Jakby na to nie spojrzeć inwestycja w reklamę, to bardo drogie przedsięwzięcie, jednakże jakże ważna i konieczna. Można by powiedzieć, że emitowanie reklamy jest dobrem luksusowym, gdyż nie mogą sobie na to wszyscy pozwolić.

Jednakże dzięki coraz to powszechniejszemu dostępowi do Internetu, wiele firm, nie tylko dużych, lecz małych i średnich może pozwolić sobie na reklamę, właśnie w tym medium z uwagi na konkurencyjnie niską cenę. Dodatkowo Internet stwarza możliwość opublikowania własnej reklamy, już po krótkim czasie od założenia przedsiębiorstwa.

Rzadko, która z firm może pozwolić sobie na emisję reklam w telewizji, ponieważ ceny reklam w tym medium są horrendalnie wysokie i nie ma co się dziwić, że 50% wszystkich środków finansowych przeznaczone są na reklamę telewizyjną. Jednakże wszystko tak naprawdę zależy od godziny, w której chcemy wyemitować reklamę, ponieważ w zależności od pory dnia, przed telewizorem zgromadzona jest inna liczba widzów i tak w godzinach wieczornych około godziny 20:00 jest ich najwyższa liczba, wówczas ceny reklam sięgają kwot rzędu nawet ponad 50 000 zł. Drugim cyklem, kiedy to jest stosunkowo wielu widzów, to czas późnego popołudnia, kiedy emitowane są najnowsze odcinki telenowel oraz wiadomości, wówczas emisja spotu reklamowego jest niższa, lecz i tak wysoka, i wynosi kwotę około 30 000 zł.

Z kolei od godziny 16:00 do godzin 17:30 – 18:00 cena za emisję spotu reklamowego wynosi około 20 000 zł. Lecz już godzinach rannych do godziny popołudniowych (8:00, aż do godziny 15:00) reklamy z biegiem czasu są coraz to droższe, lecz w tym okresie czasie cena za emisję reklamy zaczyna się w okolicach 2 000 zł, aż po kwotę około 10 000 zł o godzinie 15:00. Dopiero reklamy wczesnoranne, bądź nocne są najtańsze, i kształtują się w okolicach 400, 500 zł, lecz oglądalność jest stosunkowo znikoma.

Drugim ważnym medium jest radio, lecz cena w stosunku do efektywności działania jest zbyt wysoka, dlatego też z roku na rok przeznacza się coraz mniejsze kwoty na reklamę radiową. Z drugiej strony z pewnością z tego też względu, cena tych reklam jest coraz wyższa i kształtuje się w przedziale od 500 zł, do kwot z rzędu kilku, do kilkunastu tysięcy złotych za 30 sekund emisji reklamy. To bardzo wysokie ceny, jak na możliwość wyemitowania samego dźwięku. Reklamy, które trwają krócej, bądź dłużej niż 30 sek. są mnożone przez odpowiedni współczynnik.

A zatem w godzinach rannych, kiedy dużo ludzi podróżuje samochodami do pracy, wiele osób słucha radia, wówczas w tym też okresie, czas antenowy jest najdroższy i koszt emisji reklamy trwającej 30 sek. kształtuje się w okolicach 15 000 zł. Lecz w momencie kiedy to zamierzamy wyemitować reklamę trwającą do 60 sek. cenę standardowej reklamy (w tym przypadku 15 000 zł) mnoży się przez liczbę 2,2. Wówczas kwota jaka nam wyjdzie (w tym przypadku 33 000 zł ) będzie stanowiła nasz koszt powstały wyniku wyemitowania reklamy.

To bardzo wysoka kwota, dlatego też wiele firm decyduje się na emitowanie reklam w Internecie, ponieważ prócz stosunkowo niskiej ceny, może w bardzo prosty sposób dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców ze swoimi produktami, bądź usługami. Tym bardziej, iż internet daje możliwość publikowana reklam osobom o określonym profilu z wyznaczonych miast, województw, bądź innych alokacjach terytorialnych, co jest niemożliwe w przypadku telewizji i radia.

Ceny poszczególnych reklam różnią się trochę względem siebie, w zależności od tematyki portalu na którym miałaby być emitowana reklama, jak i od rozmiaru. Najbardziej powszechną reklamą jest Double Billboard o rozmiarach 750×200 pikseli i cena kształtuje się w okolicach 190 zł na tysiąc odsłon. Koleiną reklamą, która jest także bardzo ceniona wśród reklamodawców jest reklama Triple Billboard o wymiarach 750×300 pikseli, a cena jest trochę wyższa i kształtuje się w okolicach 230 zł za 1000 odsłon. Również bardzo dobrą reklamą jest Rectangler o wymiarach 300×250 bądź 300×300 pikseli i cena kształtuje się na poziomie około 250 zł na 1000 odsłon.

Dodatkowo w Internecie mamy możliwość wyemitowania różnych reklam w formie stałej. Dzięki temu możemy opublikować jedną stałą reklamę na okres jednego tygodnia, wówczas reklama będzie publikowana przez cały czas niezależnie od liczby wygenerowanych odsłon. Takiego typu reklamy umieszcza się na stronach głównych, bądź w działach na różnych portalach internetowych, a cena kształtuje się w okolicach 25 000 zł (w zależności od serwisu) podobnie, jak wyemitowanie jednego spotu reklamowego w radiu, bądź w telewizji.

Warto dodać, że wszystkie powyższe ceny są cenami netto i należy do nich doliczyć 22% wartość VAT-u.


Dominik Michnikowski

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj