Niewątpliwie każdy, przed założeniem jakiegokolwiek przedsiębiorstwa, niezależnie, czy przedsiębiorstwo będzie duże, bądź też zamierzamy założyć mały sklep, bądź małą gastronomię boryka się z problemem, czy da radę, czy jest w stanie przezwyciężyć wszystkie wymagania. W takiej sytuacji należy przeprowadzić analizę SWOT.

Ta analiza ma na celu określić nasze silne i słabe strony, nasze potencjalne szanse, oraz zagrożenia jakie mogą nas spotkać. W ten sposób poznamy bardziej siebie i otrzymamy pełen wykaz argumentów, które wskażą odpowiedź na postawione przez nas pytania.

Lecz czy daną analizę przeprowadza się wyłącznie, jeśli zamierzamy utworzyć działalność gospodarczą? Otóż nie, analiza SWOT nie ma ograniczeń, można ją również stosować do różnorakich form badawczych.

Opis poszczególnych elementów analizy SWOT

Skupmy się na analizie SWOT przedsiębiorstwa

Mocne strony – w tym segmencie opisujemy nasze mocne strony, wypisujemy rzeczy, które sprawią, iż będziemy lepsi od innych.

Słabe strony – tutaj trzeba opisać nasze słabe strony, czyli rzeczy, które sprawią, iż możemy być gorsi od konkurencji, w tym dziale trzeba przyznać się do swych słabych stron.

Szanse – w tym segmencie opisujemy czynniki zewnętrzne, które mogą mieć dobry wpływ na nasze przedsiębiorstwa np. dość duży popyt na usługi w branży jaką zamierzamy otworzyć.

Zagrożenia – tutaj opisujemy zewnętrzne zagrożenia jakie mogą wpłynąć na nasze przedsiębiorstwo np. warunki pogodowe.

Przykładowe pytania w analizie SWOT:
Mocne Strony Słabe Strony
  Przewagi nad konkurencją?
  Jakie posiadamy doświadczenie?
  Co nas pozytywnie wyróżnia
  Jakie mamy przewagi techniczne?
  Jaką mamy osobowość?
  Jak duży posiadamy kapitał?
  Co wykonujemy źle?
  Co robimy gorzej niż konkurencja?
  Czy ulegamy konkurencji?
  Czy posiadamy odpowiedni sprzęt?
  Czy brakuje nam doświadczenia?
  Czy zasoby finansowe nie są zbyt mały?
Szanse Zagrożenia
  Jaki będzie popyt na nasze wyroby?
  Czy planujemy wejść na GPW?
  Czy będziemy emitować reklamy?
  Jaka będzie pogoda w danym czasie?
  Jaka może być inflacja?
  Ilu i jakich będziemy mieć konkurentów?


Powyżej w tabeli zostały wypisane przykładowe pytania na jakie trzeba sobie odpowiedzieć, warto zaznaczyć, iż jeśli będziemy tworzyć analizę SWOT, to wszystkie odpowiedzi trzeba wpisać w tabelę przedstawioną powyżej, natomiast warto pamiętać, iż pytań nie wpisujemy do tabeli, tak jak to zostało przedstawione powyżej.


Dominik Michnikowski

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj