W ciągu siedmiu lat produkcji BMW X3 pierwszej generacji znalazło ponad 600 tys. nabywców na całym świecie. W momencie pojawienia się na rynku w 2003 roku bawarski producent mógł wykorzystać fakt, że konkurenci przeoczyli lukę i nie zauważyli potencjału drzemiącego w segmencie mniejszych SUVów premium. Mercedes, Audi i Volvo potrzebowali aż pięciu lat, aby w 2008 roku zaprezentować rywali w postaci modeli GLK, Q5 i X60.

W ciągu siedmiu lat produkcji BMW X3 pierwszej generacji znalazło ponad 600 tys. nabywców na całym świecie. W momencie pojawienia się na rynku w 2003 roku bawarski producent mógł wykorzystać fakt, że konkurenci przeoczyli lukę i nie zauważyli potencjału drzemiącego w segmencie mniejszych SUVów premium. Mercedes, Audi i Volvo potrzebowali aż pięciu lat, aby w 2008 roku zaprezentować rywali w postaci modeli GLK, Q5 i X60. Nowe X3 dzięki temu, że jest znacznie przestronniejsze, bardziej funkcjonalne i zapewnia lepszy komfort jazdy, po raz kolejny podejmie próbę detronizacji konkurentów.

Wygląd zewnętrzny

Pierwsze X3 okazało się bestsellerem sprzedaży pomimo tego, że stylistyka nadwozia zbierała mieszane recenzje. Dla jednych nowy SUV był kolejnym idealnym niemieckim projektem, a dla innych uboższą, brzydszą, mniejszą i bardziej kanciastą siostrą X5. Nowe X3 zbudowane na płycie podłogowej na której powstanie również nowa „trójka” jest o 7,9 cm dłuższe, 2,8 cm szersze i 1,0 cm wyższe od swojego pierwowzoru. Powiększenie rozmiarów i zastosowanie bardziej płynnych linii nadwozia okazało się krokiem w dobrym kierunku. X3 wygląda elegancko i prestiżowo. Dwie charakterystyczne dla BMW „nerki” tworzące wlot powietrza, wyraźne przetłoczenia na masce i reflektory główne w kształcie rombów tworzą znamienny dla monachijskiego produktu przód. Wznoszące się ku tyłowi przetłoczenie na wysokości klamek sprawia wrażenie, że front pojazdu jest znacznie niższy niż tył. Tylna część nadwozia również przeszła pozytywną metamorfozę, głownie dzięki poprawieniu i wygładzeniu kształtu świateł. Teraz znacznie lepiej komponują się z masywnym zderzakiem i małą szybą tylną, nie sprawiają wrażenia jak wcześniej – że pochodzą z lat dziewięćdziesiątych. X3 to udana symbioza nowoczesności i elegancji bez futurystycznych zupełnie niepasujących do BMW kształtów.

Dla klientów, którzy chcieliby nadać swojemu BMW bardziej sportowy charakter i mają do wydania dodatkowe 18 530 zł producent przygotował pakiet M – pakiet sportowy obejmujący elementy układu jezdnego, elementy aerodynamiczne oraz wyposażenia wnętrza.

Wnętrze pojazdu

W produktach spod znaku Bayerische Motoren Werke nie znajdziemy niekonwencjonalnego wnętrza znanego z Hondy Civic lub Forda Focusa. Kabina Bawarczyka to prosta elegancja. Każdy kto kiedykolwiek jeździł samochodem spod znaku niebiesko-białej szachownicy poczuje się jak w domu. Skórzana, sportowa (1175 zł) i ogrzewana (769 zł) kierownica pewnie leży w dłoniach. Tradycyjne znane z innych modeli BMW czarne zegary i zorientowana na kierowcę klasyczna konsola centralna to przykład idealnej funkcjonalności. Czarną deskę rozdzielczą ożywiają delikatne, aluminiowe listwy oraz wstawki z drewna Fineline Wave (1861 zł). Wszystkie użyte do wykończenia wnętrza materiały są najwyższej jakości, przyjemne dla oka i miłe w dotyku.

Nad konsolą centralną góruje duży 8,8 – calowy wyświetlacz nawigacji satelitarnej (9513 zł). Za pomocą pokrętła iDrive w prosty sposób możemy sterować znakomitym systemem HiFi (2389 zł), sprawdzić poziom oleju lub wyświetlić dane z komputera pokładowego. iDrive, które na początku zbierało niepochlebne opinie za skomplikowaną obsługę, obecnie dzięki nowym przyciskom pozwala w prosty sposób sterować funkcjami pojazdu.

Duży, szklany, elektrycznie regulowany dach (6112 zł) doświetla obszerne wnętrze w którym dominuje beżowa tapicerka skórzana (7288 zł). Wygodne fotele przednie z elektryczną regulacją i pamięcią ustawień (5224 zł) to konstrukcja najwyższej klasy. Dzięki optymalnemu wyprofilowaniu nawet długie podróże są przyjemnością. Szeroki zakres regulacji pozwala również wysokim osobom znaleźć optymalną pozycję za kierownicą. Z tyłu dzięki zwiększonemu rozstawowi osi (+1,5 cm w porównaniu do poprzedniego modelu) pasażerowie mają zdecydowanie więcej miejsca na kolana. W najnowszej odsłonie SAVa (Sports Activity Vehicle) BMW cztery osoby będą podróżowały w komfortowych warunkach.

Przestrzeń bagażowa to kolejny element, który wyróżnia nowe X3 na tle konkurencji. Mercedes GLK oferuje 450 litrów, Volvo X60 – 495 litrów, Audi Q5 – 540 litrów, a BMW X3 może pochwalić się przestrzenią bagażową o pojemności aż 550 litrów. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy (40/20/40) otrzymujemy płaską przestrzeń ładunkową o pojemności 1600 litrów.

W testowym egzemplarzu za 243 tys. zł, 30% ceny stanowiło wyposażenie opcjonalne. Nie znaczy to oczywiście, że wyposażenie standardowe nowego X3 jest ubogie. Wręcz przeciwnie. Za 160 tys. zł otrzymamy większość elementów wyposażenia standardowego oczekiwanego w klasie premium. W tak drogim aucie niestety razi konieczność dopłaty 3155 zł za czujniki parkowania. Miejmy nadzieję, że to markeSilnik i właściwości jezdne

Wysokoprężny, dwulitrowy silnik dysponujący mocą 184 KM jest najsłabszą jednostką w ofercie BMW. Najsłabszą ale nie słabą, bo do pierwszych 100 km/h przyśpiesza w 8,5 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosi 214 km/h. Elastyczność jest zapewniona dzięki momentowi obrotowemu 380 Nm dostępnemu w zakresie od 1750 do 2750 obr./min. Zbiornik paliwa o pojemności 67 litrów w jeździe pozamiejskiej powinien wystarczyć nam na około 1340 kilometrów. Producent deklaruje, że nowy SUV w trasie zadowoli się spalaniem na poziomie 5 l/ 100 km, natomiast w mieście będzie to 6,7 l/ 100 km, a w cyklu mieszanym 5,6l/ 100 km. Oczywiście dane katalogowe są nie do osiągnięcia w rzeczywistych warunkach, ale realne spalanie w mieście nie przekraczało 8 litrów, co i tak przy tej mocy jest pozytywnym wynikiem.

Silnik w testowym egzemplarzu współpracował z automatyczną 8-stopniową skrzynią biegów Steptronic (9387zł) z funkcją Start/Stop. System Start/Stop wyłącza silnik na każdym postoju, np. pod światłami i włącza go po zdjęciu nogi z pedału hamulca. Przyzwyczajenie się do tej funkcji wymaga czasu. Włączając się do ruchu z podporządkowanej drogi, zgaszony silnik wprowadza nutkę niepewności czy system Start/Stop odpowiednio szybko włączy silnik. W BMW odbywa się to błyskawicznie, bez niepotrzebnej i niebezpiecznej w niektórych sytuacjach zwłoki. Jeżeli w codziennym użytkowaniu ciągłe gaszenie silnika okaże się uciążliwe, można dezaktywować system Start/Stop za pomocą guzika znajdującego się obok przycisku uruchamiającego tą funkcję. System Start/Stop jest częścią pakietu EfficientDynamics, który ma za zadanie obniżyć spalanie i emisję dwutlenku węgla. Realizowane jest to m.in. poprzez odzyskiwanie energii podczas każdego hamowania za pomocą hamulców lub silnika.

Skrzynia Steptronic, która w testowym egzemplarzu zastąpiła seryjną 6-stopniową manualną przekładnię zmienia biegi szybko i prawie niezauważalnie. Dzięki ośmiu stopniom, zmiany prędkości obrotowej nie są duże i w większości przypadków zmianę przełożenia możemy zaobserwować jedynie na obrotomierzu. Przekładnia prawidłowo reaguje na kickdown – szybko redukuje biegi i pozwala wykorzystać pełną moc silnika. Wykorzystaniu prawie 200 KM i dużego momentu obrotowego sprzyja warty dopłaty system Electronic Damper Control (EDC). Przyciskiem znajdującym się w bezpośrednim sąsiedztwie dźwigni zmiany biegów możemy zmieniać ustawienia z „Normal” na „Sport” lub „Sport+” (ograniczona stabilizacja toru jazdy). W trybach sportowych reakcja na naciśnięcie gazu jest szybsza, a biegi zmieniane są przy zdecydowanie wyższych obrotach. Na podstawie czujników mierzących położenie kierownicy, przyśpieszenie poprzeczne lub ruch kół, układ EDC dostosowuje również pracę amortyzatorów. Za 608 zł możemy wyposażyć nasze BMW w system Performance Control, dzięki któremu na zakrętach zewnętrzne koła dostają więcej mocy niż wewnętrzne, co umożliwia nam pokonanie łuku szybciej i bezpieczniej.

Seria X nie mogłaby się obyć bez systemu xDrive, który miał swoją premierę razem z pierwszą generacją X3 w 2003 roku. Dzięki wykorzystaniu informacji z czujników kół, które sygnalizują skłonność do poślizgu oraz informacji z układu DSC, xDrive rozdziela moment obrotowy na obie osie. System reaguje błyskawicznie zapobiegając m.in. podsterowności lub nadsterowności, zapewniając precyzję i pewność prowadzenia w każdych warunkach.

Stabilności na drodze sprzyja również szeroki rozstaw kół (1616 mm z przodu i 1632 mm z tyłu) oraz pięciowahaczowa oś tylna. Z przodu zastosowano standardowe rozwiązanie na kolumnach McPhersona.

Testowałem już SUVa – Skodę Yeti, CUVa – SsangYonga Korando, teraz przyszła kolej na SAVa jak PRowcy z BMW nazywają nowe X3. Niezależnie od nazwy wszystkie te auta łączy teoretyczna możliwość zjechania z asfaltu i wykorzystania zalet napędu 4×4. BMW posiada prześwit 212 mm, kąt natarcia 26º i zejścia 19º, umożliwia nawet brodzenie do 500 mm. Nie oszukujmy się jednak, w 99% przypadków napęd xDrive w X3 za 200 tys. zł będzie wykorzystany tylko w mieście przy okazji kolejnego ataku zimy, który zaskoczy drogowców.

Dla poszukiwaczy ekstremalnych doznań BMW przygotowało silnik benzynowy o mocy 306 KM, momencie 400 Nm i przyspieszeniu godnym rasowego coupe – 5,7 sekundy do pierwszych 100 km/h. Radość z jazdy jaką zapewni taki silnik, zrekompensuje duże zużycie paliwa. Poza najsłabszym, 2. litrowym Dieslem i najmocniejszym silnikiem benzynowym możemy wybrać Diesla lub jednostkę benzynową, które dysponują mocą 258 KM.

Na przykładzie nowej X3 widać, że przeniesienie produkcji z austriackiego Grazu do amerykańskiego Spartanburga nie wpłynęło na jakość pojazdów BMW. Materiały wykończeniowe i jakość spasowania elementów to nadal ścisła czołówka w swojej klasie.

 

Podsumowanie

„Znakomite własności jezdne, komfort, sportowe inklinacje oraz wydajność, trwałość i elegancja połączone z funkcjonalnością i klimatem klasy premium – nowe BMW X3 w bardzo przekonywujący sposób spełnia wszelkie oczekiwania względem współczesnego pojazdu typu SAV. Dzięki swym licznym zaletom ustanawia nowe standardy w segmencie, którego pionierem był jego poprzednik.” Słowa zaczerpnięte z materiałów prasowych promujących nową X3 znalazły potwierdzenie w jazdach testowych. Być może BMW nie jest już pionierem jak 8 lat temu, ale na pewno pola w segmencie SUVów premium łatwo nie odda.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (Diesel)
– Pojemność skokowa – 1995 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 135 (184) przy 4000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 380 przy 175

Osiągi:
– Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) – 8.5

Zużycie paliwa:
– Cykl miejski (l/100 km) – 6.1
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5.3
– Cykl mieszany (l/100 km) – 5.6
– Emisja CO2 (g/km) – 147

Pojemność zbiornika paliwa: – 67 l

Wymiary:
– Długość (mm) – 4648
– Wysokość (mm) – 1675
– Szerokość (mm) – 1881
– Rozstaw osi (mm) – 2810
– Rozstaw kół przednich (mm) – 1616
– Rozstaw kół tylnych (mm) – 1632

Napęd:
– 4×4

Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem
– średnica zawracania (m) – 11.9

Koła i opony:
– Wymiary opon standardowych – 225/60 R17
– Standardowe obręcze kół – 17

Masa (kg):
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1790 kg
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2290 kg

Pojemność bagażnika: – 550 l

Kompletacja wyposażenia:

Testowany samochód wyposażony był między innymi w:
• Aktywne zagłówki
• Asymetrycznie dzielone i składane oparcie kanapy tylnej (60:40), zawiera podłokietnik
• Boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu
• Centralny zamek z dwoma pilotami radiowym zintegrowanymi w kluczyku
• Czujnik kolizji
• Dynamiczną kontrolę stabilności o rozszerzonym zakresie oraz kontrolę zjazdu ze stoku
• Elektromechaniczny hamulec ręczny
• Elektryczne szyby
• Gniazda 12V, 1 na konsoli centralnej, 1 w bagażniku
• Gniazdo AUX-IN
• Immobilizer
• Kierownica skórzana
• Klimatyzacja automatyczna
• Komputer pokładowy
• Kontrola wysokości świateł mijania z regulacją manualną
• Listwy ozdobne satynowo srebrne mat
• Lusterka zewnętrzne, elektrycznie regulowane i podgrzewane, asferyczne po stronie kierowcy
• Mocowanie do fotelików dziecięcych ISOFIX
• Odzysk energii hamowania
• Opony z funkcją jazdy awaryjnej Runflat z czujnikiem uszkodzenia opony
• Osłony lusterek zewnętrznych w kolorze karoserii, dolny panel w kolorze czarnym
• Oświetlenie bagażnika, po obu stronach
• Podgrzewane dysze spryskiwaczy
• Podłokietnik centralny z tyłu
• Podłokietnik z przodu
• Poduszki powietrzne chroniące głowę z przodu i z tyłu
• Poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera
• Przycisk Start/Stop
• Radio BMW Business CD z 5 głośnikami, 2 liniowym wyświetlaczem i pojedynczym tunerem
• Reflektory halogenowe, świateł mijania i drogowych
• Ręczna regulacja kolumny kierownicy w pionie i w poziomie
• Servotronic
• Skórzana kierownica
• System zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania z systemem kontroli hamowania na zakręcie
• Śruby zabezpieczające przed kradzieżą
• Światła do jazdy dziennej
• Światła przeciwmgielne
• Tryb kontroli trakcji (DTC)
• Układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC)
• Uruchamianie silnika bez kluczyka
• Wskaźnik Condition Based Service
• Wskaźnik zużycia klocków hamulcowych
• Wspomaganie układu kierowniczego
• xDrive (system napędu na cztery koła z adaptacyjnym rozkładem momentu obrotowego), zawiera dynamiczną kontrolę stabilności o rozszerzonym zakresie oraz kontrolę zjazdu ze stoku

Wyposażenie dodatkowe:
• Asystent świateł drogowych – 608 zł.
• Czujniki parkowania z przodu i z tyłu – 3155 zł.
• Dywaniki welurowe – 405 zł.
• Electronic Damper Control (EDC) – 4454 zł.
• Fotele przednie ogrzewane – 1497 zł.
• Fotele przednie regulowane elektrycznie z pamięcią ustawień – 5224 zł.
• Internet – 405 zł.
• Kamera cofania – 1700 zł.
• Kierownica ogrzewana – 769 zł.
• Kierownica sportowa skórzana – 1175 zł.
• Lakier metalic – 3401 zł.
• Lusterko wsteczne przyciemniane automatycznie – 727 zł.
• Łączność, Bluetooth, interfejsy audio USB wraz z BMW Assist – 3240 zł.
• Okno dachowe panoramiczne sterowane elektrycznie – 6112 zł.
• Pakiet dodatkowego oświetlenia – 1294 zł.
• Pakiet dodatkowych schowków – 1459 zł.
• Pakiet X Line – 2347 zł.
• Performance Control – 608 zł.
• Reflektory biksenonowe – 3117 zł.
• Relingi dachowe, aluminium satynowe – 1214 zł.
• Rozszerzenie interfejsu audio o telefony komórkowe – 405 zł.
• Skrzynia biegów automatyczna – 9310 zł.
• Spryskiwacze reflektorów – 1091 zł.
• System nawigacyjny Professional z 8,8 calowym kolorowym ekranem – 9513 zł.
• System załadunkowy – 808 zł.
• Tapicerka skórzana – 7288 zł.
• Tarcze kół aluminiowe 18″ – 5059 zł.
• Tempomat z funkcją hamowania – 1941 zł.
• Wycieraczki z czujnikiem deszczu – 524 zł.
• Wykończenie wnętrza drewnem szlachetnym Fineline Wave – 1861 zł.
• Zestaw HiFi – 2389 zł.

Test przeprowadzony w dniach 1 – 5 lipiec 2011r.


Tekst i zdjęcia – Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Artykuł pochodzi ze strony  www.info-ekspert.pl

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj