Oligopol

Stworzyć przedsiębiorstwo, które będzie należało do grona firm oligopolistycznych w danej branży nie jest łatwo, ponieważ zazwyczaj są to duże firmy, bądź średnie przedsiębiorstwa, które działają na rynku ogólnokrajowym.

Oligopol charakteryzuje się tym, iż na danym rynku występuje od kilku do kilkunastu przedsiębiorstw o tym samym, bądź przybliżonym polu działania, które wytwarzają podobne towary, bądź świadczą identyczne usługi. Organizacje oligopolistyczne jak pozostałe struktury rynku, także konkurują względem siebie. Niekoniecznie ceną, lecz przede wszystkim jakością, rodzajem skierowanych usług, wszelako rozumianą reklamą, w tym także prestiżem, itp.

Idealny przykład to operatorzy komórkowi, którzy nie konkurują ceną, lecz rodzajem promocji oraz ofert. Starają się podpatrywać wzajemnie swoje działania i wprowadzać je w względem swojej sieci. Tak jak to było w przypadku konkursów esemesowych, w których to Polska Telefonia Cyfrowa (Era) wprowadziła jako pierwsza konkurs, w którym można było wygrać łącznie 100 Mercedesów klasy C. Następnie tym śladem poszedł Centertel (Orange), który także wprowadził taki konkurs, gdzie nagrodą były samochody osobowe, lecz marki BMW serii 1, a potem także BMW serii X3. Także Polkomtel (Plus GSM) nie pozostał obcy i wprowadził konkurs, w którym z kolei można było wygrać mieszkania.

Dodatkowo idealnie rynek oligopolistyczny przedstawia się wśród portali internetowych, które niezależnie czy jest to portal społecznościowy, finansowy, bądź inny, konkurują ze sobą nie ceną, lecz statystykami, które posiadają. Liczba unikalnych użytkowników, liczba wygenerowanych odsłon, profil użytkowników, średni czas spędzony na witrynie przez jednego użytkownika ma wpływ na konkurencyjność portalu względem pozostałych o tej samej, bądź podobnej tematyce.

Aczkolwiek, tak jak jest to w przypadku doskonałej konkurencji, także przedsiębiorstwa oligopolistyczne konkurują względem siebie ceną, aczkolwiek ceny w tym przypadku zmieniają się stosunkowo rzadko. Zdarza się tak, że przedstawiciele dużych firm oligopolistycznych dogadują się względem siebie i ustalają jedną stałą cenę względem tych samych, bądź podobnych dóbr, które wytwarzają, jest to tak zwana zmowa cenowa. Takiego typu działania są surowo zabronione i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), który walczy z nieuczciwą konkurencją nakłada na takie przedsiębiorstwa wysokie kary, sięgające nawet kilkudziesięciu milionów złotych.

mBrokers.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj