Wizerunek firmy

Już w momencie podjęcia decyzji o założeniu działalności gospodarczej, naturalnie kiedy już znamy swój profil działalności, powinniśmy zacząć myśleć o wizerunku naszego przedsiębiorstwa. Nie jest istotne czy firma będzie działała na małym, czy też na ogólnopolskim rynku, ponieważ niezależnie od grupy docelowej jaką określimy, potencjalni konsumenci i tak będą oceniać naszą firmę względem tych samych współczynników.

Pierwszym i niewątpliwie najważniejszym czynniki wpływające na wizerunek jest jego nazwa. Powinna ona określać nasz profil działalności, tak aby osoba po zapoznaniu się z nazwą przedsiębiorstwa, mogła się chociażby domyślać, czym firma się zajmuje. Bardzo ważne jest, aby w miarę możliwości przyjąć krótką nazwę, którą można w łatwy i przystępny sposób zapamiętać. Należy wystrzegać się nazw bliskoznacznych, pochodnych, względem nazw firm dobrze znanych i cenionych na rynku, ponieważ wówczas przegralibyśmy już na starcie. Zważywszy na fakt, iż próbowalibyśmy kogoś naśladować, przez co w konsekwencji nie wzbudzilibyśmy zaufania. Dlatego też zawsze należy tworzyć coś własnego z własną koncepcją działalności.

Drugim ważnym elementem mającym bardzo duży wpływ na spostrzeganie firmy w oczach potencjalnego klienta jest logo. Jakie ono powinno być, nie jest jasno określone, ponieważ profil działalności przedsiębiorstwa może wymuszać inne standardy. Niemniej jednak logo powinno być wyraziste, estetycznie opracowane, a w szczególności przejrzyste i czytelne. Może wydawać się to dość dziwne, lecz logo powinno być proste, nazwa firmy (najlepiej jednowyrazowa) powinna być nałożona na kolor, bądź na paletę kolorów, z którymi chcemy się utożsamiać. Nie bez znaczenia są kolory, które przyjmiemy jako charakteryzujące naszą firmę, ponieważ każdy kolor niesie ze sobą inny przekaz, który i tak odbiorca odczytuje, bardzo często nawet nieświadomie. W celu zapoznania się z przekazem poszczególnych barw, wejdź na Mowę Kolorów. (link na mowa kolorów)

Kolejnym elementem, który obecnie ma bardzo duży wpływ na postrzeganie wizerunku firmy, jest witryna internetowa. Mówi się, iż jeśli nie posiadasz własnej strony internetowej, to nie istniejesz i poniekąd jest to prawda. Ponieważ dzięki niej możemy pozyskać wielu klientów oraz kontrahentów. Lecz kluczowym elementem jest jej estetyczny oraz profesjonalny wygląd, ponieważ jest to nasza wizytówka. Fachowo i profesjonalnie opracowana witryna internetowa, to jak dobra siedziba firmy w prestiżowej okolicy, a może jest czymś więcej? Trudno to ocenić, jednakże wygląd strony internetowej, łatwość w odnalezieniu poszukiwanych informacji ma bardzo duży wpływ na postrzeganie firmy w oczach potencjalnego klienta.

Czym byłby świat bez reklamy? Z pewnością jedną wielką niewiadomą, bo skąd byśmy wiedzieli o nowych produktach i jakbyśmy my sami kreowali wizerunek naszej firmy? Reklama obecnie, to podstawa, lecz dobra reklama skierowana do należytej grupy docelowej jest gwarantem sukcesu. W wielu przypadkach nie ma sensu reklamować produktów firmy, jeśli odbiorca nie zna jej marki. Czy można wyobrazić sobie dobrą sprzedaż nowego auta, z chwilą kiedy nie znamy marki danego pojazdu, bądź znamy ją słabo? Z pewnością nie, a nawet jeśli, to byłoby to stosunkowo trudne. Jeśli dysponujemy odpowiednim budżetem warto jest postawić na promocję marki emitując reklamę.

Reklama telewizyjna, prasowa i radiowa jest zbyt droga i niekiedy też nieefektywna w stosunku do poniesionych kosztów. Wówczas idealnym rozwiązaniem jest reklama internetowa, która konkuruje względem innych mediów ceną, jak i skutecznością. Ponieważ w internecie możemy w bardzo łatwy sposób dotrzeć do interesującej nas grupy docelowej i tam emitować swoją reklamę. Jeśli promujemy markę w Internecie przy pomocy form reklamowych takich jak np. Double Billboard ważne jest, aby z początkiem wysiedlania reklamy, najpierw wyświetliło się nasze logo, w sposób widoczny i ekspansywny, aby odbiorca, do którego jest skierowana reklama mógł ją z łatwością dostrzec i skupić swój wzrok. Dopiero w późniejszym etapie może wyświetlać się dalsza część przekazu.

Na sposób pozytywnego spostrzegania marki mają też wpływ wystawy oraz targi, na których w gruncie rzeczy firma nie sprzedaje swoich produktów, lecz się reklamuje i stara się tworzyć dobrą relację z potencjalnymi klientami oraz kontrahentami. Jeśli we firmie pracują przedstawiciele handlowi, bądź inne osoby, dla których samochód jest rzeczą niezbędną w swojej pracy i firmę stać na zapewnienie tym pracownikom samochodu, to taki aspekt należy wykorzystać, i zamieścić z obydwu stron pojazdów duże logo firmy. Będzie to służyło, jako dodatkowa reklama. Dodatkowo, jeśli nasz profil działalności na to pozwala, to można, co pewien okres czasu tworzyć różnorakie konkursy z nagrodami, aby w ten sposób nie tylko budować wizerunek firmy, lecz by przy okazji zainteresować odbiorcę naszymi produktami i naturalnie, aby zwiększyć sprzedaż.

Wizerunek firmy nie tylko tworzą aspekty opisane, powyżej, lecz także ludzie pracujący w przedsiębiorstwie, którzy mają kontakt z klientami. To jak będzie postrzegana firma w dużym stopniu zależy od naszej kadry. Elegancki ubiór, kultura osobista, wdzięki, to wszystko wpływa na kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy w oczach potencjalnego klienta.


Dominik Michnikowski

 

 

50

Copyright 2018  ©  mBrokers.pl