Marketing MIX 7P

Marketing Mix 7P to zaktualizowana koncepcja podstawowych założeń marketingu 4P. Do obecnych, już wcześniej istniejących uwarunkowań: produkt, cena, dystrybucja oraz promocja, dołączyły nowe elementy: ludzie, proces i dowód materialny.

Ludzie - Przedsiębiorstwo to nie tylko maszyny, które wytwarzają dobra. Przedsiębiorstwo, to przede wszystkim ludzie, którzy ją tworzą. Mowa tu nie tylko o zwykłych pracownikach, którzy mają wpływ na panującą atmosferę wewnątrz firmy, lecz o ludziach, którzy mają bezpośredni kontakt z klientem. To właśnie oni tworzą obraz przedsiębiorstwa, które reprezentują. Kelner, doradca klienta, recepcjonistka, pani obsługująca klienta w sklepie, czy też fryzjer to właśnie od tych osób zależeć będzie czy klient zostanie potraktowany w należyty sposób. Stosunkowo często zadowolony klient, to powracający klient, dlatego też w przedsiębiorstwie najcenniejszy jest stały klient i o takie osoby należy szczególności dbać.

Jedna z zasad mówi: nieważne czy mówią dobrze, czy źle, ważne aby mówili. To prawda, lecz nie w tym wydaniu. Taki schemat może zadziałać np. podczas kreowania jakiegoś artysty, muzyka, bądź innej osoby ze świata show biznesu. Lecz w przedsiębiorstwie może tylko zaszkodzić. Dlatego bardzo ważne jest zadowolenie każdego z klientów, aby mogli nas polecić swoim znajomym. Jednakże jeśli nie podołamy ich oczekiwaniom z pewnością o swoich negatywnych odczuciach także poinformują swoich znajomych. Teoria głosi, że zadowolony klient podzieli się ze swoją opinię z dwoma, bądź z trzema osobami, lecz niezadowolony klient podzieli się ze swymi złymi odczuciami nawet z dziesięcioma osobami.

Proces - To wszystkie elementy, które skupiają klienta wraz z rozpoczęciem jego zainteresowania produktami, bądź usługami w celu ich nabycia, aż po obsługę posprzedażową. Proces tak naprawdę kończy się z chwilą zaprzestania korzystania z dobra, które się wcześniej zakupiło. Idealnym przykładem jest salon samochodowy, który już z chwilą pojawienia się potencjalnego klienta stara się wzbudzić potrzebę posiadania samochodu tej konkretnej marki, którą reprezentuje. Tym samym po dokonaniu zakupu auta salon oferuje do dyspozycji klienta swój serwis w razie zepsucia, bądź uszkodzenia pojazdu.

W tym też konkretnym przypadku proces często zatacza koło, ponieważ konsument, który jest zadowolony z użytkowania pojazdu konkretnej marki, ponownie udaje się do salonu, w którym dokonał zakupu swojego samochodu. Wówczas to ponownie sprzedawcy starają się zainteresować oraz wzbudzić chęć posiadania nowego pojazdu.

Dowód materialny - To elementy, które z pewnością w dużym stopniu wpływają na nasz stosunek względem przedsiębiorstwa, to czynniki, które kształtują nasze wyobrażenie o firmie. Dowód materialny, to kształtowanie pozytywnego wizerunku w oczach potencjalnego klienta na tle materialnym oraz estetycznym. Siedziba firmy w prestiżowej lokalizacji, ochrona wokół posesji, gustownie urządzone wnętrze, zawsze schludnie i elegancko ubrani pracownicy firmy to czynniki, które bezapelacyjnie wpływają na naszą pozytywną ocenę przedsiębiorstwa.

Powyższe aspekty można zauważyć będąc osobiście w firmie, dlatego też należy pamiętać, żeby należycie zostało opracowane logo firmy, ponieważ właśnie znak towarowy jako pierwszy dochodzi do nowego odbiorcy. Prócz tego w dobie powszechnego internetu dowodem materialnym jest także witryna internetowa firmy, która powinna być wykonana w sposób estetyczny oraz przejrzysty.


Dominik Michnikowski

 

 

50

Copyright 2018  ©  mBrokers.pl