz jest bardzo ważna, dlatego też należy się skupić podczas rozmowy.

Weźmy pod uwagę taki o to przykład. Pewna osoba przeprowadza remont łazienki. Rozmawiając z przedstawicielem firmy produkującej płytki, zamówiła płytki koloru niebieskiego. Oczywiście w czasie rozmowy ten o to przedstawiciel zaprezentował również inne produkty, które były zbędne podczas tego remontu. Następnego dnia wracając z pracy klient spostrzegł, że płytki zostały dostarczone, lecz były koloru zielonego. Osoba przeprowadzająca remont zdenerwowała się i zwróciła się ponownie do przedstawiciela. Okazało się, że ten o to przedstawiciel popełnił błąd w zamówieniu, gdyż źle zrozumiał swojego rozmówcę. Następnie dostarczono właściwe płytki koloru niebieskiego do klienta, lecz skutkiem tego całego zamieszania było opóźnienie w zakończeniu remontu łazienki. Tego typu błędy jak i podobne nie dosłyszenia występują najczęściej. Na pewno nie raz przytrafiła Ci się podobna sytuacja, czyż nie?

Przedstawiciel w większości skupił się na prezentacji pozostałych produktów, a niżeli na konkretnym zamówieniu. Zbudowało to niezgodę pomiędzy zamawiającym, a przyjmującym zamówienie. Ten jakże prosty przykład ukazuje także konsekwencje takiego niezrozumienia. Wszystko przez brak skupienia na umiejętnym słuchaniu klienta, a skupieniu się na reklamie innych produktów. Prawdopodobnie ktokolwiek kto natrafił na tego typu przedstawiciela następnym razem skorzysta z usług innej firmy. Osoba sprzedająca straciła na zaufaniu, tak więc nie należy lekceważyć drugiej osoby, lecz wysłuchać ją ze zrozumieniem.

Także nauczmy się nie tylko dużo mówić, ale i umiejętnie słuchać. Wtedy to unikniemy nie przyjemnych sytuacji, jakie między innymi zostały opisane w powyższym przykładzie. Umiejętne wysłuchanie drugiej osoby może nas do niej zbliżyć, a tym samym wzbudzić zaufanie i chęć dalszej rozmowy. Dzięki temu rozmowa stanie się przyjemniejsza i efektowniejsza.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj