Reklama telewizyjna jest jedną z najbardziej rozpowszechnionych form reklamy w Polsce. Zadaniem ogólnym reklam jest przyciągnięcie uwagi klienta, promowanie danego produktu oraz rozpowszechnienie danej marki.

W przypadku tej reklamy w celu przyciągnięcia klienta możemy posłużyć się nie tylko obrazem, ale również dźwiękiem. W związku z tym, reklamodawca posiada większe pole do popisu, ale za to też wszystko musi być starannie dopracowane.

Podstawową jej formą są spoty reklamowe. Składa się on z obrazu, wypowiedzi oraz dźwięku. Najważniejszą, a zarazem dominującą częścią jest sam obraz, ponieważ widzowie z reguły zwracają uwagę na wygląd wizualny, a pozostałe elementy przechodzą na drugi plan. W związku z tym faktem, wypowiedzi osób biorących udział w reklamie nie powinny być zbyt długie. Jeśli chodzi o dźwięk, możemy go podzielić na muzykę oraz efekty specjalne takie jak na przykład śpiew ptaków, czy też szum wiatru. Dźwięk ma za zadanie uprzyjemnić reklamę oraz wpłynąć na emocje widzów.

Koszt takiego spotu jest uzależniony od rodzaju stacji, czasu emisji, rodzaju programów wyświetlanych po bloku reklamowym oraz miejsca w tym bloku. Najcenniejsze jest pierwsze oraz ostatnie miejsce w bloku reklamowym, dlatego też są one najdroższe. W Polsce długość przekazu reklamowego to 12 minut w godzinie programu.

Największą zaletą tej reklamy jest duży zasięg oraz oglądalność, gdyż przecież każdy w dzisiejszych czasach posiada w domu co najmniej jeden odbiornik telewizyjny, a nawet dla niektórych osób jest to jedyne źródło wiedzy. Z powodu wysokiej oglądalności, a tym samym dużej skuteczności w przeliczeniu na jedną osobę jest to reklama o niskich kosztach. Firma, która skorzysta z takiej reklamy może być postrzegana pozytywnie, jako dobrze prosperujące przedsiębiorstwo.

Wadą natomiast jest fakt, iż nie ma możliwości doboru widzów. Wprowadzanie reklamy do emisji jest czasochłonne, jak również sama jej produkcja. Istnieje także możliwość przełączania kanałów przez odbiorców podczas wyświetlania bloku reklamowego. Z reguły reklamy telewizyjne są szybko zapominane przez widzów, jak również nie można wprowadzać jakichkolwiek zmian podczas jej wyświetlania. Wadą są też duże koszty produkcji, a także wprowadzenia reklamy do emisji oraz duży przesyt reklam.

W związku z dużym nakładem reklam w telewizji, przedsiębiorstwa szukają nowych rozwiązań dotarcia do klientów i wyróżnienia się spośród innych firm. Stosuje się także podział dłuższych reklamówek na dwie krótsze w celu zwiększenia szansy na obejrzenie reklamy przez widzów. Innym sposobem jest także przekształcenie spotu trwającego na przykład 30 sekund na spot 15 sekundowy, który pełni funkcję reklamy przypominającej. Niektóre z reklam emitowanych w telewizji, są również prezentowane na stronach internetowych.


Paweł Kaczmarek

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj