Nowy dwuosobowy koncept nie ma dachu ani szyb bocznych, a zamiast szyby przedniej otrzymał płaską owiewkę w stylu klasycznych samolotów z napędem śmigłowym. Radość z jazdy gwarantuje dodatkowo napęd elektryczny z funkcją Boost. smart jest pionierem w budowaniu nowoczesnych, mobilnych pojazdów elektrycznych. Od końca 2009 roku do klientów dociera już druga generacja smarta z napędem elektrycznym, czyli smart fortwo electric drive. W 18 krajach, w tym w 

Nowy dwuosobowy koncept nie ma dachu ani szyb bocznych, a zamiast szyby przedniej otrzymał płaską owiewkę w stylu klasycznych samolotów z napędem śmigłowym. Radość z jazdy gwarantuje dodatkowo napęd elektryczny z funkcją Boost. 
 
x
 
smart jest pionierem w budowaniu nowoczesnych, mobilnych pojazdów elektrycznych. Od końca 2009 roku do klientów dociera już druga generacja smarta z napędem elektrycznym, czyli smart fortwo electric drive. W 18 krajach, w tym w Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Francji, Szwajcarii oraz USA, Kanadzie, a także na terenie Azji, smart fortwo electric drive udowadnia swoją przydatność w życiu codziennym. Z powodu bardzo dużego popytu produkcję zwiększono już do 1,5 tysiąca pojazdów. Dzięki tym doświadczeniom smart dysponuje dziś ogromną liczbą opinii klientów, uwzględnianych teraz przy tworzeniu elektrycznego napędu smarta forspeed. 
 
Poprawione osiągi i udoskonalony tryb ładowania pozwalają oszacować potencjał przyszłych generacji elektrycznego smarta. smart forspeed przyspiesza na przykład od 0 do 60 km/h w ciągu zaledwie 5,5 sekund i rozwija prędkość 120 km/h. W tylnej części smarta forspeed pracuje silnik elektryczny o mocy 30 kW, reagujący bezpośrednio, bez zwłoki. 
 
Klawisz na konsoli środkowej pozwala włączyć funkcję Boost. Przez krótki czas dostępna jest wtedy moc o 5 kW wyższa – idealne rozwiązanie np. przy wyprzedzaniu. Siłę dla napędu elektrycznego dostarcza w smarcie forspeed akumulator litowo-jonowy o pojemności 16,5 kWh. Można go łatwo ładować ze zwykłego gniazdka 220 V. Urządzenie do ładowania znajduje się z tyłu, za logo smart i można je otworzyć jednym dotknięciem przełącznika push – push. Świeżo naładowany akumulator wystarcza na 135 kilometrów jazdy (NECJ). Ładowanie od 0 do 80% w trybie przyspieszonym trwa 45 minut. 
 
 
Drugą, sprytną możliwość doładowywania projektanci forspeed umieścili na owiewce. Ogniwa fotowoltaiczne (słoneczne) zasilają sieć samochodu prądem z energii słonecznej, przedłużając w ten sposób czas eksploatacji smartfonu, jak np. w smart escooter.
 
Niekonwencjonalne nadwozie
 
Błyszczący biały metaliczny lakier to w przypadku smarta forspeed także nawiązanie do prezentowanych na Salonie Paryskim 2010 studiów jednośladów escooter i ebike. 
Wyjątkowo ciekawy jest design przednich i tylnych lamp. Zewnętrzne pierścienie oświetla ogromna liczba diod LED, podczas gdy środek reflektora pozostawiono biały. Kierunkowskazy wyglądają jak strzały rozchodzące się na zewnątrz – jak krople na szybie kokpitu przy starcie samolotu. W przednim i tylnym zderzaku ciekawy efekt wizualny tworzą liczne otwory wlotów powietrza o strukturze plastra miodu. Jednocześnie wzór ten bardzo poszerza forspeeda optycznie, co powoduje, że nie musi on mieć kompleksów na drodze. Odpowiednio do dynamicznego wyglądu smarta forspeed zastosowano na przedniej osi ogumienie 205/35 R 18. Na napędzanej osi tylnej dobrą przyczepność zapewniają opony w rozmiarze 235/30 R 18.
 
 
Purytańsko sportowe wnętrze
 
Nadwozie i wnętrze smarta forspeed zaprojektowano jako formalną jedność. Widać to w wielu detalach. I tak bezpieczny szkielet kabiny pasażerskiej tridion przechodzi łagodnie od zewnątrz za pałąkami bezpieczeństwa do przodu aż do kokpitu i jako część nośna tworzy tunel środkowy. Zewnętrzne i wewnętrzne poszycie drzwi łączą się bezspoinowo, tworząc taki sam element jak podłoga i ściany boczne. Także skórzane fotele wykonano w formie jednoczęściowej, jako nowoczesną interpretację purytańsko sportowego wyposażenia. Wlot powietrza w owiewce kończy się w centralnej dyszy w konsoli środkowej i opcjonalnie może doprowadzać dodatkowe powietrze do wnętrza. 
 
Kolorystycznie także we wnętrzu dominuje błyszcząca biel zewnętrznej powłoki lakierniczej. Podkreślają ją elementy zielone, takie jak sportowe czteropunktowe pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera czy duża klamra poprzeczna pod kokpitem, spełniająca rolę półki. Wszystkie elementy obsługi, którymi kierowca się często posługuje, jak dźwignia zmiany biegów, klamki drzwi czy koło kierownicy, są wykończone brązową skórą naturalną. Nośne elementy konstrukcji, jak bezpieczny szkielet kabiny pasażerskiej tridion czy obramowania wskaźników wykonano natomiast w srebrnej platynie, a takie elementy obsługi jak przełączniki na kierownicy i dźwignia zmiany biegów z osłoną są polakierowane w kolorze srebrnym silver shadow.
 
 
Skoro samochód jest otwarty, to konsekwentnie zrezygnowano z zewnętrznych klamek drzwi – żeby je otworzyć wystarczy sięgnąć do środka. Prosty ale funkcjonalny jest też przełącznik elektrycznego hamulca pomocniczego, o wyjątkowo komfortowej obsłudze: Umieszczony na tunelu środkowym przełącznik wygląda jak samolotowa dźwignia do wsuwania podwozia. Pośrodku panela wskaźników znajduje się blok ziesięciu diod LED. Przy uruchamianiu forspeeda przeświecają one przez półprzezroczysty lakier, sygnalizując stan naładowania akumulatorów elektrycznego smarta. W stanie wyłączonym natomiast widoczny jest tylko obrys wskaźnika stanu naładowania.
 
Odporny na wpływy atmosferyczne dzięki pokrowcowi i powłoce
 
Całe wnętrze można w razie potrzeby ochronić przed deszczem i promieniowaniem słonecznym. Służy do tego pokrowiec. Można go bezproblemowo rozciągnąć nad wnętrzem i za pomocą przyszytych rzemieni przymocować do nadwozia. Umieszczony pośrodku suwak pozwala otworzyć tylko jedną połowę, jeśli np. kierowca jedzie sam. 
 
Ale i bez tej ochrony nawet rzęsisty deszcz nie przysporzy załodze problemów. Kanały odpływowe w podłodze szybko odprowadzą wodę. Takie same kanały umieszczono też w siedziskach foteli. Wodoodporna powłoka całości wyposażenia wnętrza umożliwia radość z jazdy przy każdej pogodzie. 
 
 
Centrala komunikacyjna: smartfon
 
Purytańsko sportowy charakter wnętrza przypomina nam konstrukcję starego samolotu. Kierowca i pasażer siedzą przed dwoma okrągłymi, podobnymi do turbin „kokpitami”. Podczas gdy kierowca ma przed oczami prędkościomierz, pasażer odpowiada za komunikację i nawigację. W jego kokpicie umieszczono smartfon. Można go obrócić w uchwycie o 90 stopni i przechylić w stronę kierowcy, aby mógł on na przykład spojrzeć na wskaźniki systemu nawigacji. 
 
smart drive app for the iPhone® tak samo jak w seryjnych modelach smarta zachwyca wszystkimi ważnymi funkcjami, potrzebnymi w czasie jazdy: telefonowanie w trybie głośnomówiącym, nawigacja z własnym smart touch oraz Car Finder, pokazujący drogę do zaparkowanego samochodu. 
 
Nowoczesna technologia diod świetlnych przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa. Towarzyszy jej inteligentny układ sterowania: w ciągu dnia automatycznie włączają się światła do jazdy w dzień. System Citylight rozpoznaje jednak, jeśli kierowca forspeed chce zrobić dzień z nocy: czujniki ciemności kontrolują poziom światła i w razie potrzeby wysyłają sygnał automatycznego przełączenia w tryb świateł mijania. 
 
 
Źródło: Smart, Daimler
 
 
 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj