Ogłoszono wyniki tegorocznego badania satysfakcji dealerów samochodowych ze współpracy z importerami. Po raz trzeci z rzędu dealerzy najwyżej ocenili warunki współpracy oferowane im przez koncern Volvo.

 Ogłoszono wyniki tegorocznego badania satysfakcji dealerów samochodowych ze współpracy z importerami. Po raz trzeci z rzędu dealerzy najwyżej ocenili warunki współpracy oferowane im przez koncern Volvo.
 

Sukces finansowy stacji dealerskiej zależy w głównej mierze – obok wahań popytu oraz zmieniających się warunków rynkowych – od dobrej współpracy z importerem. To jego działania decydują o jakości i dostępności sprzedawanych samochodów, skuteczności ogólnopolskich kampanii reklamowych czy atrakcyjności ofert rabatowych. Dodatkowo, decyzje centrali – obejmujące wysokość marż dealerskich czy nakładów inwestycyjnych związanych z wyposażeniem salonu i serwisu – w decydujący sposób wpływają na rentowność dealerskiego biznesu.
 
Co roku, na całym świecie, realizowane są niezależne badania satysfakcji dealerów samochodów z jakości współpracy ze swoimi importerami. W Polsce badanie takie, według standardów przyjętych w krajach Unii Europejskiej i USA, jest realizowane od 7 lat.
 
Metodologia badania
 
Tegoroczne badanie zostało przeprowadzone w okresie od 1 marca do 30 kwietnia 2013 roku.  O wypełnienie ankiet poproszono właścicieli i osoby zarządzające stacjami dealerskimi. 
 
Poszczególne aspekty satysfakcji dealerskiej były oceniane w pięciostopniowej skali, gdzie „1” oznaczało ocenę najniższą, a „5” – najwyższą. Ankieta składała się z 60 pytań, a 20 ocen cząstkowych decydowało o nocie końcowej. Założona dla badania próba wynosiła minimum 30% populacji wszystkich dealerów danej marki (wyjątek stanowiły marki, których ilość dealerów w Polsce nie przekraczała 20 – dla tych marek próba minimalna została ustalona na 40%). W badaniu nie uwzględniono marek, których liczba dealerów w Polsce jest mniejsza niż 10 oraz marek niszowych, o marginalnej sprzedaży w skali kraju. Łącznie w badaniu uzyskano 389 ankiet od dealerów 26 różnych marek, co stanowi próbę prawie 35% badanej grupy dealerów. W badaniu uwzględniono marki dealerów samochodów  o całkowitej masie do 3,5 tony.
 
Opis badania
 
Ocena satysfakcji dealerskiej, zgodnie z międzynarodowymi standardami, została oparta na 3 płaszczyznach współpracy z importerem. Pierwszą stanowiła ocena sprzedawanego produktu. Ta płaszczyzna oceny obejmowała między innymi jakość, niezawodność czy dostępność samochodów oferowanych przez centralę. Druga była ściśle związana z polityką importera jako przedstawiciela międzynarodowego koncernu – wzięto w niej więc pod uwagę takie elementy jak atrakcyjność umowy dealerskiej, konkurencyjność strategii rynkowej czy podejście do prowadzenia biznesu. Ostatnia oceniana płaszczyzna skupiła się na centrali jako firmie, która funkcjonuje w polskich realiach, zatrudnia konkretnych ludzi i posiada własną, specyficzną kulturę organizacyjną.
 
Ogólne wyniki badania
 
Wśród 26 sieci dealerskich uwzględnionych w badaniu, trzeci rok z rzędu najwyższą ocenę zbiorczą otrzymała marka Volvo, która jako jedyna w ostatnim badaniu uzyskała średnią powyżej 4. Sukces Volvo jest tym większy, że to już czwarte zwycięstwo tego koncernu w historii badania. Drugą pozycję w tym roku uzyskała marka Alfa Romeo która począwszy od roku 2007 co roku odnotowuje awans, w tym roku o jedną pozycję. Trzecie miejsce zajęła marka Mercedes, która w pięcioletniej historii badania nie opuściła pierwszej trójki. 
 
Wśród marek wolumenowych po raz kolejny wysoko została oceniona Mazda, a także Toyota, która awansowała na czwarte miejsce w rankingu. Należy także zwrócić uwagę na bardzo duże awanse marek z grupy VW – Skody (awans o 7 pozycji) i Volkswagena (awans aż o 11 pozycji). Poza piętnastką marek najlepiej ocenianych pod względem jakości współpracy z dealerami, znalazły się między innymi koncerny francuskie.  
 
Tegoroczny ogólny wynik Badania Satysfakcji Dealerskiej osiągnął po raz pierwszy w 7-letniej historii wysoki wynik ogólny (3,41), odnotowując tym samym wzrost o 0,12 p.p. w stosunku do ostatniego wyniku z badania realizowanego zimą 2011 roku. Wynik badania w latach 2007-2011 utrzymywał się na średnim poziomie 3,32 z odchyleniem na poziomie 0,03 i z tendencją spadkową. Może za wcześnie mówić o generalnej zmianie polityki wszystkich importerów w zakresie współpracy ze swoimi dealerami, ale na pewno jest to wynik postępujących zmian w wielu sieciach dealerskich.  
 
Pełen raport z badania, obejmujący kilkanaście kategorii ocen, jest dostępny na stronie www.miesiecznikdealer.pl 
Ogólnopolskie Badanie Satysfakcji Dealerów Samochodów 2013 zostało przeprowadzone przez firmę doradczą DCG Dealer Consulting. Partnerem merytorycznym badania była firma doradcza Ernst & Young, a patronami Związek Dealerów Samochodów i Polska Izba Motoryzacji.

Źródło: Miesięcznik Dealer

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj