Na początek warto przypomnieć, co to właściwie jest ergonomia? Prostymi słowy jest to dyscyplina naukowa zajmująca się dostosowaniem warunków pracy do możliwości psychofizycznych człowieka i sprawienia, by praca była wykonywana szybciej oraz wydajniej.


 

Krzesła i fotele biurowe – wymogi
 
Nie bez powodu odczuwany przez nas komfort wpływa pozytywnie na nasze samopoczucie oraz wydajność naszej pracy. Ważne jest, aby w pracy biurowej meble były dostosowane do psychofizycznych potrzeb pracowników. Należy przede wszystkim zwrócić uwagę na pozycję, w jakiej się siedzi oraz na odległość twarzy od monitora (około 60-70 cm). W końcu praca biurowa często wiąże się z wielogodzinnym wpatrywaniem się ekran monitora w wymuszonej pozycji siedzącej. Jeśli wysokość fotela i biurka, a także pozycja monitora nie będą spełniać ściśle określonych warunków, po krótszym lub dłuższym czasie będziemy odczuwać dyskomfort, a także bóle w okolicach kolan, bioder oraz pleców, karku lub głowy. Również podczas pisania na klawiaturze należy zwrócić uwagę, w jakiej pozycji mamy ułożone ręce (powinien być to kąt prosty lub lekki kąt rozwarty między ramieniem a przedramieniem). To samo tyczy się naszych bioder o kolan, które powinny być w pozycji lekko rozwartego kąta.
 
Skutki źle wyposażonego miejsca pracy
 
Jeżeli zaniedbujemy ergonomię stanowiska naszej pracy szkodzimy nie tylko sobie, ale także pracodawcy. Wpływa to na złe samopoczucie oraz powoduje uczucie ciągłego zmęczenia, co skutkuje zmniejszeniem wydajności pracy, zwiększeniem ilości popełnianych błędów, dezorientacją i rozproszeniem. Ponadto przy niewłaściwej pozycji siedzącej szkodzimy swojemu organizmowi. Wiele problemów zdrowotnych związanych z naszym układem mięśniowo-szkieletowym, bierze się właśnie z wymuszonej niewygodnej pozycji.
 
Co więcej powinniśmy zwrócić uwagę na przestrzeń wokół nas. Pomieszczenie, w jakim pracujemy nie może być przysłowiową „ciasną klitką”. Według wytycznych zawartych w Kodeksie Pracy, każdemu pracownikowi powinna być dana przestrzeń o pojemności, co najmniej 13 m³, przy czym powinniśmy mieć, co najmniej 2 m² wolnej podłogi, z kolei pomieszczenie nie może być niższe niż 3 m. Ważna jest także klimatyzacja oraz odpowiednie oświetlenie, w innym wypadku będziemy się czuć jak w „pudełku”. Uczucie ciasnoty niweluje kreatywne myślenie, które jest niezbędne do wydajności pracy, ponadto brak dostatecznej ilości światła może wywoływać stany depresyjne.
 
Podsumowując: wszelkie zaniedbania związane z nie zapewnieniem ergonomicznego stanowiska pracy mogą skutkować wzrostem kosztów utrzymania firmy, związanych z absencją pracowników ich leczeniem oraz wypłacaniem odszkodowań. Jeśli stanowisko pracy nie spełnia odpowiednich warunków sprawia to, że pracownicy są bardziej rozproszeni, szybciej się męczą a co za tym idzie częściej popełniają błędy, co może się poważnie odbić w ramach strat ekonomicznych firmy. Dlatego bardzo ważne jest tworzenie dobrze dostosowanych miejsc pracy i należy to do obowiązków każdego pracodawcy. Można to spełnić wybierając odpowiednie meble biurowe, na przykład firmy Wuteh.
 
 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj