Mobbing w pracy

Coraz częściej mówi się o zjawisku jakim jest mobbing i mimo tego, że pojęcie to zna prawie każdy , nie wszyscy potrafią precyzyjnie określić, co ono oznacza.

Co to jest mobbing?

Mobbing to świadome nękanie pracownika przez przełożonego lub współpracownika, które objawia się pomówieniami, poczuciem zaszczucia, nieprzyjemną atmosferą w pracy i nerwami.

Konsekwencją takiego nękania jest doprowadzenie do złego stanu psychicznego, który przejawia się stanami lękowymi, obniżeniem samooceny oraz odosobnieniem.

Problemem jest też samo odróżnienie złego humoru przełożonego i złej atmosfery panującej w miejscu pracy od mobbingu. Jak więc rozpoznać, że to mobbing. Kiedy powinna zapalić się „czerwona lampka”, że została przekroczona granica?

Za przekroczenie granicy w takiej sytuacji można uznać kilka zachowań, a mianowicie:

  • niedocenianie osoby wobec której stosowany jest mobbing przy jednoczesnym faworyzowaniu innych pracowników
  • powtarzający się stan lekceważenia pracownika
  • żarty i docinki polegające na poniżaniu i ośmieszaniu pracownika, najczęściej bez udziału osób trzecich czyli bez świadków
  • dokładanie kolejnych obowiązków, które mają na celu udowodnienie, że pracownik nie daje rady
  • nieuzasadniona krytyka ze strony szefa dotycząca zadań, których jesteśmy pewni, że dobrze wykonaliśmy
  • nękanie pracownika telefonami, SMS-ami, e-mailami
  • przeszkadzanie w utrzymywaniu pozytywnych relacji między pracownikami
    zastraszanie zwolnieniem z pracy

Mobbing w pracy to bardzo poważna sprawa. Jak więc poradzić sobie z takimi sytuacjami?

Po pierwsze wzmocnij swoją samoocenę m. in. poprzez przypomnienie sobie swoich zalet. Nie zaszkodzi też zadbać o dobre samopoczucie robiąc w chwilach wolnych od pracy rzeczy, które powodują uśmiech na twarzy.

Po drugie pomimo tego, że jesteś osobą podwładną w stosunku do szefa mów wyraźnie, że nie życzysz sobie docinek i obraźliwych uwag, ponieważ lepiej kiedy to relacje pomiędzy przełożonym, a podwładnym opierają się tylko na sprawach służbowych.

Po trzecie poinformuj szefa, że potrzebujesz pomocy w przypadku gdy uważasz, że masz za dużo obowiązków i ledwo wyrabiasz się z bieżącymi zadaniami.

Po czwarte nie udawaj, że nic się nie dzieje. Zamiatanie sprawy pod dywan tylko może pogorszyć sytuacje i wzmocnić pozycję szefa w tym konflikcie. Pamiętaj, że musisz zacząć stawiać granice.

Po piąte nie pozwól się wykorzystywać, kiedy Twój przełożony wydaje Ci polecenie załatwienia jego prywatnych spraw taki jak np. odebranie dzieci ze szkoły. Najważniejsze to nie dać sobie wmówić, że należy spełniać wszystkie polecenia wydane przez szefa.

Po szóste zapoznaj się z kodeksem pracy, porozmawiaj z prawnikiem lub poradź się Krajowego Stowarzyszenia Antymobbingowego, które jest odpowiedzialne za zwalczanie mobbingu w pracy. Istnieją przepisy mówiące o tym jakie kary czekają na ludzi, którzy stosują mobbing wobec pracowników.

Najistotniejszym zachowaniem w walce z mobberem w pracy jest stawianie jasnych granic w relacji między podwładnym,a przełożonym oraz determinacja. Dobrym wyjściem z tej sytuacji jest zbieranie dowodów świadczących o nieprawidłowym zachowaniu szefa, a później poinformowaniu go o tym fakcie. Uświadomi to mobberowi, że nie jest taki bezkarny. A to poczucie bezkarności daje największą przewagę mobberowi.

Niestety może zdarzyć się tak, że trafimy na szefa tyrana, który nawet po przedstawieniu dowodów świadczących o jego winie nie wyrazi chęci zmiany. W takim przypadku lepiej odejść z pracy. Owszem będzie to świadczyć o tym, że się poddaliśmy, ale nie możemy pozwolić na to, aby praca w takim miejscu była zagrożeniem dla naszego zdrowia psychicznego.

Autor: Daniela Kaczmarek

           mBrokers.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj