laptop

Dobry biznes plan, to nie tylko strategia marketingowa, wyliczenia kosztów czy prognozy przychodów, to nie wszystko. Na start firma potrzebuje również oprogramowania – jego typ uzależniony jest przede wszystkim od branży, w której firma będzie działać. Są jednak uniwersalne programy, które przydadzą się każdemu początkującemu przedsiębiorcy. jakie?

Oprogramowanie biurowe to podstawa
Niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep internetowy z produktami handmade, czy też warsztat samochodowy, od czasu do czasu będziesz potrzebował edytora tekstu lub arkusza kalkulacyjnego, choćby po to, aby zrobić podsumowanie miesiąca, czy przygotować umowy z dostawcami. Wbudowane edytory tekstu w systemach operacyjnych mają dość ograniczone możliwości edycji – dedykowane oprogramowanie zdecydowanie lepiej się sprawdzi. Co wybrać? Wszystko zależy od tego, z jaką intensywnością będziesz używać oprogramowania oraz jaki masz budżet. Możesz zdecydować się na oprogramowanie open source, np. Open Office lub komercyjne rozwiązanie – najpopularniejszy będzie pakiet od Microsoftu.
Program do wystawiania faktur i rachunków
W zależności od tego, jaką formę rozliczenia wybierzesz i komu sprzedajesz produkty lub usługi, będziesz musiał w jakiś sposób dokumentować tę czynność, wystawiając fakturę, rachunek czy też paragon. Zdecydowanie wygodniejszym rozwiązaniem będzie wybór programu do faktur, a nie wystawianie programu w Excelu czy też ręcznie. Istnieje wiele dedykowanych, ciekawszych rozwiązań, część z nich, coraz popularniejsza z resztą, dostępna jest w modelu abonamentowym. Płacisz – masz dostęp do programu, wszystkich wcześniej wstawionych faktur, bazy klientów i produktów. Jeśli jesteś mikro przedsiębiorcą i wystawiasz zaledwie kilka faktur, możesz skorzystać z darmowej wersji, a ewentualny upgrade do wyższej nie zrujnuje Twojego portfela. Przykładowo, w Fakturowni, najniższy abonament kosztuje 6,40 zł netto miesięcznie i daje możliwość wystawiania nielimitowanej liczby faktur.
Klient pocztowy do wysyłania i odbierania maili
Do komunikacji z klientami będziesz potrzebować narzędzi. Może to być telefon komórkowy, ale równie dobrze będzie, jeśli komunikacja będzie przebiegała mailowo. Możesz zdecydować się na bezpłatne konto pocztowe, najpopularniejszym rozwiązaniem będzie tutaj Gmail od Google, możesz też stworzyć maila w domenie swojej strony internetowej. Korzystanie z poczty z wersji przeglądarkowej może być w tym przypadku niewygodne, warto więc zaopatrzyć się w program pocztowy. Na rynku istnieje wiele darmowych rozwiązań, np. Outlock, Thunderbird, który po konfiguracji pozwoli na mailowanie, jeśli tylko będziesz przy komputerze, na którym został zainstalowany. Wszystkie posiadają również aplikacje mobilne, dzięki czemu powiadomienia o nowych wiadomościach, możesz odbierać również ze swojego smartfona.
Co jeszcze może okazać się niezbędne? Wszystko zależy od branży, w jakiej firma działa. Na start pakiet biurowy, program do faktur i klient pocztowy powinny wystarczyć.  Do tematu można podejść zupełnie niskobudżetowo i wybrać bezpłatne, ale dedykowane rozwiązania lub zainwestować niewielkie pieniądze i rozszerzyć możliwości pracy.
Marcin Walas
Artykuł przygotowany we współpracy z Fakturownią, proponującą program do faktur online w różnych pakietach: fakturownia.pl/cennik.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj